مطالب كوتاه و جالب در مورد امام زمان (عج)

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
چرا به هنگام شنیدن نام قائم (عج) برمیخیزیم؟

هنگامى که «دعبل خزاعى» اشعار خود را در محضر امام هشتم علیه السلام خواند، چون از بقیة اللَّه و قیام شکوه‏مند آن حضرت یاد کرد، امام رضا علیه السلام از جاى برخاست و دست مبارکش را بر سر نهاد و در برابر نام حضرت ولى عصر(عج) تواضع نمود و براى فرجش دعا کرد. از امام صادق علیه السلام سؤال شد که چرا به هنگام شنیدن نام «قائم» لازم است برخیزیم؟ فرمودبراى آن حضرت غیبت طولانى است و این لقب یادآور دولت حَقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت اوست. و لذا آن حضرت از شدّت محبت و مرحمتى که به دوستانش دارد، به هر کسى که حضرتش را با این لقب یاد کند، نگاه محبت‏آمیز مى‏کند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده خاضعى در مقابل صاحب (عصر) خود، هنگامى که مولاى بزرگوارش به سوى او بنگرد از جاى برخیزد، پس باید برخیزد و تعجیل در امر فرج مولایش را از خداوند منان مسئلت بنماید.
 

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
هرگاه راه خودراگم کردی بگویا اباصالح

درزندگی ما بسیاری ازمواقع پیش می آید که دچار تردیدوسردرگمی میشویم وبرای پیداکردن مسیر وراه صحیح شاید دچارخطاشویم برای این مشکل درزندگی نیزائمه ماراه حلی قرارداد ه اند که امام صادق علیه السلام میفرماید:

هرگاه راه ومسیرخود راگم کردی پس بانگ برآور:ای اباصالح یاای صالح- خداوند رحمتش رابرتوفرود آورد!-راه رابه ما نشان ده.

متن عربی این حدیث درکتاب من لایحضره الفقیه – الشیخ الصدوق ج ۲ ص ۲۹۸ آمده است که به این شرح است:

بن أبی حمزة ، عن أبی بصیر ، عن أبی عبد الله علیه السلام قال : ” إذا ضللت عن الطریق فناد ” یا صالح – أو یا أبا صالح – أرشدونا إلى طریق یرحمکم الله ” .
 

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
منجم یهودى


هنگام تولد حضرت ولى عصر(ع)منجمى یهودى در قم اقامت مى کرد که در آن سامان شهرت بسزایى داشت. احمد بن اسحاق که از شخصیت هاى معروف قم و وکیل امام حسن عسکرى (ع)در قم بود، پیش منجم یهودى رفت وگفت: براى ما در فلان روز مولودى به دنیا آمده است، فالى او را براى ما ببین. یهودى گفت: آن چه من از محاسبه هاى خود به دست مى آورم، این است که او یا پیامبر خواهد بود و یا وصی پیامبر. او شرق و غرب جهان را تحت حکومت و سیطره خود در خراهد آورد. من چنین در مى یابم که احدى روى زمین نمى ماند، جز این که در برابر او تسلیم مى شود.

روزگار رهایی ج ۱، ص ۱۴۱
 

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
کوه رضوی

در احادیث اسلامی، «کوه رضوی» یکی از اقامتگاههای حضرت قائم (عج) شمرده شده است.

امام صادق علیه السّلام از «کوه رضوی» بحث کرده، در پایان می فرماید:
«از هر درخت میوه در آن هست، و چه پناهگاه خوبی است برای شخص خائف، و چه پناهگاه خوبی، صاحب این امر را در آن دو غیبت است، یکی کوتاه و دیگری طولانی.»
(«بحار الانوار»، ج ۵۲، ص ۱۵۳ و «الغیبة»، نعمانی، ص ۱۶۳)


در دعای ندبه هم می خوانیم:

«لَیْتَ شِعْری أیْنَ اسْتَقَرَّت بِکَ النّوی بَل أیُّ أرْضٍ تُُقِلُّکَ أوْ ثَری أبِرَضْوی أوْ غَیْرَها أمْ ذی طُوی

: کاش می دانستم که کجا دلها به ظهور و آرام و قرار خواهد یافت، در کدامین سرزمین اقامت داری؟ در سرزمین «رضوی» یا غیر آن؟ یا در دیار «ذی طوی» متمکّن گردیده ای؟

من ای کاش دانستمی جای تو کجا هست و دور است مأوای تو

بدانستمی بلکه نیز از مکان کجا سرزمین تو شد در جهان

برضوی و یا ذی طوی ساکنی تو یا غیر این هر دو جا ساکنی
 

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
قضاوت قائم (عج)

از خصائص حکومت امام قائم (عج) قضاوت کردن او، مانند حضرت داوود علیه السّلام است. شیخ مفید می گوید: .
«چون قائم آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم قیام کند، مانند حضرت داوود علیه السّلام، یعنی بر حسب باطن، قضاوت کند، و بی هیچ نیازی به شاهد حکم کند. مهدی (عج) نقشه های پنهانی هر گروه را بداند و به آنان آن نقشه ها را بگوید. مهدی (عج)، دوست و دشمن خود را، با نگاه بشناسد. («الارشاد»، ص ۳۶۵)»​

چگونگی قضاوت حضرت داوود علیه السّلام و ماجرای آن در سوره انبیاء، آیه ۷۸ آمده است. (ر.ک. به «تفسیر نمونه»، ج ۱۳، ص ۴۶۵)
 

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
زوراء

از جمله مکانهایی که در احادیث مربوط به قائم (عج) از آن سخن به میان آمده، شهر «زوارء» است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم در توصیف شهر زوارء فرمود: «شهری است در مشرق که در بین رودها واقع شده که در این شهر شرورترین انسانها ساکن می شوند و عدّه ای از ستمکاران امّت من هم در آنجا سکنی می گزینند».
(«عقدالدّرر»، ص ۸۱)​


همچنین امام صادق علیه السلام نیز در این رابطه فرمود:
«در حوالی روی کوه سیاهی است که در پایین آن کوه شهری بنا می شود که آن را «طهران» می نامند و آن «دار الزوراء» است و …»
اهل شهر زوراء دچار قحطی و فتنه و بلا می شوند. («جهان در آینده»، ص ۱۰۶)​

اما صادق علیه السلام در ضمن حدیثی به علائم قیام حضرت مهدی (عج) اشاره کرد و فرمود:

«خروج مردمی از فرزندان عمویم زید در یمن و به غارت رفتن پرده ی کعبه، و هر چه مشیّت الهی است همان خواهد شد».
(«جهان در آینده»، ص ۴۰)
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ندا66

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
مُسَبّحات

«مُسَبّحات»، عنوان دسته ای از سوره های قرآن کریم است که با تسبیح و حمد خداوند تبارک و تعالی و با الفاظی چون «سُبْحانَ»، «سَبِّحِ» و «یُسَبِّحُ» آغاز می شود. این سوره ها عبارتند از: بنی اسرائیل، حشر، صف، جمعه، تغابن و اعلی.

امام باقر علیه السّلام در باره فضیلت این سوره ها فرمود:

«هر کس که همه مسبّحات را پیش از آن که بخوابد، تلاوت نماید، نمیرد تا حضرت قائم (عج) را درک کند و چنانچه مُرد در پناه و همسایگی رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم خواهد بود.»
(«ثواب الاعمال»، ص ۱۴۸)
 

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
خواسته امام

کامپیوتر روشن بود. نرم افزار جدیدی که خریده بودم، روی دستگاه نصب کردم؛ نمایش، جستجو، آیات، روایات و … . وارد منوی جستجو شدم. می خواستم کلمة «مسلمان» را جستجو کنم، خواستم «مسلمان» بنویسم، «سلمان» نوشتم. روایتی روی صفحة مانیتور، میخ کوبم کرد: یکی از یاران امام صادق۷ از ایشان، سخنی را نقل کرده بود:

- چقدر از شما می شنوم که سلمان فارسی را نام می برید؟

- نگو سلمان فارسی، بگو سلمان محمدی. می دانی چرا سلمان، اینقدر نزد ما عزیز و گرامی است؟

- نه نمیدانم مولای من!

- سلمان، به خاطر سه ویژگی نزد ما عزیز و گرامی است:

خواستة امیرالمؤمنین را بر خواستة خود مقدم می داشت.

محرومان و فقرا را دوست داشته و بر ثروتمندان ترجیح می داد.

علم و عالمان را گرامی میداشت.

سلمان، عبد صالح خدا ، حق گرا و مسلمان بود و از مشرکین نبود.[۱]

دوباره مرور کردم: خواستة امیرالمؤمنین را بر خواستة خود مقدم می داشت؛ یعنی، خواستة امام زمان خود را بر خود و خواستهاش مقدم میداشت.



راستی! سلمانِ، اگر امروز بود چه میکرد؟ من که این قدر به ایرانی بودن «سلمان» مباهات میکنم، من چه؟ من چقدر خواستة آقا را در نظر گرفتهام؟ موقع حرف؟ موقع کار؟ موقع نگاه؟ موقع…؟ چقدر حساب کردهام آقا این کار را دوست دارد یا نه؟ آقا میپسندد یا…؟

[۱]. بحارالانوار، ج۲۲، ص۳27
 

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
روایتى از امیر مؤمنان على(ع)


بر طبق روایتى از امیر مؤمنان على(ع) کشف هیکل یکى از نشانه هاى آخر الزمان است منظور از هیکل، هیکل حضرت سلیمان (ع) است که در عصر آن حضرت، معبد بسیار باشکوهى بود و در شهر بیت المقدس قرار داشت و پایه هاى آن بر روى ۳۶۰ ستون از مرمر گران بها وکمیاب استوار بود و در آن ده ها سنگ قیمتى، الواح و نوشته هاى شگفت انگیز وجود داشت که هر بیننده اى را مبهوت مى ساخت.

زمین آن از بلور شفاف مفروش بود و آب ها از زیر آن روان بودکه بلقیس آن را دریاچه پنداشت و دامنش را بالا زدکه از روى آب عبورکند و به بارگاه حضرت سلیمان باریابد، پرده داران به او تذکر دادندکه آب ها از زیر یک پوشش بلورین روان است.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ندا66

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
یاران ایرانی امام مهدی علیه السلام


از روایات فهمیده می شود که تعداد قابل توجهی از سپاهیان مخصوص حضرت مهدی(علیه السلام) از ایران می باشند. که البته در روایات با تعابیر گوناگونی مانند طرفداران سلمان فارسی، اهل ری، اهل خراسان، قمی ها، اهل فارس و… از ایشان یاد شده است.
چنانچه از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: نیروهایی با پرچم های سیاه که از خراسان قیام کرده اند در کوفه فرود می آیند و با آن حضرت بیعت می نمایند.(عقد الدرر، ص ۱۲۹)؛ یا این که فرموده اند: یاران قائم(علیه السلام) سیصد و سیزده نفرند و از فرزندان عجم می باشند.(غیبت نعمانی، ص۳۱۵)

و بر اساس روایاتی دیگر در زمینه سازی عواملی که قبل از ظهور انجام می گیرد ایرانیان نقش اساسی دارند. در خطبه ای امیرمؤمنان(علیه السلام) در توصیف یاران امام عصر(علیه السلام) فرموده اند که: از اهواز یک نفر، از شوشتر یک نفر، از شیراز سه نفر، … از اصفهان چهار نفر…. ، از بروجرد یک نفر…، … از قم ده نفر، که هم نام اهل بیت رسول الله (ص) هستند و تعداد دیگری از شهرهای ایران را در آن روایت برمی شمرند. (ملاحم ابن طاووس، ص۱۴۶) پس می بینیم که ایران و ایرانیان نقش به سزایی در زمینه سازی و قیام و برپایی حکومت جهانی و الهی حضرت مهدی(علیه السلام) بر عهده دارند.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ندا66
بالا