با امکانات امنیتی مرورگر فایرفاکس بیشتر آشنا شوید

!!~Pouya~!!

کاربر ویژه
"بازنشسته"



firefox-header2.jpg


مرورگر فایرفاکس شامل امکانات قدرتمندی برای حفظ حریم خصوصی کاربران است که به صورت پیشفرض فعال نمیباشند. در این قسمت در نظر داریم شما را با امکانات امنیتی فایرفاکس و نحوه فعال کردن آنها آشنا نماییم.
این مرورگر همچنین دارای امکاناتی است که دادههای شخصی کاربر را برای موزیلا و گوگل ارسال میکند که البته خود کاربر میتواند تصمیم بگیرد که آیا این اطلاعات ارسال شوند یا خیر؟ گفتنی است که دو کمپانی موزیلا و گوگل از این دادهها برای بهبود فایرفاکس استفاده میکنند و مثلا برای ارائه پیشنهادات جستجو و مسدود کردن صفحات مخرب وب آنها را مورد استفاده قرار می دهند.

Do Not track
هر زمان که شما به یک وبسایت متصل میشوید فایرفاکس میتواند یک درخواست عدم رهگیری (تحت عنوان Do Not Track) را برای سایت مورد نظرتان ارسال نماید تا دیگر رفتار شما را دنبال نکند.


screenshot_01.jpg



برای این منظور روی منوی فایرفاکس کلیک کرده و سپس به ترتیب گزینههای Options و privacy را انتخاب نمایید.

screenshot_02.jpg


پس از این مرحله روی گزینه Tell websites I do not want to be tracked در بالای کادر موسوم به Privay کلیک کنید.
متأسفانه باید بگوییم که وبسایتهای اندکی از این درخواست پیروی میکنند، البته مرورگر Internet Explorer 9 و Apple Safari نیز چنین قابلیتی دارند.

پیشنهادات جستجو


screenshot_03.jpg


آیا میدانستید که فایرفاکس هر کلمهای که در داخل کادر جستجو تایپ میکنید را برای موتور جستجوی خود ارسال میکند و سپس این موتور جستجو هم پیشنهادات جستجو را به کاربر ارائه میکند.

screenshot_04.jpg


علاوه بر این با راست کلیک کردن روی کادر جستجو می توانید این قابلیت را غیرفعال نمایید.

جستجوی ایمن


screenshot_05.jpg


فایرفاکس از همان فناوری تشخیص بدافزار یا ضد Phishing موجود در مرورگر کروم استفاده میکند. همچون کروم، فایرفاکس نیز به صورت خودکار لیست به روز شدهای از وبسایتهای مخرب را هر 30 دقیقه یک بار از گوگل دریافت میکند.

screenshot_06.jpg


البته به یاد داشته باشید که مشخص نمودن دقیق ماهیت وبسایتی که قصد دسترسی به آن را دارید برای گوگل میسر نیست اما کوکیهای موجود در کامپیوتر شما نیز ممکن است ارسال شوند. با استفاده از این قابلیت ویژه فایرفاکس، میتوانید از دادههای شخصی و همچنین امنیت سیستم کامپیوتری خود محافظت نمایید و علاوه بر این امکان غیرفعال نمودن این قابلیت نیز برای شما فراهم خواهد بود.

کوکیها


screenshot_07.jpg


با انتخاب گزینه Firefox will در قسمت Privacy و انتخاب Use Custom Settings for History گزینههای مربوط به کوکیهای فایرفاکس را مشاهده خواهید کرد.

screenshot_08.jpg


در حال حاضر بسیاری شبکههای تبلیغاتی به لطف این کوکیها کاربران را در وبسایتهای متعدد دنبال میکند تا تبلیغات خود را هدغمند نمایند که برای جلوگیری از این مسأله میتوانید گزینه Accept third-party cookies را غیرفعال نمایید که البته برای کار با برخی از وبسایتهای خاص باید این گزینه فعال باشد و غیر فعال بودن آن میتواند باعث بروز مشکلاتی برای کاربر شود.

گزارشات ناقص و دادههای عملکردی
فایرفاکس میتواند گزارشات عملکردی کاربر و مشکلات به وجود آمده در حین کار را برای موزیلا ارسال نماید. موزیلا نیز از این اطلاعات برای حل مشکلات و بهبود عملکرد فایرفاکس استفاده خواهد کرد.


screenshot_11.jpg


در قسمت Options، پنجره یا تب جداگانهای به نام Advance قرار دارد که شامل دو گزینه Submit crash reports و Submit Performance Data قرار دارد که ارسال اطلاعات عملکردی برای موزیلا را تحت کنترل دارد. این گزارش شامل اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده کاربر از اینترفیس موزیلا، نحوه عملکرد فایرفاکس و نوع سختافزار سیستم کاربر است.

screenshot_12.jpg


در پایان پس از اعمال تنظیمات، تغییرات را ذخیره نمایید.


 
بالا