لعن معاویه توسط علمای اهل سنت

قبیله منتظر

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
a%20(10).gif










d%20(1).gif







tasaavire-zibaa%20(11).gif




سلام علیکم



مقدمه:
الف) معاویة بن ابی سفیان از دودمانی است که قرآن کریم آنرا لعن نموده و از آن به شجره ی ملعونه یاد فرموده است:

«وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما يَزِيدُهُمْ إِلاَّ طُغْياناً كَبِيرا»؛

[1] و ما آن رؤيايى را كه به تو نشان داديم، فقط براى آزمايش مردم بود همچنين شجره ملعونه

[درخت نفرين شده‏] را كه در قرآن ذكر كرده ‏ايم. ما آنها را بيم داده (و انذار) مى كنيم اما جز طغيان عظيم، چيزى بر آنها

نمى ‏افزايد!».

هر چند که علمای اهل سنت اکثرا در تفسیر این آیه ی شریفه آنرا به میوه جهنم تفسیر نموده اند؛

اما با این حال در ذیل این آیه ی شریفه داستان رؤیای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را بیان نموده اند؛

رؤیایی که از جست و خیز میمونها بر منبر شریف آن حضرت خبر می داد، میمونهائی که در روایات شیعه و سنی

به بنی امیه و بنی مروان تفسیر شده است.[2]

داستان بنی امیه در اسلام داستانی جز فساد و تباهی و شومی نیست. وآنچه متناسب

با این دودمان خبیث و ملعون است، چیزی جز لعن و نفرین نخواهد؛ همچنان که قرآن کریم در

رابطه ی با این افراد می فرماید:«فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ؛

أُولئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمى‏ أَبْصارَهُم»؛[3] اگر (از اين دستورها) روى گردان شويد،

جز اين انتظار مى ‏رود كه در زمين فساد و قطع پيوند خويشاوندى كنيد؟! آنها كسانى هستند

كه خداوند لعنتشان كرده و گوش (باطن) آنها را كر و ديدگان (دل) آنان را كور نموده است.

ب) احتراز برخی از بزرگان اهل سنت از نقل روایات ساختگی در مورد معاویه علیه الهاویةبنابر تصریح

برخی از اهل حدیث معاویه دارای هیچ منقبتی نبوده است. ابن تیمیه که خود میدان دار محبت چنین افرادی است

در کتاب منهاج السنه می نویسد: «وطائفة وضعوا لمعاوية فضائل ورووا أحاديث عن النبي صلى الله عليه وسلم

في ذلك كلها كذب»4 گروهى براى معاويه فضائلى ساخته و احاديثى از پيامبر اكرم روايت كرده‏ اند

كه همه آنها دروغ است. و شوكانى‏ نیز در «فوائد المجموعه» مى‏ نويسد:اتّفق الحفّاظ على أنّه لم

يصحّ في فضل‏ معاوية حديث‏»؛5حافظان حديث، همگى اتفاق دارند، بر اينكه هيچ حديثى در فضيلت

معاويه‏ صحت ندارد.به واسطه ی چنین امری بزرگان حدیث همچون نسائی و حاکم از نقل روایات ساختگی

در باب مناقب معاویه؟! پرهیز نموده اند.[6] در مورد نسائی آورده‏اند كه وقتى وی وارد شام شد، مردم آن

سرزمين با على بن ابى طالب عليهما السلام كينه و دشمنى داشتند.
به همين جهت، نَسائى كتابى در مناقب و خصوصيات اميرالمؤمنين عليه السلام نوشت تا بلكه مردم را هدايت كند.

اما مردم شام به او مراجعه نمودند و از او تقاضا كردند تا در فضايل و مناقب‏ معاويه‏ روايتى نقل كند. او در جواب گفت:

مگر معاويه فضيلت و منقبتى دارد كه من براى شما نقل كنم؟ وقتى مردم اين پاسخ را از نَسائى شنيدند،

به او حمله كردند و به قدرى او را كتك زدند كه بعد از آن حادثه به فتق مبتلا شد و مرضى در نقاط حساس

بدنش به وجود آمد. او را به مكّه بردند و بر اثر همان حادثه درگذشت. از اين رو، تاريخ نگاران‏ در شرح

حال نَسائى نوشته ‏اند: «تُوُفِّي بها مقتولًا شهيداً».[7]

ss%20(13).gif


حاکم نیشابوری نیز داستانی مشابه داستان نسائی دارد .


ss%20(13).gif
[1]. الاسری/60.



[2]. الدر المنثور، السیوطی، ج4،ص191:«و أخرج ابن جريرعن سهل بن سعد رضى الله عنه قال رأى رسول الله صلى الله عليه و سلم بنى فلان ينزون على منبره نزو القردة فساءه ذلك فما استجمع ضاحكا حتى مات و أنزل الله وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاس؛

و أخرج ابن أبى حاتمعن يعلى بن مرة رضى الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه و سلم أريت بنى أمية على منابر الأرض و سيتملكونكم فتجدونهم أرباب سوء و اهتم رسول الله صلى الله عليه و سلم لذلك فانزل الله وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ‏؛

و أخرج ابن مردويهعن الحسين بن على رضى الله عنهما ان رسول الله صلى الله عليه و سلم أصبح و هو مهموم فقيل ما لك يا رسول الله فقال انى أريت في المنام كان بنى أمية يتعاورون منبري هذا فقيل يا رسول الله لا تهتم فإنها دنيا تنالهم فانزل الله وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ‏.

و أخرج ابن أبى حاتم و ابن مردويه و البيهقيفي الدلائل و ابن عساكر عن سعيد بن المسيب رضى الله عنه قال رأى رسول الله صلى الله عليه و سلم بنى أمية على المنابر فساءه ذلك فأوحى الله انما هي دنيا أعطوها فقرت عينه و هي قوله وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ يعنى بلاء للناس.
و أخرج ابن مردويهعن عائشة رضى الله عنها أنها قالت لمروان بن الحكم سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول لأبيك و جدك انكم الشجرة الملعونة فِي الْقُرْآن.


[3] . محمد/22.

[4]. منهاج السنة، ابن تیمیه، ج4،ص231.



[5]. به نقل از کتاب: «النصایح الکافیة»، سید محمد بن عقیل،ص198.



[6]. بخاری نیز در صحیح خویش بابی با عنوان ذکر معاویه آورده که چنین بابی خود مشعر به عدم وجود منقبتی برای وی از دیدگاه بخاری می باشد.



[7]. تهذیب الکمال، المزی، ج1، ص339؛ تهذیب التهذیب، ابن حجر، ج1،ص33:« وقال مرة سمعت علي بن عمر يقول النسائي أفقه مشائخ مصوفي

عصره واعرفهم بالصحيح والسقيم وأعلمهم بالرجال فلما بلغ هذا المبلغ حسدوه فخرج إلى الرملة فسئل عن فضائل معاوية فأمسك عنه فضربوه

في الجامع فقال اخرجوني إلى مكة فأخرجوه وهو عليل وتوفي مقتولا شهيدا ».



tasaavire-zibaa%20(13).gif
 
بالا