♦♦♦♦♦♦♦♦امام زمان عجل الله در آیات قرآن♦♦♦♦♦♦♦♦

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"
:god4:


آیات بسیاری درباره امام زمان (عج) در قرآن وجود دارد. و بعضی تا 250 آیه از آیات قرآن را مرتبط به امام زمان (عج) دانسته اند.[1]
ما در این جا تنها به چند آیه به نقل از کتاب مهدی موعود، نوشته علامه مجلسی و نیز به چند مورد به نقل از سایت کانون انصار اشاره می کنیم.[2]



سوره هود آیه 8
وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ؛
اگر عذاب را تا مدت معینى (ظهور امام زمان) بتأخیر بیاندازیم خواهند گفت چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست؟)
بدانید روزى كه عذاب مى‏آید از آنها برداشته نمیشود، بلكه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن میكردند خواهند دید.


از امیر المؤمنین روایت شده كه در تأویل این آیه شریفه فرمود: أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ اصحاب قائم آل محمد است كه سیصد و سیزده نفر میباشند.

امام صادق (ع) فرموده اند: این عذاب قیام امام زمان و امت معدوده یاران او میباشند.
كه برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (یعنى 313 تن میباشند).



سوره ابراهیم آیه 5
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِكَ لَآیاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
موسى را همراه آیات خود فرستادیم تا قوم خود را از ورطه ظلمانى كفر درآورده بوادى نورانى ایمان رهبرى كند، و آنها را بروزهاى خداوندى متذكر گرداند كه در آن آیاتى است براى هر صبركننده شكرگزارى.

در خصال صدوق از امام باقر روایت نموده كه فرمود «ایام اللَّه» سه روز است: روز قیام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قیامت.



سوره انبیاء آیه 105
وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ؛
در زبور (حضرت داود پیغمبر) بعد از كتب آسمانى سابق نوشتیم كه: زمین را بندگان صالح ما بارث میبرند.
و اینان قائم آل محمد و یاران او میباشند.


سوره حج آیه 33
أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ؛
بآنان كه ستم دیده‏اند اگر پیكار كنند، اجازه جنگ داده شده و خداوند قدرت بر یارى آنها دارد.

ابن ابى عمیر از عبد اللَّه بن مسكان از امام جعفر صادق علیه السّلام روایت كرده كه فرمود:
او قائم آل محمد است كه براى خون- خواهى حسین علیه السّلام قیام میكند!

:ajjel02:​
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"


سوره صف آیه 8
یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ؛
مى‏خواهند نور خدا را به دهانهایشان خاموش كنند ولى خدا كامل‏ كننده نور خویش است، اگر چه كافران را ناخوش آید.

از حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام معنى آیه یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ را پرسید، حضرت فرمود:
مقصود دوستى امیر المؤمنین علیه السّلام است وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ یعنى خداوند امامت را بآخر میرساند
بدلیل آیه شریفه: الذین فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا كه مقصود از نور همان امام است.
محمد بن فضیل میگوید: عرض كردم: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ» یعنى چه؟
فرمود: یعنى خداوند به پیغمبرش دستور داد كه لزوم دوستى جانشین خود «امیر المؤمنین» را به مردم اعلام كند،
و دوستى وصى پیغمبر «دین حق» است.

عرض كردم «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ» چیست؟ فرمود: یعنى خداوند بهنگام ظهور قائم ما دین حق را بر همه ادیان باطله پیروز میگرداند.
چنان كه خود فرموده: «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» یعنى خداوند نور خود را با ولایت قائم آل محمد تمام میكند
«وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» یعنى هر چند دشمنان على این را نخواهند.
عرض كردم: اینكه میفرمائى تنزیل و ظاهر معنى قرآن است!
فرمود: آرى آنچه كه گفتم تنزیل و ظاهر معنى قرآن است.



سوره ملک آیه 30
قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیكُمْ بِماءٍ؛
مَعِینٍ اى پیغمبر! بمردم بگو: بمن بگوئید: اگر آبى كه در دسترس دارید در زمین فرو رود كیست كه آب روان براى شما بیاورد؟.

از حضرت امام رضا علیه السّلام روایت است كه فرمود:
«مائكم» یعنى (ابوابكم) كه ائمه هستند و ائمه ابواب (ودرهاى رحمت الهى) میباشند «فَمَنْ یَأْتِیكُمْ بِماءٍ مَعِینٍ» یعنى كیست
كه علم امام را براى شما بیاورد؟ (و آن درها را بروى شما بگشاید)؟



سوره صف آیه 9 و سوره توبه آیه 33
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛
خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دینها غالب شود. هر چند مشركین نخواهند.

راوی می گوید: از امام هشتم از آیه هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ ... سؤال كردم.
فرمود هنوز موقع تأویل این آیه نرسیده است گفتم: قربانت گردم! كى موقع آن فرا میرسد؟ فرمود؟
ان شاء اللَّه هنگامى كه قائم قیام كند و چون قیام كند هر جا كافر و مشركى باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جایى كه اگر كافرى در دل سنگى پنهان شود سنگ صدا میزند اى مؤمن! كافرى یا مشركى در من پنهان شده او را بكش.
خداوند او را بیرون مى‏آورد و یاران قائم او را بقتل میرسانند.

و هم در آن كتاب از ابن عباس روایت نموده كه وى در باره آیه
لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ گفت: این در زمانى است كه تمام یهودیان و نصارى و پیروان هر كیشى بدین حنیف اسلام بگروند
و گرگ و میش و گاو و شیر و انسان و مار از جان خود ایمن باشند،
موقعى كه دیگر موش انبانى را پاره نمیكند وقتى كه حكم جزیه گرفتن از اهل كتاب ساقط مى‏شود
و هر جا صلیبى است شكسته میگردد و خوگها معدوم مى‏شود و این بهنگام قیام قائم آل محمد خواهد بود.



سوره نور آیه 55
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً؛
خداوند بكسانى- كه از شما ایمان آورده و عمل صالح پیشه ساخته‏اند وعده داده كه آنها را در زمین نماینده خود گرداند چنان كه همانند آنها را سابقا خلیفه كرد. و ثابت میدارد دین‏ آنها را كه براى آنان برگزید، ترس آنها را تبدیل بأمن كنیم و اینان هیچ گاه بمن شرك نیاورند.

در غیبت شیخ روایت میكند كه این آیه نیز در باره مهدى موعود و یاران او نازل شد.

:ajjel02:​
 

*مریم*

کاربر ویژه
"بازنشسته"


سوره حجر / آیه 36 تا 38
«قالَ رَبِّ فَأنظِرْنی إلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ قَالَ فَإنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ إلی یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ»
شیطان گفت: پروردگارا پس مرا تا روزی که خلایق مبعوث می شوند مهلت بده ، پروردگار فرمود : تو از مهلت داده شدگانی تا روز وقت معلوم.

وهب بن جمیع گوید: از امام صادق - علیه السلام - دربارة گفته ابلیس پرسیدم:
«قالَ رَبِّ فَأنظِرْنی....... إلی یَوْمَ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ » که «یَوْمَ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ » چه روزی خواهد بود؟ حضرت فرمودند:

« یَوْمَ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ » روز قیام قائم آل محمد - :S (31): - است،
هرگاه خداوند او را برانگیزد، ابلیس به مسجد کوفه می آید، در حالیکه بر زانوهایش راه می رود و
می گوید: ای وای از این روزگار، آنگاه از پیشانیش گرفته شده ، گردنش زده می شود.
آن هنگام « یَوْمَ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ » است که مدت او به پایان می رسد.



سوره جن / آیه 24
«حَتَّی إِذَا رَأوا مَا یُوعَدُونَ فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ أضْعَفُ نَاصِراً وَ أقَلُّ عَدَداً »
کفار همچنان رسول خدا را استضعاف می کنند، تا روزی که ببینند آنچه را که وعده داده شده بودند،
پس به زودی می فهمند که یاورِ چه کسی ناتوان است.


امام کاظم - علیه السلام - درباره این آیه شریفه فرمودند:

منظور از آن ، حضرت قائم - علیه السلام - و یاران او می باشد (که از جانب خداوند یاری خواهند شد.)


سوره بقره / آیه 148
«فَاسْتَبِقُوا الْخَیراتِ اَیْنَ مَا تَکُونُوا یَأتِ بِکُمُ اللهُ جَمِیعاً إنَّ اللهَ عَلی کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ»
در نیکی کردن بر یکدیگر سبقت بگیرید، هر جا که باشید خدا شما را گرد می آورد، زیرا خدا بر همه چیز تواناست.

امام باقر - علیه السلام - دربارة فرمودة خدای عزوجل « فَاسْتَبِقُوا الْخَیراتِ »
فرمودند: «خیرات»، ولایت است و دربارة فرمودة خدای عزوجل « اَیْنَ مَا تَکُونُوا یَأتِ بِکُمُ اللهُ جَمِیعاً » فرمودند:
منظور اصحاب قائم سیصد و ده و چند (نفر) است و فرمودند: به خدا سوگند « اُمَّه مَعْدودَه » ایشانند.
به خدا سوگند همچون ابرهای پاییزی پی در پی، در یک ساعت جمع خواهند شد.



سوره شمس / آیه 1تا 4
« وَالشَّمْسِ وَ ضُحیها * وَالْقَمَرِ إذَا تَلَیها * وَالنَّهَارِ إذَا جَلّیها »
سوگند به خورشید و هنگام اوج درخشندگیش و سوگند به ماه که در پی آن تابان است و
سوگند به روز که تاریکی را می زداید و جهان را روشن می سازد.


امام صادق - علیه السلام - درباره این آیات فرمودند:

« وَالشَّمْسِ » منظور رسول خدا می باشد که برای مردم دینشان را واضح و روشن ساخت.
« وَالْقَمَرِ إذَا تَلَیها » منظور امیرالمومنین - علیه السلام - است که در پی رسول خدا - صلی الله علیه وآله وسلم - است.
« وَالنَّهَارِ إذَاجَلَّیها » که منظور از آن حضرت قائم - علیه السلام - می باشد.



سوره عصر / آیه 1 تا 3
« وَالْعَصْرِ * إنَّ الْإنسانَ لَفِی خُسْرٍ * إلاَّ الَّذِینَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ »
سوگند به عصر که انسان را خسران و زیانکاری است. مگر آنانکه ایمان آورند و
کارهای نیک انجام دهند و یکدیگر را به حق سفارش نمایند و یکدیگر را به صبر و پایداری توصیه کنند.


مفضل بن عمر گوید : امام صادق - علیه السلام - درباره این سوره فرمودند :

« وَالْعَصْرِ » منظور عصر خروج حضرت قائم - علیه السلام - است.
« إنَّ الْإنسانَ لَفِی خُسْرٍ » دشمنان ما در زیانند.
« إلاَّ الَّذِینَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ » مساوات با برادران دینی؛
« وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ »توصیه به امامت؛
«وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ » در دوران فترت (زمان غیبت که عقاید سست می شود) یکدیگر را به صبر توصیه کنند.



آیه ۳۹سوره انفال
« وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما یَعْمَلُونَ بَصیرٌ »
« و با آنها (مشرکان) بجنگید تا هیچ نوع کفر و فساد و ناامنى باقى نماند و دین (رسمى فراگیر) یکسره از آن خدا باشد.
پس اگر بازایستند البته خداوند به آنچه مى‏کنند بیناست.»



ممکن است در مورد این آیه برای شما هم سوال پیش آمده باشد که این جنگی که خدا از آن سخن می گوید چه جنگی است؟


اصلا از اول تاریخ تا به حال آیه چنین جنگی اتفاق افتاده که بعدش تمام زمین از شرک پاک شود؟


توضیح این سؤال را در روایت زیر ببینید:


امام صادق علیه السلام فرمودند:


از پدرم در مورد این آیه سؤال شد. پدرم این گونه جواب دادند:


معنای این آیه در گذشته به وقوع نپیوست.


بلکه اگر قائم ما ( امام زمان عجل الله تعالی فرجه ) قیام کرد هر کس که او را درک کند تأویل این آیه را می فهمد.


امام زمان علیه السلام دین خدا را به تمام عالم می رساند تا جائی که شرکی در زمین باقی نمی ماند.


[1]. جلد پنجم از كتاب معجم احادیث امام مهدی.
[2]. مهدی موعود، علامه مجلسی، باب پنجم کتاب.
:ajjel02:​
 
بالا