نظر دانشمندان درباره ی قرآن

*IMAN*

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
نظر دانشمندان درباره ی قرآن

امروزه مسلمانان به علت دوری از قرآن وتعالیم آن، از قافله ی تمدن بشری عقب افتاده اند و با وجودی كه دارای جمعیتی بیش از یك میلیارد می باشند ، خود باخته اند و از تفرقه میان خود به شدت رنج می برند، دشمنانشان بر آنان مسلط شده اند ودر عمل به جای پیروی از دستورات قرآن ، از اوامر قدرتهای بزرگ كه دشمن دین و قرآن آنها می باشند،پیروی می نمایند و این در حالی است كه پیروی از دستورات قرآن آنان را از این ذلت نجات خواهد داد و شكوه وعظمت گذشته را به آنها باز خواهد گرداند . پشت كردن به قرآن در این دنیا برای مسلمانان ،ذلت و خواری را برای آنها به بار آورده است و در روز آخرت نیز شكایت پیامبر از آنها را به دنبال خواهد داشت، در آن روز كه امت محمد(ص) از زبان پیامبرشان این شكایت را می شنوند كه پروردگارا قوم من این قرآن را از خود راندند.(فرقان/30)
امروزه به رغم تبلیغات وسیعی كه در كشورهای غربی علیه اسلام و مسلمانان وجود دارد، روز به روز به تعداد كسانی كه با تحقیق درباره ی قرآن به دین اسلام می گروند،افزوده می شود.این افراد با توجه به حقایق وتعالیم شگفت انگیز قرآن و بدون توجه به زندگی مسلمانان امروزی به حقانیت دین اسلام پی می برند و جالب این كه عده ای از آنها بعد از پذیرش دین اسلام اعلام می كنند كه مسلمانان خود از تعالیم قرآن و اسلام فاصله گرفته اند وخدا را شكر گذارند كه قبل از آشنایی با مسلمانان، با قرآن وحقیقت اسلام آشنا شده اند.مطالعه و بررسی قرآن با انصاف وبدون تعصب باعث شده است كه بسیاری از محققین غربی به حقانیت قرآن ایمان بیاورند وتعدادی از آنان نیز به دین اسلام مشرف شوند اما متأسفانه موج تبلیغات ضد اسلام در غرب و مشكلاتی كه برای تبلیغ دین اسلام در این كشورها وجود دارد،باعث دوری عامه ی مردم از مطالعه در مورد حقیقت قرآن واسلام شده است و كتابهای محققین خود آنان نیز كه به اسلام گرویده اند ویا حد اقل حقایقی از آن را بیان نموده اند،در جامعه نفوذ وانتشار زیادی ندارد. اما باید مطمئن بود كه خورشید همواره زیر ابر نمی ماند و چراغ الهی هرگز خاموش نمی شود . توجه به قرآن و تحقیق در مورد آن از دوره ی رنسانس تا دوران معاصر مورد توجه ی تعدادی از دانشمندان غربی قرار گرفته است و آنان بعد از پی بردن به عظمت قرآن،نظرات جالبی را بیان نموده اند كه بیان تعدادی از این نظرات خالی از لطف نیست :

گوته می گوید :اگرچه ما همواره از قرآن روی برمی گردانیم و در همان مرحله ی اول از آن اظهار تنفر می نماییم اما آن خیلی زود ما را به سوی خود جذب كرده و شگفت زده می نماید ودر نهایت مارا وادار می كند كه در مقابل آن سر تعظیم و احترام فرود آوریم. سبك واسلوب قرآن و هماهنگی و توافق آن بامحتوا وهدفش محكم و استوار،بسیار عالی و باشكوه،با هیبت وسرسام آور و دارای رفعتی حقیقی و ابدی است.. . ازاین رو این كتاب در تمام زمانها،تأثیری نیرومند از خود به جای می گذارد .
ولتر می گوید:اگر تمام قرآن را از اول تا آخر آن بخوانید،یك كلمه ی كودكانه در آن نخواهید یافت.قرآن در حقیقت مجموعه ای است از پندهای اخلاقی،دستورهای دینی،راز ونیاز به درگاه خداوند،تحذیر و تشویق جهانیان و شرح سرگذشت فرستادگان خدا.
 

*IMAN*

خودمونی
"منجی دوازدهمی"
توماس كارلایل می گوید:قرآن اساس تشریع برای هر زمان و مكان و سرچشمه ی احكام قضایی و قانون متبع در امور زندگی بوده و راه زندگی سعادتمندانه ای را برای پیروان خود روشن می سازد.یكی از مزایای قرآن كه دقت آن باعث دهشت واعجاب من شده است،این است كه در جمله هایی كوچك به بعضی از حقایق بزرگ اشاره نموده است .

دكتر جرنیه ی فرانسوی علت مسلمان شدن خودرا اینگونه بیان می كند :«من تمام آیه های قرآن راكه در زمینه ی علوم طبیعی و بهداشت وطب بودند،مطالعه نمودم و آنها را با دقیق ترین قوانین علوم طبیعی و پیچیده ترین اصول ثابت شده ی علوم عقلی منطبق دیدم ویقین پیدا كردم كه هزار سال قبل جز خدا هیچ كسی بر روی زمین از آن قوانین و اصول آگاه نبوده است؛پس به حقانیت و خدایی بودن چنین كتابی ایمان آوردم».
ریتو بنورث اعتراف می كند:«علوم طبیعی وفلكی و فلسفه از قرآن اقتباس شده است و علما مدیون قرآن هستند» .
جی مارگولیوت می گوید :«اقرار می كنم كه قرآن مهمترین موقعیت را در میان كتابهای مذهبی جهان به خود اختصاص داده است؛گرچه قرآن در این طبقه ی ادبیاتی جوانترین اثر به حساب می آید اما تأثیر شگرفی را كه بر عده ی زیادی از مردم گذاشته است،همچنان به دیگران ارزانی می دارد .این كتاب برای اولین بار از افراد ناهمگون قبایل صحرایی در شبه جزیره ی عرب،امتی از قهرمانان ساخت و آنان نیز به نوبه ی خود اقدام به ایجاد چنان سازمانهای وسیع سیاسی مذهبی در جهان اسلام نمودند كه یكی از بزرگترین نیروهایی است كه اروپا وغرب برای آن حساب ویژه ای باز نموده اند» .
موریس بوكایل می گوید :«بررسی كامل عینی و بی طرفانه ی قرآن در پرتو دانش مدرن ،ما را به درك توافق بین این دو(قرآن وعلم) رهنمون می سازد و نیز این حقیقت را روشن می سازد كه در زمان محمد ،نه او ونه هیچ انسان دیگری نمی توانسته است چنین مطالب شگفت انگیزی را كه با علم امروز مطابقت می كند،به رشته ی تحریر در آورد» .
ماكسیم رودنسون،نویسنده ی ماركسیست می گوید:قرآن كتاب مقدسی است كه عقلانیت جایگاه بسیار بزرگی را در آن اشغال نموده است.در این كتاب خداوند برای مردم همواره دلیل و برهان ارائه می نماید ودر مناسبتهای متعدد برای انسان تكرار می كند كه پیامبران همراه دلیل وبرهان مبعوث شده اند .به نظر می رسد عقل گرایی قرآنی همچون سنگ، سخت،مستحكم و اصلی بنیادی است .
جان دیون پورت می گوید :قرآن تا آن حد معجزه ی جاوید شناخته شده است كه محمد (ص) آن را دلیل قوی و مؤید رسالتش اعلام نمود و آشكا را فصیح ترین مردان آن روز عربستان را به مبارزه دعوت نمود تایك سوره مانند قرآن بیاورند. قرآن مانند اناجیل نیست كه فقط به عنوان میزان وشاخصی درباره ی عقاید دینی،عبادت وعمل پیروان ‎آن شناخته شده باشد بلكه دارای مكتب و روش سیاسی نیز هست.كلیه ی مسایل حیاتی و مالی با اجازه ی همین منبع ومصدر قانونگذاری حل می شود. در میان محسنات زیادی كه قرآن به حق واجد آن است،دو نكته ی بسیار مهم وجود دارد یكی لحن تعظیم وتكریم هنگام ذكر نام خداوند ودیگری وجود نداشتن فكر،بیان و یا داستانی خلاف تقوا یا حاكی از سوء اخلاق و بی عفتی و عدم طهارت كه آن را معیوب و لكه دار نماید در صورتی كه با كمال تأسف این نواقص در موارد بسیار زیادی در كتب یهود دیده می شوند .
ویل دورانت می گوید :در قرآن قانون واخلاق یكی است.رفتار دینی در قرآن شامل رفتار دنیوی نیز هست وهمه ی امور آن از جانب خداوند وحی شده است .
ارنست رنان می گوید :اگر كسی خواسته باشد به كتابی كه از آسمان نازل شده است ایمان بیاورد،آن كتاب فقط قرآن است زیرا كتب دیگر آسمانی امتیازات قرآن را ندارند .
ادوارد گیسبون می گوید: قرآن دستور عمومی و قانون اساسی مسلمین است؛دستوری است شامل مجموعه قوانین دینی،اجتماعی مدنی،تجاری ،نظامی،قضایی،جنایی وجزایی .
هربرت جرج ولز می گوید:قرآن بهترین راهنمای یك عقیده ی قلبی یعنی توحید و اخلاق فاضله است.شاید نیروی معنوی این كتاب منحصر به سادگی اوامر ونواهی آن باشد چنانكه گاهی یك كلمه ی آن چندین حقیقت را در بر می گیرد. قرآن كتاب علمی ،دینی،اجتماعی ،تربیتی،اخلاقی و تاریخی است.مقررات و احكام آن با اصول قوانین ومقررات دنیای امروزی هماهنگ وبرای همیشه قابل پیروی و عمل است .

رود یویل كشیش فرانسوی می گوید: قرآن روحی قوی است كه یك ملت فقیر و نادان را منقلب نمود وتمدن نیرومندی را كه رونق كامل داشت،به وجود آورد ؛ تمدنی كه بالهای خود را از سمت غرب تا اسپانیا و از سمت شرق به حدود هند و چین گسترش داد ودر اندك زمانی امپراتوری بزرگی را تأسیس نمود.قرآن مقام والایی دارد.اروپا نباید فراموش كند كه مدیون این كتاب است؛كتابی كه آفتاب علم را در میان تاریكی قرون وسطی در اروپا جلوه گر ساخت.
 
بالا