^^^^^ استفاده از تبلت در سن دبستان ممنوع!^^^^^^

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"






323536_L7gMOWl8.gif





یک روانشناس با تأکید بر اینکه استفاده از تبلت در سنین دبستان مضر است گفت: کودکانی که فیلم‌ها و بازی‌های خشن تماشا می‌کنند پرخاشگری را آموخته و 10 سال بعد مستعد بزهکاری می‌شوند. تماشای فیلم‌های مستهجن نیز نوعی آزار جنسی کودکان است.




n00025258-b.jpg


خشونت کودک را مستعد بزهکاری می‌کند

علیرضا جعفری در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره خرید تبلت برای کودکان دبستانی اظهار داشت: باید دید که تبلت به عنوان اسباب بازی برای کودک خریداری شده است یا نوعی ابزار برای مدرسه است.





وی گفت: اگر این وسیله به عنوان اسباب‌بازی تهیه شده باید متناسب با سن کودک باشد بر این اساس والدین باید تا جایی که ممکن است از خریدن تبلت به عنوان اسبا‌ب‌بازی در سنین دبستان جلوگیری کنند. تبلت و سایر وسایل دیجیتالی محاسن و معایبی دارد که معایب آن در این سن بیشتر است.


 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"





وی افزود: والدین باید فرزند خود را قانع کنند که تبلت مناسب سن او نیست. مرحله اول صحبت کردن پیرامون وسایل مورد نیاز و مناسب هر سن و گام بعدی جایگزین کردن وسایل و ابزار دیگر است.


این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: «درک زمان» مفهومی است که بر اساس آن وقتی فردی به کاری مشغول است باید بتواند بگوید چه مدتی آن کار را انجام داده است. کودکان دبستانی توانایی «درک زمان» را ندارند، برخی والدین از این مسئله شکایت دارند که وقتی فرزندشان با تبلت بازی می‌کند و آنها از آن می‌پرسند که چند ساعت است که با تبلت بازی می‌کنی کودک قادر به پاسخگویی نیست.


جعفری تصریح کرد: تفکر انتزاعی در حدود سن 14 سالگی به وجود می‌آید و در این زمان است که فرد می‌تواند تصویری از «درک زمان» داشته باشد. کودکان دبستانی به دلیل اینکه در این محدوده سنی قرار ندارند قادر به درک زمان نیستند.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"




این روانشناس در پاسخ به این سؤال که چنانچه والدین از کودک قول بگیرد که روزی یک ساعت با تبلت بازی کند گفت: این مسئله ممکن نیست زیرا بر اساس همان مفهوم «درک زمان» و جذابیتی که این وسیله دارد نمی‌توان کودک را متقاعد کرد که در زمان مشخصی از آن استفاده کند.


وی با تأکید بر عدم لزوم برخی وسایل مانند تبلت برای کودکان اظهار داشت: هر سنی اقتضائات خاص خودش را دارد. کودک در سنین دبستان دوره حساس رشد جسمی خود را سپری می‌کند که بهتر است به جای عدم تحرک و استفاده از ابزار دیجیتال به جنب‌وجوش بپردازد.





وی گفت: جنب‌وجوش در این سنین اساس عدم ابتلا به اختلالات یادگیری است. علاوه بر این مشکلات چشمی و ستون فقرات در کمین کودکان و نوجوانانی است که با وسایل دیجیتال به ویژه تبلت و رایانه بازی می‌کنند.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



وی ادامه داد: دیدن فیلم‌های مستهجن برای کودکان دبستانی نوعی آزار و اذیت جنسی محسوب می‌شود متأسفانه خانواده‌ها به دلیل مشغله کاری که دارند نمی‌توانند بر نحوه استفاده از این ابزار نظارت کنند و وقتی متوجه می‌شوند که در خرید این ابزار برای فرزندانشان اشتباه کرده‌اند که خیلی دیر شده است. همچنین بر اساس الگوی یادگیری مشاهده‌ای کودکانی که فیلم‌ها و بازی‌های خشن را تماشا می‌کنند پرخاشگری را آموخته و 10 سال بعد مستعد بزهکاری هستند.


این روانشناس گفت: برخی بازی‌ها اعتیادآور است و افراد بزرگسال را نیز گرفتار می‌کند اعتیاد رایانه‌ای نیاز به ترک دارد منتهی به دلیل اینکه اعتیاد مجاز محسوب می‌شود کسی خطر آن را احساس نمی‌کند این خطر زمانی محسوس است که کودک با مشکلاتی مانند پرخاشگری در رفتار نسبت به اطرافیانش مواجه می‌شود.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



این متخصص حوزه بهداشت روان تشویق والدین را متناسب با سن کودک و فعالیتی که او انجام داده است دانست و افزود: والدین برای تشویق کودکان دبستانی به او قول خریدن تبلت، رایانه یا گوشی تلفن همراه را ندهند زیرا این وسایل متناسب با سن کودک نیست حتی اگر کودک شاگرد ممتاز شود نمی‌توان دلیل قانع‌کننده‌ای برای اختصاص تبلت به او باشد.



وی ادامه داد: بهترین نوع تشویق را خود کودک می‌تواند تعیین کند. می‌توان در این رابطه از او پرسید که دوست دارید برای شما چه جایزه‌ای بخرم در صورتی که کودک وسایلی مانند تبلت را نام برد باید با توضیحات قانع‌کننده او را از نظرش برگردانیم.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


جعفری تصریح کرد: در حال حاضر برخی نوجوانان در دوره دبیرستان هستند که از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند که این نشأت گرفته از تربیت والدین آنها است زیرا ضرورتی برای استفاده از این وسیله در این سنین وجود ندارد. شیوه کنترل منطقی که بر اساس آن می‌توان فرزند را متقاعد کرد که چه وسیله‌ای برای او لازم است می‌تواند به والدین کمک کند تا در تربیت فرزندان موفق باشند.

وی با بیان بازی‌های مناسب در سنین دبستان افزود: بهترین جایگزین برای تبلت و رایانه، پازل و مهارت‌های حرکتی است. والدین بدانند که هیچ چیزی جای تحرک و جنب‌وجوش را نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: کودکان در سنین دبستان باید مهارتی مانند موسیقی یا ژیمناستیک را یاد بگیرند که در دوره بعدی با ارائه آن مهارت تشویق شوند. این موجب می‌شود تا اعتماد به نفس آنها افزایش یابد.

 
بالا