هشدار !! فساد در مدارس فوتبال

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"


در سالهای اخیر، تنها چند مربی جرأت کرده اند درباره رخدادهای تکاندهنده مدارس فوتبال پایه ایران سخن بگویند؛ اما شب گذشته، مسعود شجاعی با ناامیدی از برخورد با مسئولان تیمهای پایه فوتبال در ایران در حرفهای قابل تأمل از والدین خواست تا کودکان خود را به این مدارس نفرستند و با تأنی بیشتری اقدام کنند. در ایران هیچ مسئولی نمیخواهد در این باره چیزی را بپذیرید.
به گزارش مشرق، اتفاقات (۱۸+) مدارس فوتبال که کسی جرأت ندارد درباره اش حرف بزندشب گذشته، وقتی گفت وگوی عادل فردوسی پور با مسعود شجاعی به پایان رسید، هافبک ایرانی تیم ملی فرصتی از فردوسی پور خواست تا مسائلی را مطرح کند. در میان حرفهای شجاعی نکته قابل تأملی وجود داشت. او با اشاره به خبر مسائل غیراخلاقی در برخی مدارس فوتبال از والدین خواست تا در فرستادن کودکانشان به مدارس فوتبال، با تأنی بیشتری اقدام کنند.

80967408-5356347.jpg


تنها چند تن در ایران جرأت کرده اند از رخدادهای تکاندهنده مدارس فوتبال سخن بگویند و مابقی به رغم قبول وجود چنین اتفاقات فاجعه باری، تلاش کردهاند زبان به کام بگیرند و به قول خودشان، قبح این مسائل را در فوتبال ایران نشکنند.

از سوی دیگر، فوتبال ایران چنان با حاشیه های تأسفباری همراه است که گویا کسی حوصله ندارد پا در این راه بگذارد که فجایع روی داده در فوتبال، پایه ایران و مدارس فوتبال را به میان بکشد.

اما همواره این خبر بوده که در فوتبال پایه ایران، اتفاقات تکاندهندهای رخ میدهد که اگر خبر کوتاهی از اتفاق مشابه آن در اروپا و امریکا منتشر میشد، وجدان بیدار خبرنگاران صدا و سیما بارها و بارها با گزارشهای آنچنانی به سراغ آن میرفت؛ اما در ایران تنها یک بار نود گزارشی در این خصوص پخش کرد و مقاله دو شماره پیش ماهنامه «دنیای فوتبال» موجب شد تا بار دیگر اخباری در این باره در رسانهها منتشر شود.

در برنامه نود سال گذشته، آیتمی پخش شد که یکی از مربیان میگفت به کودکان در مدارس فوتبال آب پرتقال مسموم و بیهوش کننده میدهند، بعد که بیهوش شد، اقدام به آزار و اذیت آنها میکنند و از صحنه فیلم میگیرند و بعد که بازیکن به هوش آمد، به او نشان میدهند و میگویند، اگر در دادن پول قراردادها و نقل و انتقالات گوش به فرمانشان نباشند، فیلم تکثیر میشود و آبروی نونهال و نوجوان بیچاره برود.

اگر تا پیش از این فوتبال ایران با پدیدههای چون «کارت به کارت» و «قلیان گیت» و «لکسوس گیت» روبهرو بود، این بار رخداد تکان دهنده تری در میان است؛ آزار و اذیت کودکان در مدارس فوتبال و سوءاستفاده از آنها که بنا به گفته برخی از مسئولان و درستاندرکاران فوتبال پایه بسیار گسترده است.

اگر فکر میکنید که این ماجرا تنها در باشگاههای گمنام در جریان است هم اشتباه میکنید. همین چند سال پیش بود که «ش. ل» از کارکنان یکی از باشگاههای بزرگ پایتخت سه کودک را در مدرسه فوتبال این باشگاه مورد تجاوز قرار داد. «ع. م» که اکنون ریاست یکی از کمیته های مبارزه با فساد و ناهنجاری فدراسیون فوتبال را بر عهده دارد، در آن زمان مسئول کمیته انضباطی این تیم بود که در آن ماجرا سکوت کرد و کاری نکرد تا جایی که فرد متجاوز هنوز هم در کنار مسئولان بلندپایه این باشگاه پرطرفدار دیده میشود.

بسیاری بر این باورند که مدارس فوتبال و نبود نظارت بر آنها، باعث چنین اتفاقی میشود؛ اما وقتی مسئولان مربوط حتی زیر بار رخ دادن چنین اتفاقی نمیروند، چگونه میتوان امیدوار بود که تلاشی برای برخورد با آن وجود داشته باشد؟
562a8583b82c925383e776202230810a112274.jpg


سخنان شب گذشته مسعود شجاعی، نشان از ناامیدی جامعه ورزشی کشور از مسئولان برای پاکسازی این اتفاقات تکان دهنده داشت و او از خانواده ها خواست تا فرزندانشان را به مدارس فوتبال نفرستند تا اتفاق ناگواری که تمام زندگی آنها را تحت تأثیر قرار میدهد، برایشان رخ ندهد.

به هر جهت این رخداد تکان دهنده است؛ اما تکاندهنده تر از آن، برخورد نکردن با فاسدان فوتبال ایران است.
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
گفتگوی مشرق نیوز با اقای فریادشیران
255119_heroa.jpg


آقای فریادشیران چه آسیبهایی ممکن است در مدارس فوتبال بچهها را تهدید کند؟


بینید، بچه ها مثل گل هستند. الان سن مدارس فوتبال پایین آمده و بچه ها از ۵ سالگی هم میتوانند وارد این مدارس شوند.
من میگویم این بچه های گل را با همان وسواسی به مدارس فوتبال بفرستید که درباره بهداشت شخصی، معلم مدرسه و محل تحصیلشان حساسیت به خرج میدهید. متأسفم اما باید این حرفها را بزنم. در همین مدارس فوتبال افرادی هستند که متأسفانه به دنبال مسائل جنسی هستند و بچهها را مورد اذیت و آزار قرار میدهند. شما به روزنامه ایران ورزشی مراجعه کنید. ۴ سال پیش در یکی از شماره های این روزنامه آمده بود که یک فردی ساک یکی از باشگاههای تهران روی دوشش بود و در منیریه در حال قدم زدن بود. یکی از بچه ها از این شخص میپرسد شما به کدام باشگاه تعلق دارید؟ میگوید من در فلان باشگاه هستم. بچه ذوق زده میگوید من میخواهم تست بدهم. آن فرد هم قبول می کند و میگوید فردا فلان ساعت بیا برویم تست بدهی. اما آن بچه هیچوقت به محل تمرین نمیرود.
آن فرد وقتی به این بچه معصوم تجاوز میکند او را میترساند و از او میخواهد شاگردهای دیگر را هم بیاورد که از آنها هم سوءاستفاده کند. این فرد با همین روش چهار نفر را مورد اذیت و آزار جنسی قرار میدهد.

آقای فریادشیران، بعضیها میگویند این مسائل نباید مطرح شود چون قبح مسأله میشکند. شما موافق این دیدگاه هستید؟

من اسم نمیبرم. اما این مسایل واقعیت دارد و باید در مورد آن حرف بزنیم. جایی را میشناسم که اسم خودش را مدرسه فوتبال گذاشته است اما این محل خوابگاهی دارد که در آن نوجوان ۱۴ ساله با یک جوان ۲۲ ساله در یک اتاق زندگی میکنند. چند سال پیش در ماه رمضان ما مراسم افطاری داشتیم. یکی از دوستان گفت بچهای آمده و میخواهد تست بدهد و الان در استقلال جنوب است. فهمیدم که این بچه ۱۵ ساله یک ماه در تهران است. بدون پدر و مادر. بچه مازندران بود. من ناراحت شدم. از او خواستم که به پدرش تلفن کند. شروع کردم فریاد زدن سر پدر بچه که خجالت نمیکشی؟ شما بچه 15 ساله را در شهری که آدمهای ۴۰ساله هم اگر مواظب نباشد هزار بلا سرشان میآید، رها کردهاید؟ آن طفل معصوم سه روز بود که غذا نخورده بود. فقط آب و نان بربری خورده بود.
من نمیخواهم به اسم اشاره کنم اما این بچه در همان محلی زندگی کرده بود که دربارهاش صحبت کردم. جایی که اتفاقاً در تمام ردههای نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسال از بچههای مردم پول میگیرد.
 
بالا