امراض خفیف روانی هم سبب مرگ زودرس میشوند

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
سلامت نیوز : روانپزشكان پیشتر تاكید داشتند افرادی که به بیماریهای شدید روانی مانند شیزوفرنی (جنون جوانی) و یا بیماری دوگانگی شخصیتی مبتلا هستند به طور متوسط 20 سال زودتر از دیگران میمیرند و عمرشان كوتاهتر میشود.


هماكنون نتایج یك مطالعه جدید تایید میكند: افرادی که حتی به بیماریهای خفیف روانی نظیر افسردگی و یا اضطراب مبتلا میشوند در معرض مرگ زودهنگام و پیش از موعد هستند.گروهی از متخصصان انگلیسی به بررسی مرگ زودرس در 68 هزار نفر از مردم این كشور كه براثر ابتلا به سرطان یا بیماری قلبی مرده بودند، پرداخته و دریافتند كه اختلالات خفیف روانی نیز احتمال مرگ زودرس را تا 16 درصد افزایش می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این متخصصان در مطالعات خود در دانشگاه لندن و دانشگاه ادینبورگ تاكید كردند كه احتمال مرگ زودرس در مبتلایان به بیماریهای شدیدتر روانی 67 درصد افزایش پیدا میكند.به گفته كارشناسان بهداشت عمومی، خطر مرگ زودرس در میان افرادی که بیماریهای شدید روانی مبتلا هستند، موضوع شناخته شدهای است اما نگرانی بیشتر روانپزشكان در مورد بیماریهای خفیف، این است که چون این اختلالات در اغلب موارد گزارش نمی شوند، تشخیص و درمان صحیح یا به موقع نیز انجام نمی شود.آمار نشان میدهد كه تقریبا از هر چهار نفر یك نفر به عارضه خفیف روانی مبتلا است. این مطالعه بزرگترین بررسی انجام شده روی رابطه روانپریشی با مرگ است و شرح آن در مجله طب انگلیس منتشر شده است.

نتیجه پژوهش محققان این دو دانشگاه در نشریه پزشکی بریتانیا (British Medical Journal) منتشر شده است و بزرگترین تحقیقی است که تاکنون در خصوص رابطه پریشانی روانی و مرگ انجام شده است.دکتر تام راس، از نویسندگان اصلی این مطالعه در این باره خاطرنشان ساخت: در این مرحله باید بررسی كنیم كه آیا درمان بیماری یا اختلال خفیف روانی میتواند در کاهش احتمال مرگ زودرس در این بیماران موثر باشد و این تاثیر تا چه اندازه است؟بیماری روانی به گروهی از بیماریها گفته میشود که با تاثیر بر تفکر و رفتار فرد، باعث ایجاد ناراحتی برای فرد مبتلا یا ایجاد ناتوانی در وی میشوند. علل بیماریهای روانی هنوز به خوبی شناخته شده نیستند اما بیتردید عوامل ژنتیکی، استرسهای مختلف و نوع تعامل فرد با دیگران در ایجاد یا بروز آنها موثر است. افسردگی، اضطراب، وسواس، اختلال دوقطبی و شیزوفرنی از جمله این اختلالات هستند.
 
بالا