1- وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ يعنى: اگر عذاب را تا مدت معينى (ظهور امام زمان) بتأخير بياندازيم لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ با استهزاء خواهند گفت چه چيز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چيست؟) أَلا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ «1» بدانيد روزى كه عذاب مىآيد از آنها برداشته نميشود، بلكه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن ميكردند خواهند ديد.
از امير المؤمنين روايت شده كه در تأويل اين آيه شريفه فرمود:أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است كه سيصد و سيزده نفر ميباشند.«2» و در تفسير عياشى از حضرت صادق عليه السّلام روايت ميكند كه فرمود: خداوند اصحاب قائم ما را در يك لحظه مانند ابرهاى پراكنده فصل پائيز جمع ميكند.
و در غيبت نعمانى از اسحاق بن عبد العزيز از آن حضرت روايت نموده كه فرمود:
«لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» اين عذاب قيام امام زمان و امت معدوده ياران او ميباشند. كه برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (يعنى 313 تن ميباشند).
(1) سوره هود آيه 10
(2) اين آيات و رواياتى را كه در تأويل آنها نقل مىشود و توضيحاتى كه در خلال آن داده شده مؤلف از تفسير على بن ابراهيم قمى نقل كرده و ما نيز با مختصر تلخيص و تقديم و تأخيرى تنظيم و ترجمه نموديم. و هر جا مؤلف از كتاب ديگر نقل ميكند متذكر ميشويم تا مأخذ آن معلوم باشد.
از امير المؤمنين روايت شده كه در تأويل اين آيه شريفه فرمود:أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است كه سيصد و سيزده نفر ميباشند.«2» و در تفسير عياشى از حضرت صادق عليه السّلام روايت ميكند كه فرمود: خداوند اصحاب قائم ما را در يك لحظه مانند ابرهاى پراكنده فصل پائيز جمع ميكند.
و در غيبت نعمانى از اسحاق بن عبد العزيز از آن حضرت روايت نموده كه فرمود:
«لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» اين عذاب قيام امام زمان و امت معدوده ياران او ميباشند. كه برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (يعنى 313 تن ميباشند).
(1) سوره هود آيه 10
(2) اين آيات و رواياتى را كه در تأويل آنها نقل مىشود و توضيحاتى كه در خلال آن داده شده مؤلف از تفسير على بن ابراهيم قمى نقل كرده و ما نيز با مختصر تلخيص و تقديم و تأخيرى تنظيم و ترجمه نموديم. و هر جا مؤلف از كتاب ديگر نقل ميكند متذكر ميشويم تا مأخذ آن معلوم باشد.