تکواندو

  • نویسنده موضوع *Man*
  • تاریخ شروع

*Man*

کاربر فعال
"بازنشسته"
تکواندو

تکواندو در (زبان کرهای: خط
هانگول: 태권도 خط هانجا :跆拳道) یک ورزش رزمی کرهای و یکی از ورزشهای المپیکی است. تکواندو ورزش ملی کره جنوبی و دارای بیشترین تعداد ورزشکار در میان ورزشهای رزمی در سراسر دنیا است.

فنون تکواندو از ورزشهای سنتی تاریخ کره استخراج و پس از جنگ جهانی دوم با کوشش استادان هنرهای رزمی کره جنوبی در قالب یک ورزش رزمی مدرن به دنیای هنرهای رزمی عرضه شده است.

اگرچه این ورزش تأثیراتی از کاراته پذیرفته و شباهتهایی نیز با برخی سبکهای جنوبی کونگ فو در آن به چشم میخورد، اما استیل خاص این رشته دفاعی که متکی بر ضربات پا با حداکثر قدرت وسرعت است و بر حفظ فاصله فیزیکی با دشمن و طراحی فنون برای دور کردن مهاجم تاکید دارد، آن را از تمام سبکهای رزمی موجود متمایز میکند.


کلمه تکواندو از سه بخش تشکیل میشود:


  • 태 «تِ» = ضربه زدن دفاع کردن و شکستن توسط پا
  • 권 «کوان»= ضربه زدن دفاع کردن و شکستن توسط دست
  • 도 «دو» = راه و روش
[h=2]تکواندو نوین
[/h]پس از پایان جنگ و آزادی کره ورزشهای رزمی سنتی این کشور تا حد زیادی با رشتههای ژاپنی همانند کاراته، کندو و جودو آمیخته شده بود، در عین حال بسیاری از رزمی کاران کره هم با آموختن هنرهای رزمی چینی آنها را وارد کره کرده بودند. در آن زمان بیشتر اصطلاحهای «تانگ سو دو» و «کونگ سو دو» برای نام گذاری ورزشی که بعدها به تکواندو معروف شد، به کار میرفت.

تلاش برای بازسازی تکواندو و بازگرداندن آن به حالت اصلی خود در نهایت منجر به تبدیل این رشته به ورزش ملی کره و محبوبترین سبک رزمی در سراسر دنیا شد:


  • ۱۹۵۹ - «انجمن تا سو دو» تأسیس شد. هدف این نهاد ایجاد یگانگی در هنرهای رزمی کرهای بود.[SUP][۱][/SUP]
  • ۱۹۶۲ – تکواندو به عنوان یک بازی رسمی به چهل و سومین دوره بازیهای ملی کره جنوبی وارد شد.
  • ۱۹۶۵ - «انجمن تا سو دو» به«انجمن تکواندو» تغییر نام داد.
  • ۱۹۷۲ - کوکی وان تأسیس شد. این باشگاه تا امروز بالاترین مرجع فنی تکواندو بودهاست.
  • ۱۹۷۳ – تأسیس فدراسیون جهانی تکواندو (WTF)
  • ۱۹۷۳ – برگزاری نخستین دوره بازیهای جهانی این رشته در کره با شرکت ۲۰۰ ورزشکار از ۱۹ کشور. آمریکا، تایوان و مکزیک در جدول رده بندی پس از کره قرار گرفتند.
  • ۱۹۷۶ – شورای بینالمللی ورزشهای نظامی «سیزم» تکواندو را به عنوان یکی از بازیهای خود پذیرفت.
  • ۱۹۸۳ – کمیته بینالمللی المپیک «فدراسیون جهانی تکواندو» را به عنوان یکی از اعضای خود اعلام کرد.
  • ۱۹۸۶ – برگزاری تکواندو به عنوان یک ورزش نمایشی در بازیهای آسیائی سئول.
  • ۱۹۸۸ – برگزاری تکواندو به عنوان یک ورزش نمایشی در المپیک سئول.
  • ۱۹۹۴ – تکواندو به عنوان یک رشته رسمی در بازیهای آسیائی هیروشیما برگزار شد.
  • ۲۰۰۰ - در المپیک سیدنی تکواندو دومین هنر رزمی آسیایی (پس از جودو) شد که به عنوان یک رشته رسمی در المپیک برگزار میشود.
images.persianblog.ir_624861_RKAp7nH2.jpg

 

*Man*

کاربر فعال
"بازنشسته"
پاسخ : تکواندو

این قسمت مخصوص افرادی است که قصد دارند تکواندو را شروع کنند و یا تازه شروع کرده اند.
ابتدا بهتر است که ورزش تکواندو را معرفی کنم این ورزش در حدود 1400 سال پیش در کشور کره ایجاد و به تکامل رسید، معنی لغت تکواندو "هنر شکستن و خرد کردن اجسام به وسیله دست و پا" است. تکواندو جزء ورزش های رزمی شناخته شده است و امروزه در جهان طرفداران بیشماری دارد، اگر تازه شروع کرده اید ورود تان را خوش آمد می گویم و اینکه واقعاً ورزش عالی را انتخاب کرده اید.

از معرفی این ورزش که بگذریم نوبت به لباس تکواندو می رسد که لباسی سفید رنگ است که یقه 7 شکل دارد، برای پوشیدن لباس بهتر است زیر لباس، لباس دیگری پوشیده نشود، تا مانع از تبخیر عرق روی پوست که برای تعادل گرمایی ایجاد شده نشود. بعد از پوشیدن لباس نوبت به کمربند می رسد که نحوه بستن آن را در قسمت نکته ها ذکر شده است.

725adi1000adidassupermast.jpg

برای ورود به تشک تمرین یا همان دوجانگ (معنی کره ای محل تمرین) حتما می بایست از استاد اجازه گرفت یعنی کنار تشک ایستاد و دست را بالا گرفت وقتی استاد متوجه حضور شما شد اگر به شما اجازه ورود داد پا ها را به هم می چسبانیم در حالی که دست ها به کنار ران چسبیده است مقداری خم می شویم (حالتچاریوت و سپس گینه) و وارد کلاس می شویم، همچنین وقتی خواستیم از کلاس خارج شویم با روشی که توضیح داده شد احترام می گذاریم و از کلاس خارج می شویم.

www.koryoftc.com_wp_content_uploads_2011_10_aedenbowing2.jpg

چند حرکت ساده:

حالت آماده باش(چونبی):

در همان حالت خبر دار که ایستاده ایم وقتی فرمان چونبی شنیده شد، آرام دست ها را به سمت بالا می آوریم وقتی دست ها به جناق سینه نزدیک شد در حالیکه آرام انگشت ها را مشت می کنیم پا ها را به اندازه یک کف پا از هم دور می کنیم و همزمان دست ها را پایین آورده تا جاییکه دسته ها به اندازه ی یک مشت از کمربند پایین تر قرار گیرند و از یکدیگر به اندازه یک مشت فاصله داشته باشند.
www.ir.isas.jaxa.jp__7Ecpp_TKD_technique_stances_images_big_charyotstance.jpg

ضربه مشت(جوموک):

مشت یعنی همان ضربه با دست در صورتی که انگشتان به صورتی که توضیح داده خواهد شد گره شوند.

چهار انگشت دست را جمع کرده به گونه ای که از نمای بغل تشکیل یک مربع دهد سپس انگشت شصت را جمع کرده و در کنار این چهار انگشت می خوابانیم.


www.taekwondo_training.com_wp_content_uploads_2009_11_Taekwondo_Training_Twin_Fist_Attack_opt.jpg

دفاع پایین (اَره ماکی):

فرض کنید می خواهیم از قسمت ران پای سمت راست با ساعد دستمان دفاع کنیم، ابتدا هر دو دست را مشت کرده و سپس دست چپ را بالا می آوریم آنگاه ساعد دست راست را بر روی بازوی دست چپ می گذاریم، اکنون در حالی که دست چپ را به سمت عقب کشیده دست راست را بر روی آن غلتانده و به کمی شک بر روی پای راست با فاصله کمی می گذاریم در این حالت دست چپ باید به صورت مشت (پشت دست به سمت پایین) کنار کمربند باشد.

www.ir.isas.jaxa.jp__7Ecpp_TKD_technique_stances_images_big_walkingstance.jpg

دفاع وسط (مومتنگ آن ماکی):

این بار تصور کنید که می خواهید از پایین قفسه سینه خود (که جای بسیار حساسی از لحاظ ضربه پذیری در بدن است) با ساعد دست خود محافظت کنید، برای دفاع وسط از سمت چپ ابتدا دست چپ را در حالیکه انگشتان دست مشت است کنار بدن در سمت چپ می بریم در این حال زاویه آرنج (ساعد نسبت به بازو) در حدود 50 درجه است، همزمان با حرکت دست چپ دست راست را نیز به سمت چپ می بریم به گونه ای که مچ دست راست نزدیک شانه دست چپ قرار گیرد سپس با قدرت دست چپ را جلوی سینه آورده به گونه ای که ساعد دست چپ مقدار کمی از پایین قفسه سینه عبور کند و مشت دست از زیر چانه بالاتر نیاید (مچ تقریباً هم سطح گردن باشد) توجه کنید که همزمان با حرکت دست چپ، دست راست نیز باید بصورت مشت شده کنار کمربند و سمت راست بدن قرار گیرد.

www.taekwondo_training.com_wp_content_uploads_2009_11_Taekwondo_Training_Back_Fist_opt.jpg




دفاع بالا (الگول ماکی):

دفاع بالا نیز مانند دو دفاع دیگر که قبلاً توضیح داده شد با ساعد دست انجام میشود البته با قسمت نرم ساعد دست، برای انجام این دفاع از سمت چپ (با دست چپ) می بایست در حالیکه هر دو دست به صورت مچ است دست چپ را با کمی چرخش کمر به سمت راست نزدیک کمربند برد در این حال مچ دست راست را بر روی مچ دست چپ گذارد حال با سرعت دست چپ را به سمت بالا کشید و همزمان دست راست را کنار کمربند و در سمت راست برد، در این حال ساعد دست چپ بالا و جلوی سر شماست و پشت مچ دست به سمت عقب است، توجه کنید که ساعد دست به اندازه یک مشت از جلوی صورت شما جلو تر باشد.



پا (بال):

در مبارزات تکواندو برخورد قسمت مچ پا به پایین (که ترجمه آن به زبان کره ای بال است) با قسمت کمربند به بالا (به جز دست ها و شانه ها) موجب اخذ امتیاز می شود، از همین رو در تکواندو تکنیک های پا از اهمیت بالایی بر خوردار هستند .
ngo_civil.persiangig.com_image_razmi_20sport_Taekwondo_Wallpaper__2_by_Eligius57.jpg


 

*Man*

کاربر فعال
"بازنشسته"
پاسخ : تکواندو

نحوه بستن کمربند:
هر دو سر کمربند را یکدفعه دور کمر تا کنید.
وسط کمربند را پیدا کرده سپس با گرفتن هر سر آن آنراروی شکم قرار دهید.
سر راست کمربند را روی شکم در روی سر چپ آن بگذارید.
سر راست کمربند را از زیر بگذرانیدو آنرا رو به بالا نگهدارید.
سر راست کمربند را روی سر چپ بگذاریدو پیچ درست کرده و سر راست کمربند را از زیر و داخل پیچ عبور دهید تا گرهی چهار گوش بدست آورید.
توجه کنید که هر دو سر کمربندبا هم هم سطح باشند.
C19_best-tie-belt.jpg

کمربندهای تکواندو از ابتدا تا ...عبارتند از:
سفید، زرد، سبز، آبی، قرمز، مشکی،دان ۱-۲-۳-۴-۵-۶و...

ounu32j4ek02ttofl2t.png

در تکواندو بدن به سه قسمت تقسیم می شود:
بالا(از حلق به بالا):اولگول
وسط(از حلق تا کمر):مومتونگ
پایین(از کمر به پایین):اره
فلسفه و جایگاه فرم در تکواندو:


همانطور که می دانید یکی از غریزه های روحی انسان این اشرف مخلوقات
روحیه و غریزه جنگجویی است که به هیچ وجه نمی توان این غریزه را از او گرفت مخصوصا وقتی که شخصی مشغول یادگیری هنر های رزمی بخصوص تکواندو باشد که دایم توام با مبارزه است .چرا که این روحیه روز به روز افزایش یافته و شاید بصورت سر کش باعث انحراف انسان گردد.
بنابراین در تکواندو و سایر هنرهای رزمی برای کنترل و مهار این غریزه اساتید بزرگ اقدام به ابداع فرم نموده اند تا هنر آموز ضمن یادگیری و تمرین این فرمها و فنون اساسی به مهار و تربیت نفس خویش بپردازد.
بنابراین به این نتیجه می رسیم که فرمهای تکواندو مخصوصا تگوگ(فرم) عبارتند از نشانه ها و نمونه های سیستم تکواندو.
این فرمها حاوی حرکات فیزیکی هستند که شخص باید در آنها مهارت یابد تا در زمینه چنین انظباتی از تخصص لازم بهره مند شوند.
همچنین این فرمها حاوی اندیشه ها و تفکراتی هستند که با تمرین تکواندو همراه می شوند و از همینجا است که تکواندوبه ارزش اجتماعی و بشر دوستانه خود دست یافته است.تقریبا همه سیستمهای دفاع از خود موجب می شود که مجریان اندیشمند و متفکر به مرگ و در نتیجه به مفهوم زندگی بیاندیشند و به همین علت است که فرمهای تکواندو مخصوصا تگوگ وابستگی عجیب به عقایدی دارد که در بهترین اسناد و مدارک مشرق زمین یافت می شوند. این اسناد حاوی مفهوم زندگی هستند که در مجموعه کتابی به نام کتاب تغییرات که آن را جویوک می نامند یافت می شوند.
کتاب تغییرات جزو یکی از آثار قدیمی است که چندین تن از حکمای چین صدها سال قبل اقدام به تالیف آن نموده اند. در این کتاب نظریه ای مطرح شده است که وجود پدیده تغییرات ثابت و مداوم یعنی همان موقعیت انسان را نشان می دهد و در حقیقت دال بر وجود هماهنگی اخلاقی می باشد.یعنی مرحله ای که دو نیروی متافیزیکی مخالف به نامهای اوم و یانگ یعنی همان اسامی کره ای مخصوص فلسفه یین و یانگ با هم ترکیب شده یا ترکیبات جدیدی را بوجود می آورند و همین ترکیبات است که به عنوان مکانیسم ادراکی مشاهده می شود. و جهان و حیات بشری را تشکیل می دهد.
یکی از نویسندگان کتاب تغییرات که در 13 قرن قبل از میلاد می زیسته 8 ترکیب را مورد شناسایی قرار داده است که از نیروی اولیه یعنی اوم و یانگ مشتق می شوند . او این نیروها را نامگذاری کرده و در یک دایره مرتب نمود تا بتواند وجود ارتباط هماهنگ میان آنها را نشان دهد و همچنین یک حرف معنی دار را نیز به هر یک اختصاص داد . بنا به گفته او این هشت عامل در همه چیز و از جمله سرنوشت انسان متجلی می شوند.

نقش تغذیه در تکواندو:
در ورزش هاي رزمي مثل تکواندو، فرد با توجه به متابوليسم و تركيب بدن و مقدار انرژي مورد نياز خود، بايد تغذيه مناسبي داشته باشد. يكي از شاخص هاي متابوليسم بدن،BMR يا متابوليسم پايه است كه برابر با مقدار انرژي است كه بدن در حال استراحت مي سوزاند. با سوختن چربي هاي اضافي بدن، مي توان عضلات بدن را افزايش داد. بدون پرورش عضلات، انرژي دريافتي اضافي در بدن تبديل به چربي مي شود. هنگامي كه مي خواهيد وزن اضافي خود را كاهش دهيد ، بايد مطمئن شويد كه چربي هاي بدنتان كم مي شوند نه ماهيچه ها.
يك تکواندوكار بايد وزن سالم خود را حفظ كند و آن را تغييير ندهد، ولي تركيب بدن خود را بايد تغيير دهد ، يعني مقدار چربي بدن را نسبت به عضلات كاهش دهد. افزايش عضلات باعث افزايش قدرت، سرعت و مهارت فرد در انجام حركات ورزشي مي شود. در حاليکه كاهش عضلات بدن باعث كاهش قدرت، سرعت و مهارت در انجام حركات ورزشي مي شود.
در مردان 10 تا 15 درصد وزن بدن و در زنان 25- 20 درصد وزن بدن را چربي تشكيل مي دهد. شما بايد بدانيد در طي روز چه مقدار انرژي نياز داريد تا به طور مطلوب ورزش كنيد و وزن ايده آل خود را حفظ كنيد. به خاطر داشته باشيد كه اگر كمتر از مقدار مورد نياز خود، غذا مصرف كنيد، هم سلامتي تان به خطر مي افتد و هم اينكه بطور مؤثر نمي توانيد ورزش كنيد. اگر بيشتر از 5/0 كيلوگرم در هفته كاهش وزن داشته باشيد، نشان مي دهد در معرض كمبود انرژي و مواد مغذي هستيد.
با توجه به نوع ورزش ( استقامتي يا قدرتي ) و وضعيت بدني فرد، بايد مقدار چربي، پروتئين و كربوهيدارت مورد نياز تعيين شوند.
ورزش تکواندو، هم استقامتي و هم قدرتي است، بنابراين 25 درصد انرژي مورد نياز در طي يك روز از پروتئين،55 درصد انرژي مورد نياز از كربوهيدرات و 20 درصد انرژي مورد نياز از چربي بايد تا مين شود.


مواد مغذي مورد نياز بدن:
1- كربوهيدرات ها :
كربوهيدرات هاي ساده مثل نان سفيد، شيريني جات، آب نبات ، چيپس ، قند و شكر بايد به مقدار خيلي كم مصرف شوند و بيشتر از كربوهيدرات هاي پيچيده ( نان سبوس دار ، ماكاروني، سيب زميني ، سبزيجات، برنج و جو ) استفاده شود. زيرا كربوهيدرات هاي ساده خيلي سريع هضم مي شوند و انرژي فوري ايجاد مي كنند و انرژي حاصل از آنها براي مدت طولاني حفظ نمي شود. همچنين سريع به چربي تبديل مي شوند. بنابراين بايد در مصرف آنها دقت كنيد و بطور متعادل مصرف كنيد.
2- چربي ها :
بدن براي حفظ سلامتي خود نياز به چربي دارد و اگر مقدار چربي بدن كمتر از 10 درصد شود خطرناك است. چربي ها براي خون، سيستم عصبي، توليد هورمون ها، چرب كردن مفاصل ( نرمي مفاصل) و حفظ اندام هاي داخلي بدن از ضربات، لازم و ضروري هستند. نوع چربي كه مصرف مي كنيد، در سلامتي شما مؤثر است.
بيشتر از چربي هاي غيراشباع مثل روغن زيتون ، ساير روغن هاي گياهي و چربي هاي حاوي اسيدهاي چرب اُمگا – 3 كه در انواع ماهي ، آجيل ، كره بادام زميني و روغن گلزا ( كانولا) وجود دارد، استفاده كنيد و مصرف چربي هاي اشباع مثل روغن نباتي جامد، كره و چربي گوشت را كاهش دهيد.
3- پروتئين ها :
دريافت بيش از حد پروتئين بي فايده است. يك فرد تکواندوكار نيازي به مقادير خيلي زياد پروتئين ندارد، زيرا پروتئين براي ساخت، ترميم و رشد عضلات استفاده مي شود و به عنوان منبع انرژي مورد استفاده قرار نمي گيرد.
4- آب :
به ياد داشته باشيد كه 70 درصد وزن بدن ما را آب تشكيل مي دهد و عضلات براي كار خود به آب نياز دارند. بنابراين هميشه به مقدار كافي آب بنوشيد وهيچ وقت صبرنكنيد تا بعد ازاحساس تشنگي آب بنوشيد( يعني قبل از تشنه شدن آب بنوشيد) .
منبع : WWW.TKD.CO.ZA/NUTRITIONPAGE.HTM





 

*Man*

کاربر فعال
"بازنشسته"
پاسخ : تکواندو

اصطلاحات متفرقه:
موم: بدن
پال: ساعد
پالموک: مچ ساعد
جوموک: مشت
مه جوموک: زير مشت
دونگ جوموک: پشت مشت
آپ جوموک: جلوي مشت
پالکوب: آرنج
سون نال: تيغه خارجي کف دست
موروپ: زانو
داراي: ساق پا
نريو: از بالا به پايين
اُليو: از پايين به بالا
يوپ: پهلو
دوليو: چرخش
آن: از خارج به داخل
پاکات: از داخل به خارج
اَره: پايين
مومتنگ: وسط
الگول: بالا
چاريوت: خبردار ايستادن
چونبي: آماده باش
دوجانگ: محل تمرين
شيابجانگ: محل مسابقه
توبوک: لباس تکواندو
سا بو بتيم: مربي
کان جن نيم: استاد
کيونگ ره: اداي احترام
کيهاب: صداي بلند فرياد کشيدن
سوم سه: نفس گيري
بال: مچ پا به پايين
بال پاکو: تعويض پا
سون: دست
تيرودورا: برگشت به عقب
ايراسا: بلند شدن
آنجا: نشستن
موک: گردن
توک: چانه
سون موک: مچ دست
بال نال: تيغه خارجي پا
بال باداک: انحناي کف پا
بال دونگ: روي کف پا
آپ چوک: زير پنجه پا
ديت چوک: انتهاي کف پا
ديت کوم چي: پشت پاشنه پا
دونگ پالموک: روي ساعد
ميت پالموک: زير ساعد
آن پالموک: داخل ساعد
پاکات پالموک: خارج ساعد
جيروگي: ضربات پيچشي
جيروگي: ضربات نفوذي با نوک انگشتان
چيگي: ضربات شلاقي
موه ري: پيشاني
تيو: پرش
مومو: دويدن – دورخيز کردن
ت: ضربه زدن و شکستن اجسام بوسيله پا
کوان: " " " " دست
دو: هنر و روش
اعداد:
يك هانا HANA
دو تول ‏TOOL
سه ست SET
چهار نت NET
پنج دا ست DA SET
شش يا ست YA SET
هفت ايل كوپ IL KOOP
هشت يو دول YOO DOL
نه آ هوپ A HOP
ده يول YoL
***************
يكمين ايل IL
دومين يي YI
سومين سام SAM
چهارمين سا SA
پنجمين او O
ششمين يوك YUK
هفتمين چيل CHIL
هشتمين پال PAL
نهمين كيو KYO
دهمين شيپ SHIP

اصطلاحات كلاسي:
معناي فارسي تلفظ كره اي تلفظ انگليسي
احترام به پرچم كوك كي نيم كيونگ نه Kok.ki.nim kyong.ne
تاريخچه تكواندو تكواندو يوكسا T.k.D YOKSA
بجاي خود و . نه . چي WO NE CHI
جمع شدن به وسط جو . بون . كانگه JOO BOON KANGE
ايستادن پشت هم هچو . مويو HI.CHO.MOYO
ايستادن روبهم جاوو . يانگ وو JAWOYANGWO
بستن چشمها شي . زم . ونچوما SHIZEM.WENCHOOMA
انقباض بدن –نيرووانرژي هيم HIM
تمركز حواس جبپ . جونگ JIP.JOONG
سرعت سوك . دو SOOK.DO
يروي عكس العمل باندك . ريوك BANDOOK.RIYOK
توازن و تعادل كيون . هيون KYON.HYONG
كنترل نفس هو . هوپ HOO.HOP
نرمش موم . پولوگي MOM.POOLOGI
نيرو و قدرت هيم . اويي . ولي HIM.OYI.WOLI
نقاط ضربه زننده كوان . كاك KWON.KAK
نقاط دفاع كننده ماكي . بويي MAKKI.BOYI
تعويض دست سون . پاكو SON.PAKO
چپ ون WEN
راست اورن ORN OKEUN
دوتايي يانگ YANG
شرافت – راستي - دوستي يوم چي YOM- CHI
پي درپي – پشت سرهم يون – سوك YON- SOK
نفس – روح هاپ HAP
بازكننده هچيو HECHYO
سخت زدن هوريو HOORYO
 
بالا