گل واژه های حضرت محمد(ص)

یاس

خودمونی
"کاربر *ویژه*"
sig10a_535.jpg
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

روزی رسول خدا (ص) در حین عبور از کوچه ای بعضی از کودکان را در حال بازی دید و فرمود : وای بر فرزندان آخرالزمان از پدرانشان !
عرض شد یا رسول الله (ص) از پدران مشرک آنها ؟

فرمود : نه بلکه از پدران مسلمان ایشان که هیچ چیز از فرائض و احکام مذهبی را به آنان نمی آموزند و اگر خود فرزندان به دنبال فراگیری پاره ای از مسائل دینی بروند آنها را از اداء این وظیفه مقدس باز می دارند و تنها به این قانع هستند که فرزندانشان به دنبال کسب و تجارت روند و متاع ناچیزی از دنیا بدست آورند
بدانید من از این قبیل پدران بیزار هستم و آنها نیز از بستگی به من بری اند...


مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه


:gol:
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
ديوانه واقعى

امير المؤ منين عليه السلام فرمود: با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بر جمعى گذشتيم ، نبى حق فرمود: براى چه گرد هم جمع شديد؟ عرض ‍ كردند: يا رسول الله ، اين مرد ديوانه است كه غش مى كند و ما بر گرد او جمع شديم . پيامبر فرمود: اين ديوانه نيست ، بلكه بيمار است . سپس ‍ فرمود: دوست داريد ديوانه حقيقى را بشناسيد؟ عرض كردند: بلى يا رسول الله ، پيامبر اسلام فرمود: ديوانه آن كس است كه از روى تكبر و غرور راه مى رود، و با گوشه چشمش نگاه مى كند، و شانه هاى خود را از سر بزرگى مى جنباند، و با آنكه گناه خدا را مى ورزد، آرزوى بهشت از خدا دارد.
مردم از شرش آسوده نيستند، و به خيرش اميدى نيست . ديوانه اين است ، ولى اين مرد بيمار و گرفتار است.
منبع:راسخون
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
تعليم و تعلم

در مدينه روزى پيامبر صلى الله عليه و آله اسلام صلى الله عليه و آله وارد مسجد گرديد، چشمش به دو اجتماع افتاد كه در دو دسته تشكيل شده بودند و هر دسته اى حلقه اى تشكيل داده و سرگرم بودند؛ يك دسته به عبادت و ذكر خدا، و دسته اى به تعليم و تعلم و ياد دادن و ياد گرفتن سرگرم و مشغول بودند. حضرت از ديدن هر دو دسته مسرور و خرسند گرديد و به همراهانش فرمود:
اين هر دو دسته كار نيك نموده و بر خير و سعادتند. لكن من براى دانا كردن و دانا شدن مردم فرستاده شده و مبعوث گشته ام . پس خودش به طرف همان دسته كه به تعليم و تعلم اشتغال داشتند، رفت و در حلقه آنان نشست.
منبع:راسخون
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
ريا کاری

شداد بن اوس گفت : بر رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد شدم و چهره مباركش را بدان گونه افسرده ديدم كه مرا ناراحت ساخت . عرض كردم : چه پيش آمده است ؟ فرمودند: بر امتم از شرك مى ترسم . عرض كردم : آيا پس از شما مشرك مى شوند؟ فرمودند: آنان خورشيد و ماه و بت و سنگ نمى پرستند، ولى ريا مى كنند و ريا خود شرك است و سپس آيه 110 سوره كهف را تلاوت فرمودند: فمن كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملا صالحا و لا يشرك بعبادة ربه احدا
هر كس اميد ديدار پروردگار خود دارد، بايد كار شايسته كند و در پرستش ‍ پروردگار خويش ، كسى از شريك نگيرد.
منبع:راسخون
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
كار و تلاش

روزى پيامبر صلى الله عليه و آله با اصحاب خود نشسته بودند. پيامبر جوان نيرومندى را ديد كه اول صبح مشغول كار و تلاش مى باشد. بعضى از حاضران گفتند: اين شايسته تمجيد و ستايش بود، اگر نيروى جوانى خود را در راه خدا به كار مى انداخت ؟ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: چنين نگوييد، اگر اين جوان كار مى كند تا نيازمنديهاى خود را تاءمين كند و از ديگران بى نياز گردد، در راه خدا گام برداشته و همچنين اگر به نفع پدر و مادر ناتوان و كودكان خردسالش كار كند و آنها را از مردم بى نياز سازد، باز هم در راه خدا قدم برداشته است.
منبع راسخون
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ضحا

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
ذكر و دعا

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بلند كردن صدا را به ذكر و دعا، كه غالبا شيوه مردم متظاهر و رياكار است، خوش نمى داشت. دريكى از سفرها، يارانش هرگاه كه مشرف به دره مى شدند، صدا با تكبير و تهليل بلند مى كردند، فرمود: آرام بگيريد، كسى كه او را مى خوانيد نه گوشش كر است و نه جاى دورى رفته است . او همه جا با شماست و شنوا و نزديك است.
منبع: راسخون
 

gole yakh

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
دستبوسى

مردى خواست تا بر دست رسول خدا صلى الله عليه و آله بوسه زند، پيامبر دست خود را كشيد و فرمود: اين كارى است كه عجم ها با پادشاهان خود مى كنند و من شاه نيستم ، من مردى از خودتان هستم.
منبع:راسخون
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

رسول خدا (ص) فرمود:

همانا خداوند دشمن دارد آن مومنی را که ضعیف و بی دین است.

سوال شد: مؤمن ضعیف و بی دین کیست؟

پاسخ داد: کسی که نهی از منکر (جلوگیری از کارهای زشت) نمی کند.



وسائل الشیعه ، ج 16 ص 122 ح 21139


:gol:

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

هرگاه دوستى خدا و سعادت سزاوار [كسى ]شود، مرگ پیش چشم او بیاید و آرزو پشت سرش رود

و هرگاه دوستى شیطان و شقاوت سزاوار [كسى] شود،آرزو جلو چشم او بیاید و مرگ پشت سرش قرار گیرد.

الکافی-3/258/27

:gol:
 
بالا