روش‌هایی برای افزایش طول عمر باطری گوشی

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
samsung-s5-vs-htc-m8-9.jpg


گوشی‌های امروزی نسبت به چند سال پیش بسیار قدرتمندتر هستند، اما متاسفانه عمر باطری چندان مناسبی ندارند. در واقع، بسیاری از استفاده‌کنندگان اندروید، اگر بتوانند یک روز تمام را بدون شارژ مجدد سپری کنند، خیلی خوشحال می‌شوند، به این امید که با یک شارژ شبانه گوشی خود را در طول روز روشن نگه دارند.

متاسفانه همیشه این امکان وجود ندارد. طراحی‌های نازک‌تر که فضای کمتری برای باطری به جای می‌گذارند، صفحات نمایشی بزرگ‌تر و روشن‌تر، پردازنده‌های چهار‌هسته‌ای سریع‌تر و جی‌پی‌اس‌های قدرتمند‌تر، باطری‌ها را به زانو در‌می‌آورند.

خوشبختانه عوامل متعدد دیگری هم روی عمر باطری تاثیر‌گذارند که شما می‌توانید از آن برای افزایش عمر باطری گوشی خود بهره بگیرید. برای نوشتن این مقاله، از یک گوشی گوگل نکسوس ۵ با اندروید ورژن 4.4 کیت‌کت استفاده شده است، ولی تقریبا با کمی تغییر بر روی تمام گوشی‌های اندرویدی قابل اجرا هستند.

۱- کدام نرم‌افزار بیشتر از باطری شما استفاده می‌کند؟

برای یافتن این موضوع، به بخش Settings بروید و گزینه Battery را انتخاب کنید. تصویری همانند شکل زیر نمایش داده می‌شود. نرم‌افزار‌ها به ترتیب مصرف باطری از زیاد به کم نشان داده می‌شوند. اگر نرم‌افزاری یافتید که کمتر از ان استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را حذف کنید.


۲- نرم‌افزار‌های پیغام‌رسان را کاهش دهید

نرم‌افزار‌های پیغام‌رسان مانند مسنجر‌ها، ایمیل‌ها و غیره را از حالت آپدیت خودکار خارج و روی حالت دستی یا Manual قرار دهید. این روش کمک شایانی به حفظ باطری شما خواهد کرد.

۳- سخت افزارهایی که مورد نیاز نیستند، غیر فعال کنید

سیستم عامل اندروید، نرم‌افزارهای برپایه Location یا محل را پشت پرده فعال نگه می‌دارد. بهتر است در صورتی که از GPS استقاده نمی‌کنید، حتما آن را به حالت غیر فعال درآورید.

این مطلب در مورد Bluetooth و Wi-Fi هم صدق می‌کند. همه این موارد به راحتی از Notification Menu قابل دسترسی هستند.

۴- بعضی از گوشی‌ها از جمله Galaxy S5 و HTC one M8 حالت حفظ باطری مجزایی دارند که گوشی شما را فقط برای استفاده پیامک و تماس فعال می‌کنند، این ویژگی می‌تواند حتی تا یک روز عمر باطری شما را افزایش دهد.

۵- نرم‌افزارهایی که در Background یا پس‌زمینه فعال هستند، غیر فعال کنید.

از منوی Settings وارد Apps شوید، سپس گزینه Running را انتخاب کنید. در این صورت، فهرستی از نرم‌افزارهایی که درحال حاضر روی گوشی شما فعال هستند، مشاهده می‌کنید. می‌توانید هر نرم‌افزاری که می‌خواهید جزییات بیشتری از آن داشته باشید، برگزینید. سپس گزینه Stop را فشار دهید. این عمل را در مورد نرم‌افزارهایی که با آن آشنایی دارید، انجام دهید تا به اشتباه سرویس‌های سیستم عامل خود را متوقف نکنید.

۶- حالت روشنایی یا Brightness گوشی خود را از حالت خودکار خارج و روشنایی آن را تا حد ممکن کم کنید. روشنایی صفحه نمایش یکی از موارد کلیدی در مصرف باطری شما است.

۷- نرم‌افزار‌های خود را به روز کنید. سازندگان نرم‌افزار معمولا با هر به روز‌رسانی سعی می‌کنند مصرف باطری توسط آن نرم‌افزار را کاهش دهند.

۸- به قدرت سیگنال یا آنتن‌دهی گوشی خود توجه کنید.
اگر در محلی هستید که آنتن‌دهی ضعیفی دارد، گوشی شما برای رسیدن به قدرت سیگنال بالاتر، قدرت بیشتر و در نتیجه باطری بیشتری مصرف می‌کند. در آن مکان اگر می‌توانید به طور موقت تماس و پیامک خود را به وسیله گذاشتن گوشی روی حالت Airplane قطع کنید و پس از خروج از آن محل مجددا تماس را فعال کنید.

۹- در صورتی که قصد خرید گوشی دارید، حتما از عمر باطری واقعی آن (نه آنچه توسط کارخانه سازنده اعلام می‌شود) از طریق خواندن مقالات مختلف اطمینان حاصل کنید. معمولا آنچه توسط کارخانه سازنده اعلام می‌شود، با واقعیت تفاوت محسوسی‌ دارد.


علیرضا صادقی
/http://itresan.com/
 
بالا