چند حرکت با انگشت و نمایشگرلمسی + ترفند

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"
دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل (آیفون، آیپد، آیپاد و...) به‌ واسطه‌ سخت‌ افزار قوی و کیفیت متفاوتشان (البته قیمت بالای آنها نیز نباید فراموش شود) رضایت کاربران خود را کسب کرده تا حدی که محصولات اپل را یک سر و گردن بالاتر از محصولات رقبا ارزیابی می‌کنند.


قصد داریم ترفند‌هایی از این سیستم عامل را به شما آموزش دهیم که برای انجام آنها به هیچ چیز جز حرکت انگشتان دست خود روی صفحه دستگاه لمسی نیاز نخواهید داشت!



زمان ارسال و دریافت پیام‌ها



گاهی اوقات اطلاع داشتن از زمان ارسال و دریافت پیام‌ها در برنامه‌ Messages از اهمیت زیادی برخوردار است.



برخی کاربران نیز فکر می‌کنند آی.او.اس قابلیت نمایش زمان هر پیام رد و بدل شده در یک مکالمه را ندارد، در صورتی‌که این‌طور نیست و شما می‌توانید با حرکت جارو به سمت چپ، روی هریک از حباب‌های مکالمه خود در صفحه‌ اختصاصی پیام‌ها، نمایش زمان ارسال و دریافت پیام را فعال کنید.



میانبر در پسوند سایت‌ها



برای برخی کاربران نوشتن نشانی یک سایت با بیش از ده کاراکتر سخت نیست، اما اگر بخواهند پسوند سایت (com, net, org, …)را تایپ کنند به‌دنبال روش‌های میانبر بگردند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و مطمئنا همچون دیگر دستگاه‌های مجهز به آی.او.اس کلیدی برای تایپ مستقیم این پسوندها در صفحه‌کلید آی.او.اس پیدا نکرده‌اید، می‌توانید برای چند لحظه روی کاراکتر نقطه «.» در صفحه‌کلید فشار دهید تا فهرستی از پنج پسوند پرکاربرد در نشانی‌های اینترنتی در اختیارتان قرار بگیرد.



چه ‌موقع مرکز کنترل فعال باشد؟



این ترفندی برای استفاده بهتر از میانبرهای انگشتی در آی.او.اس نیست، اما می‌تواند مشکل شما را که به‌واسطه‌ همین میانبرهای انگشتی به‌وجود می‌آید، حل کند. مرکز کنترل (Control Center) در آی.او.اس با جاروکردن صفحه از پایین به بالا در دسترس قرار می‌گیرد. این روش دسترسی گاهی دردسرساز است؛ زیرا هنگام مرور صفحات وب یا اجرای یک بازی ممکن است شما انگشت خود را از پایین به بالا بکشید و مرکز کنترل بدون نیاز شما باز شود.



برای رهایی از این مشکل ‌باید ابتدا به Settings برویم سپس در بخشControl Center علامت مقابل گزینه‌ Access Within Apps را غیرفعال کنیم. با غیرفعال شدن این گزینه می‌توانیم از صفحه‌ اصلی به مرکز کنترل دسترسی داشته باشیم. اما هنگامی که درحال استفاده از یک برنامه هستیم، این قابلیت غیرفعال شده و با جارو کردن صفحه از پایین به بالا پنجره‌ مرکز کنترل نمایش داده نمی‌شود.



پرش به عقب



هنگامی که با یک دست در حال کار با آیفون یا آیپد هستید و قصد دارید از گزینه‌ برگشت استفاده کنید، باید از دست دیگر خود نیز کمک بگیرید. اولین ترفند در این شرایط استفاده از حرکت جارو (کشیدن انگشت روی صفحه لمسی) از سمت چپ به راست صفحه است. با انجام این کار اگر پنجره‌ای روی پنجره‌ دیگر باز شده باشد به پنجره‌ اول بازخواهید گشت، اگر در مرورگر باشید به صفحه‌ قبل برمی‌گردید و اگر در برنامه‌هایی همچون Mail یا Messages باشید به فهرست پیام‌ها انتقال داده می‌شوید. همچنین در صورتی که وارد یکی از بخش‌های Settings شده باشید با انجام این حرکت به صفحه‌ اصلی تنظیمات بازگشت داده خواهید شد.



میانبر به پیش‌نویس‌ها



ایمیلی را نیمه‌کاره نوشته‌اید و هنوز آن را ارسال نکرده‌اید؟ بعد از چند روز می‌خواهید به پوشه‌ Draft بروید و ایمیل مورد نظرتان را کامل و آن را ارسال کنید؟ به‌جای جستجوی پوشه‌ Draft در برنامه‌ Mail می‌توان با گذاشتن انگشت روی آیکون compose (ارسال ایمیل جدید) در پایین‌سمت راست صفحه و فشار دادن و نگه‌داشتن آن، محتوای پوشه‌ Draft را ببینید.



حرکت‌های 4 و 5 انگشتی در آیپد



قابلیت app drawer در آی.او.اس به شما این امکان را می‌دهد تا نرم‌افزارهای موردنظر را ببندید. برای استفاده از این قابلیت می‌توان دو بار کلید Home را فشار داد، اما گاهی ممکن است بخواهید سریع‌تر به این بخش دسترسی یابید و کمی حرفه‌ای‌تر از دستگاه خود استفاده کنید. در این شرایط چهار انگشت شما می‌تواند جادو کند! چهار انگشت خود را به‌طور همزمان روی صفحه قرار دهید و صفحه را به بالا جارو کنید. قابلیت app drawer فعال می‌شود و برای بستن آن نیز می‌توانید از فشار همزمان چهار انگشت و جارو به سمت پایین کمک بگیرید. هنگامی که در صفحه‌ یک برنامه هستید نیز می‌توانید با حرکت همزمان چهار انگشت به‌طور اُریب به برنامه‌ بعدی یا قبلی دسترسی یابید و حرکت همزمان پنج انگشت نیز شما را به صفحه‌ اصلی بازمی‌گرداند.



بازگشت در ایمیل



این قابلیت جدید نیست، اما معرفی آن نیز لطف خود را دارد. کاربران می‌توانند در برنامه‌ ایمیل با تکان دادن دستگاه خود، عملکردی را که بتازگی استفاده کرده‌اند، به عقب برگردانند (UNDO) برای مثال اگر ایمیلی را آرشیو کرده باشید و دستگاه را تکان دهید، ایمیل شما از حالت آرشیو خارج شده و به وضع قبلی خود بازمی‌گردد. علاوه بر این اگر ایمیلی را حذف کرده باشیم با تکان دادن دستگاه مجددا ایمیل به محل اولیه‌ خود باز می‌گردد.



برنامه‌ریزی مجدد قرار ملاقات



در نرم‌افزار تقویم (calendar) ابتدا یک قرار ملاقات و پس از آن Edit را فشار داده و در نهایت ساعت شروع و پایان قرار ملاقات خود را تغییر دهید. گاهی اوقات ممکن است قصد داشته باشیم یک قرار را از روزی به روز دیگر موکول کنیم که البته باز هم بهتر است از همین روش استفاده کنیم، اما ممکن است بخواهیم قرار یک روز را در همان روز اما در ساعت دیگری ثبت کنیم. برای تغییر ساعت می‌توانیم به‌جای طی تمام مراحل بالا، در حالتی‌که تقویم به‌صورت نمایش روزانه است، روی قرار موردنظر فشار داده و چند لحظه آن را نگه‌ داشت. پس از مشاهده‌ تغییر رنگ می‌توان با کشیدن و رها‌کردن قرار ملاقات انتخابی موردنظر، آن را به هر ساعت دیگری در همان روز منتقل کرد.



بستن اجباری



اگر برنامه‌ها را به اجبار بسته باشید مطمئنا با این روش آشنایی دارید. در غیر این‌صورت و در مواقع لزوم می‌توانید در صفحه‌ app drawer از حرکت جارو به سمت بالا کمک بگیرید. در این صفحه آیکون نرم‌افزارهای فعال به‌نمایش در می‌آید و در بالای هر آیکون نیز تصویری از محیط آن نرم‌افزار نمایش داده می‌شود. کشیدن تصویر به‌نمایش درآمده به سمت بالا موجب بسته شدن اجباری نرم‌افزار خواهد شد.





منبع: باشگاه خبرنگاران
 
بالا