آینه دق....زخم نزن مرهم باش

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
به نام خدا
دقت کردید بعضی آدم ها آینه دق اند! یعنی همیشه کاسه چه کنم چه کنم دستشان است و آیه یأس سر زبانشان. گویی امید برایشان بی معناست در تمامی حالات استرس و اضطراب وجودشان را فراگرفته و جز به در بسته نگاه به جایی ندارند! چقدر تحمل کردن این افراد دشوار است و دوست داشتنشان بسی دشوارتر و وجودشان مخرب دل و جان.....

a1383554126113102a.jpg
چند قورباغه از جنگلی عبور می کردند که ناگهان دو تا از آنها به داخل گودال عمیقی افتادند.

بقیه قورباغه ها در کنار گودال جمع شدند و وقتی دیدند که گودال چقدر عمیق است به دو قورباغه دیگر گفتند: که دیگر چاره ای نیست شما به زودی خواهید مرد. دو قورباغه این حرفها را نشنیده گرفتند و با تمام توانشان کوشیدند که از گودال بیرون بپرند. اما قورباغه های دیگر مدام می گفتند: که دست از تلاش بردارند چون نمی توانند از گودال خارج شوند و خیلی زود خواهند مرد. بالاخره یکی از دو قورباغه تسلیم گفته های دیگر قورباغه ها شد و دست از تلاش برداشت. سر انجام به داخل گودال پرت شد و مرد. اما قورباغه دیگر با تمام توان برای بیرون آمدن از گودال تلاش می کرد. هر چه بقیه قورباغه ها فریاد میزدند که تلاش بیشتر فایده ای ندارد او مصمم تر می شد تا اینکه بالاخره از گودال خارج شد. وقتی بیرون آمد. بقیه قورباغه ها از او پرسیدند: مگر تو حرفهای ما را نمی شنیدی؟ معلوم شد که قورباغه ناشنواست. در واقع او در تمام مدت فکر می کرد که دیگران او را تشویق می کنند.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • امید شرط زندگی است

دنیا دنیای نامردی ها و پدرکشتگی هاست در وصف این سرای همچون سراب همین بس کهامیر المومنین علی علیه السلام فرمودند: چه بگویم از خانه‏اى كه ابتدایش سختى، و سرانجامش نیستى است. در حلالش حساب، و در حرامش كیفر است. ثروتمندش دچار فتنه و آزمایش، و تهیدستش گرفتار اندوه است.(1)

بله این دنیا روی آسایش واقعی را به کسی ننموده است با این وجود افرادی هیزم در این آتش انداخته و آن را برافروخته تر می سازند کسانی که دائم آیه یأس ورد زبانشان است و با دیدنشان تمام مصیبت های روزگار پیش رویتان مجسم می شود و این در حالی است که با معجون امید و تشویق به صبر و تلاش می توان تمام سختی ها و یا حداقل بخشی از آن را پشت سر نهاد.


  • گاهی باید نشنید

در مواجه با افراد ناامید و مأیوس از زندگی بهترین راه نشنیدن است چرا که این افراد نیمه خالی لیوان را چندین برابر از اندازه واقعی جلوه داده و غم و اندوه را با خود به ارمغان می آورند در حالی که می توان با تکیه بر داشته ها سختی ها را پشت سر گذاشت.


خداوند متعال در آیه یک صد و نود و هشتم سوره هفتم (اعراف) فرموده است «بگیر عفو را و امر كن به كار پسندیده و روى برگردان از نادانان.» و چه کار پسندیده ای مانند زنده کردن روح امید در میان مردم؟ روایت شده است كه امیر المۆمنین على (علیه السلام) از كنار مردى گذشت كه سخنان یاوه مى‏گفت. ایستاد و فرمود: اى فلان! هر چه مى‏گویى به دو فرشته‏یى كه بر تو گماشته‏اند املاء مى‏كنى و آنان مى‏نویسند. بنا بر این آنچه را براى تو سودمند است بگو و آنچه را یاوه است رها كن.(2)و چه یاوه گویی زشتر ازینکه زشتی های دنیا را فریاد زد و غم و اندوه را در دل مردم جای داد!


___________________________________________
1)
نهج البلاغه / ترجمه انصاریان/ 155
2) روضة الواعظین/ترجمه مهدوى دامغانى/589
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
  • زخم نزن مرهم باش
حضرت علی علیه السلام فرمودند:
به مكارم اخلاق رغبت كنید و به سوى آنچه به سود شماست بشتابید و بدانید، كه خداوند نعمت را به شما ارزانى داشته و مردم (تهیدست) به شما محتاجند (پس در مقابل ایشان مسئولید) و سخى‏ترین مردم كسى است كه به كسانى عطا كند كه به او امید ندارند و هر كه یك گرفتارى را از كسى برطرف گرداند، خداوند هفتاد و دو گرفتارى دنیا و هفتاد و دو گرفتارى آخرت او را برطرف نماید و هر كس با نیكى با مردم رفتار كند پروردگار به او نیكى فرماید: زیرا خداوند نیكوكاران را دوست مى‏ دارد.(1)


گاه مشکلات و سختی ها آنقدر بزرگ و پیچیده اند که یارای کمک کردن و رفع آن نیست با این وجود آیا باید نمک به زخم پاشید؟ گر توان کمک نداری لااقل مُسکن باش و دقایقی را که در کنار فرد گرفتار هستی آیه یأس نشو و باشادی و خوشحالی فضا را برای لحظاتی دگرگون ساز.
رسول خدا (صلی الله علیه) فرموده است: هر كه مۆمنى را شاد كند، مرا شاد كرده و هر كه مرا شاد كند، خدا را شاد كرده. (2)

و فرمودند: كسى كه مۆمنى را دیدار كند تا او را شاد سازد روز قیامت خداوند هم او را مسرور میكند و اگر براى غمگین كردن او از وى دیدار كند روز قیامت خداوند او را مغموم میكند و دور میسازد. (3)


نتیجه:


روح و روان انسان چون سنگ و آهن نیست که در کشاکش مشکلات و سختی ها همچنان استوار و محکم، پا برجا باقی ماند، دل آدمی نیز گاه طعم خستگی را تجربه می کند و در این میان آنچه بیش از همه طراوت و شادابی را برایش به ارمغان می آورد چیزی نیست جز روح امید به زندگی نه تلاوت آیه های یأس، از این روست که مولایمان علی علیه السلام در کتاب گرانقدر نهج البلاغه می فرمایند:همانا این دل‏ها همانند بدن‏ها افسرده مى‏شوند، پس براى شادابى دلها، سخنان زیباى حكمت آمیز را بجویید.


___________________________

1)ارشادالقلوب/ترجمه سلگى/ج‏1/ 369
2)أصول الكافی/ترجمه كمره‏اى/ج‏4/559
3)
مصادقة الإخوان/ترجمه خراسانى كاظمى/63 )
 
بالا