بریتانیا در نگاهی کوتاه!

behz@d

بی وفــا
آشنایی با بریتانیا


united-kingdom2408-mm.jpg

جهان > اروپا- همشهری آنلاین:
بریتانیا و ایرلند شمالی به مجموعهای متشکل از انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی اطلاق میشود. این کشور در منابع فارسی اغلب به طور خلاصه انگلیس خوانده میشود.

انگلیس در سواحل شمالغربی اروپا قرار دارد و شامل دو جزیره اصلی است. یکی که اسکاتلند، ولز و انگلیس را در خود جای داده و دیگری ایرلند شمالی را.
این کشور با کانال مانش از فرانسه که در غرب آن قرار دارد جدا میشود. آب و هوایی نسبتا سرد دارد و پایتخت آن، لندن، لقب مهآلود را با خود یدک میکشد.
این کشور با آنکه عضو اتحادیه اروپا است اما هنوز به پول واحد آن یعنی یورو نپیوسته است و همچنان از پوند استفاده میکند. مقیاسهای وزن و طول آن سیستم غیرمتریک است.
دولتمردان آن میگویند پیش از آنکه پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا به رفراندوم گذاشته شود باید مجموعهای از اتفاقات اقتصادی در این کشور روی دهد.
HO%20line.gif
پروندهها:
set_1_e.gif
سیاست: دیوید کامرون/ نیک کلگ/ گوردون براون / تونی بلر/ کاترین مارگارت اشتون / مارگارت تاچر / جری آدامز /

set_1_e.gif
علم: تیم برنرز لی / استفن هاوکینگ / پیتر وار هیگز / استفن ولفرام /

united-kingdom-map.jpg

set_1_e.gif
شهر: لندن / لیورپول / موزه تیت مدرن - لندن / موزه علوم لندن / مترو لندن / فرودگاه هیثرو / تاور بریج /
کتابخانه بریتانیا / بنای استون هنچ / برج شارد / هتل نگهبانان اسبهای سلطنتی /

set_1_e.gif
ورزش: جام اتحادیه فوتبال انگلیس / لیگ برتر فوتبال انگلیس/ منچستر یونایتد/ چلسی/ آرسنال / لیورپول/ گری لینهکر / الکس فرگوسن / استیون جرارد / مایکل اوون / فرانک لمپارد / وین رونی / تاریخچه دیدارهای آلمان و انگلیس / المپیک 2012 لندن / پارک المپیک لندن / پارالمپیک لندن /

set_1_e.gif
سینما: پیتر سلرز / آنتونی هاپکینز / پیرس برازنان / سر آلفرد جوزپ هیچکاک / نورمن جوزف ویزدم / مایکل کین / کریستین بیل / کالین فیرث / تام هوپر / آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون انگلیس (BAFTA) / روآن سباستین اتکینسون /

set_1_e.gif
رسانهها: آشنایی با پخش رادیو و تلویزیونی در بریتانیا / بنیاد دیدبان اینترنت (IWF) در انگلیس / سایت مرکز حمایت آنلاین از کودکان (CEOP) / آفکام /

set_1_e.gif
فرهنگ و ادب: جایزه بوک تراست / جایزه مدال کارنگی / جایزه ادبی بوکرمن / دوریس لسینگ / گراهام گرین / هارولد پینتر / جان آیتو / آرتور سی (چارلز) کلارک / جایزه مقام افتخاری ادبیات کودک و نوجوان / توماس هابز / استوارت هال / ریموند ویلیامز / ریچارد هوگارت / فرانک ریموند لیویس/ ویلیام ترور کاکس / جایزه بوک استارت /

set_1_e.gif
سیاست: احزاب سیاسی و پارلمان بریتانیا / بازخوانی شکست چرچیل در انتخابات 1945 بریتانیا / پارلمان معلق/ آشنایی با مقر ارتباطات دولت بریتانیا /

set_1_e.gif
جهان: اتحادیه اروپا / پیمان لیسبون / سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) / سازمان جهانی تجارت / پارلمان اروپا / سازمان ملل متحد / منشور حقوق اساسی اروپا / پیمان شنگن / شورای امنیت سازمان ملل / گروه پنج به علاوه یک (G 5 +1) / گروه 20 / گروه هشت (G8) / گروه چهارجانبه

HO%20line.gif
انگلیس مجموعهای از فرهنگهای متفاوت است. در طول سالهای گذشته افراد زیادی از ملیتهای گوناگون به ویژه هندی، بنگلادشی و چینی به این کشور مهاجرت کردهاند. لندن، بیشتر شبیه به شهری چند ملیتی است تا شهری انگلیسی. با این حال با دور شدن از مراکز بزرگ جمعیتی، هنوز بافت سنتی انگلیسی در این کشور حفظ شده است.
امید به زندگی در این کشور برای زنان 81 سال و برای مردان 76 سال است و دین اصلی آن مسیحیت. 7/2درصد از مردم آن مسلمان هستند.
سیاست در انگلیس
در انگلستان دموکراسی پارلمانی حاکم است. البته نظام آن پادشاهی است و ملکه به صورت فرمایشی در بالاترین مکان کشور نشسته است. نخستوزیر رئیس دولت و تصمیمگیرنده در امور سیاسی است.
ملکه آن در حال حاضر الیزابت دوم است و نخست وزیر آن گردون بروان. این کشور یکی از بزرگترین مستعمرات دنیا را در طول سالیان طولانی داشته و هماکنون 14 منطقه تحت سلطه در دریاهای دور دارد.
انگلیسیها ضربالمثلی دارند که میگوید: «خورشید هیچگاه در سرزمین بریتانیا غروب نمیکند.» که کنایه از مستعمرههای فراوانشان است.
نخست وزیر انگلیس که رئیس دولت هم است از میان حزب حاکم انتخاب میشود. نخست وزیر و کابینهاش باید تائید ملکه را هم داشته باشند و معمولا هم ملکه آنها را تائید میکند.
سن قانونی در این کشور 18 سالگی است و از این سن حق رأی به افراد داده میشود و مسئولیتهای قانونی شامل حال آنها میشود.
حادثه مرگ پرنسس دایانا، همسر پرنس چارلز، یکی از مهمترین اتفاقات سالهای اخیر در این کشور بود که تاثیراتی هم در اوضاع سیاسی این کشور گذاشت. در جریان این حادثه که در سال 1997 رخ داد علاوه بر پرنسس دایانا،ن دودی الفائد (فرزند مالک فروشگاههای زنجیرهای هارودز) و هنری پل راننده خودرو جان خود را از دست دادند.
یکی دیگر از اتفاقات مهم سالهای اخیر در این کشور حمله تروریستی هفتم ژوئیه سال 2005 بود.
اقتصاد در انگلیس
زغال سنگ که در صنعت تولید برق بهکار میرود مهمترین ماده معدنی آن است. نفت و گاز طبیعی که در مراکز صنعتی، تجاری و مسکونی به مصرف میرسند، و منیزیم، فسفات – مس و آنتیموان از دیگر منابع آن است.
سالانه 2.3 میلیارد کیلو وات برق از این کشور به دیگر کشورها صادر میشود. (آمارهای سال 2004 میلادی) تولید نفت در این کشور 075/2میلیون بشکه در روز است و مصرف داخلی آن 827/1 میلیون بشکه. روزانه 956/1 میلیون بشکه نفت که به نفت برنت مشهور است از این کشور صادر میشود.
انگلیسیها همچنین روزانه 654/1 میلیون بشکه نفت وارد کشورشان میکنند که معمولا همین نفت است که در این کشور برای مصرف داخلی به کار میرود.
شرکای تجاری انگلیس در بخش صادرات آمریکا 9/13 درصد، آلمان 9/10درصد،فرانسه 4/10درصد، ایرلند 1/7 درصد، هلند 3/6 درصد، بلژیک 2/5 درصد و اسپانیا 5/4 درصد است.
آنچه انگلیس صادر میکند شامل کالاهای تولیدی، سوخت، مواد شیمیایی و دارویی، غذا، نوشیدنی و تنباکوست.
مهمترین شرکای تجاری انگلیس در بخش واردات آلمان 8/12 درصد، آمریکا 9/8 درصد، فرانسه 9/6درصد، هلند 6/6 درصد، چین 3/5درصد، نروژ 9/4 درصد و بلژیک 5/4درصد است.
britain-zr.jpg

تولید ناخالص داخلی آن در سال 2006 میلادی بر اساس اعلام بانک جهانی 928/1 تریلیون دلار بود. 75 درصد این تولید در بخش خدمات است و 1/24 درصد آن در بخش صنعت.
سرمایه صندوق ذخیره ارزی آن در سال 2006 میلادی 04/47 بیلیون دلار برآورد شد. 48/30میلیون نیروی کار دارد و نرخ بیکاری در این کشور 9/2 درصد است. 17 درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی میکنند.
449 فرودگاه دارد و 16،567 کیلومتر راهآهن. انگلیس از نظر سیستم حملونقل جزو کشورهای برتر دنیاست و سیستم متروی شهر لندن گستردهترین متروی جهان است.
پرچم انگلیس
زمینه پرچم این کشور آبی است با صلیب قرمز که نشانه سنت پاتریک، قدیس حامی ایرلند،
است که با نشانه صلیب سفید سنت اندرو، قدیس حامی اسکاتلند تلاقی میکند.
طراحی و رنگهای به کار رفته در پرچم این کشور را میتوان در پرچم کشورهای تحت سلطه هم دید.
ارتباطات در انگلیس
228 کانال تلویزیونی در این کشور برنامه تولید میکند.
دامنه اینترنتی آن uk. است و 5.118 میلیون میزبان اینترنتی در آن فعال است. این کشور جزو کشورهای با خطوط پرسرعت اینترنت در جهان است و 33.534 میلیون کاربر اینترنتی دارد.
انگلیس در یک نگاه
جمعیت60،587،300 نفر
مساحت244،820 کیلومتر مربع
واحد پولپوند استرلینگ
پیششماره0044

همشهری آنلاین
لینک ارتباطی:http://www.hamshahrionline.ir/details/36341
 
بالا