مزایای سیستم بیوراکتور غشایی (MBR) چیست ؟

nahrab

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
بیوراکتور غشایی (MBR) از یک راکتور بیولوژیکی(biological reactor) با بیومس معلق و ممبرن های میکروفیلتراسیون با سوراخهای به قطر اسمی 0.1 تا 0.4 میکرومتر جهت جداسازی مواد جامد ، تشکیل شده و کاربرد زیادی در صنعت تصفیه آب و فاضلاب دارد. برای جداسازی پساب تصفیه شده از بیومس فعال ممکن است بیوراکتورهای رشد معلق هوازی یا بی هوازی به همراه راکتور غشایی بیولوژیکی بکار رود.سیستم های غشایی می توانند پسابی در حد ترکیب پساب های حوض ته نشینی ثانویه و میکروفیلتراسیون پساب خروجی از تصفیه خانه تولید نماید.از این راکتورها می توان برای تصفیه فاضلاب شهری،صنعتی و نیزمصارف استفاده مجدد استفاده کرد.

مزایای سیستم بیوراکتور غشایی (MBR)
مفهوم سیستم های MBR عبارت است از استفاده از یک بیوراکتور و میکروفیلتراسیون به عنوان یک واحد فرایندی جهت تصفیه فاضلاب از طریق جابجایی و تکمیل روش جداسازی مواد جامد در زلال ساز ثانویه و واحد فیلتراسیون نهایی.قابلیت حذف زلال ساز ثانویه و بهره برداری در غلضت های بالاتر MLSS مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:
1-میزان بارگذاری حجمی بالاتر و در نتیجه زمان ماند هیدرولیکی(HRT) پایین تر.
2-زمان طولانی ماند برای ذرات جامد و متعاقب آن کاهش تولید لجن در حد صفر و در نتیجه عدم نیاز به تجهیزات جمع آوری و دفع لجن.
3-راهبری در مقادیر پایین تر اکسیژن محلول(DO) و احتمال به وقوع پیوستن همزمان نیتریفیکاسیون و دنیتریفیکاسیون در SRT بالاتر.
4-کیفیت بالای پساب خروجی و در مقابل،میزان پایین کدورت،باکتری،TSS و BOD.
5-فضای کم مورد نیاز برای تصفیه آب و فاضلاب.

کاربردهای سیستم بیوراکتور غشایی
به دلیل قابلیت بالای این سیستم در تصفیه آب و فاضلاب و کیفیت بسیار بالای پساب خروجی، در موارد بسیاری از این سیستم استفاده می شود. از جمله موارد کاربرد این سیستم عبارتند از:
  • تصفیه فاضلاب های شهری و بهداشتی
  • تصفیه فاضلاب های صنعتی از قبیل فاضلاب های حاوی فلزات سنگین و مواد سمی
  • جداسازی و بازیافت مواد با ارزش از قبیل فلزات گرانبها از فاضلاب برخی واحدهای تولیدی ویژه
  • تصفیه فاضلاب های نفتی، پالایشگاهی و پتروشیمی
  • تصفیه فاضلابهای آبکاری و فاضلاب های حاوی رنگ
  • تصفیه فاضلاب کارخانه های فولاد و آهن
  • نمک زدایی و شیرین سازی آب های شور
  • بازیابی و استفاده مجدد از پساب در کشاورزی و صنعت و حتی قابلیت تولید آب با کیفیتی در حد شرب
لینک منبع : بیوراکتور غشایی (MBR)
 
بالا