ویژگی افراد دچار اختلالات روانی

ارغوان

کاربر فعال
"بازنشسته"
یک روانشناس گفت: افراد دچار اختلالات روانی در مواجهه با اضطراب، دوگانگی و ناامنی از برخی مکانیسمهای دفاعی انفعالی مانند فرافکنی و رفتارهایی مانند عدم حضور به موقع سر کار استفاده می کنند.به گزارش فارس، مرجان فتحی اظهار داشت: معمولاً افراد در مواجهه با اضطراب، دوگانگی و ناامنی از راهکارهایی استفاده میکنند که به آنها مکانیزمهای دفاعی میگوییم. استفاده از این ساز و کارها موجب می شود که فرد احساس امنیت کند.
وی افزود: همه ما از مکانیزمهای دفاعی استفاده میکنیم، اما برخی متناسب با شخصیت خود از مکانیزمهای دفاعی بیشتر استفاده میکنند. استفاده بیش از حد این مکانیزمهای دفاعی موجب میشود که مشکل سر جای خود بماند.
وی ادامه داد: یکی از مکانیزمهای دفاعی که مبتلایان به اختلالات شخصیت از آن زیاد استفاده میکند، فرافکنی است.

فتحی افزود: فرافکنی یعنی ویژگیهای منفی درون خود را به بیرون نسبت دادن، فرد در این حالت اگر حسادت را در درون خود احساس کند، آن را به دیگران نسبت میدهد و میگوید، آنها حسودند، یا اگر به عدم صداقت تمایل داشته باشد، به دنبال نشانههایی از دروغگویی در دیگران میگردد.
این متخصص بهداشت روان تصریح کرد: برخی افراد که وفادار نیستند نیز به همین علت بیوفایی را به همسر خود نسبت میدهند.
وی افزود: مکانیزم دفاعی دیگری که مبتلایان به اختلالات شخصیت زیاد از آن استفاده میکنند، جداسازی است، در این مکانیزم فرد اتفاقها را با تمام جزئیاتش به خاطر میآورد اما حالت عاطفی در آن وجود ندارد.
وی اظهار داشت: مثلاً در موقعیت بحران این افراد کاملاً خشک و رسمی هستند. آنها بیش از حد به وقتشناسی و پاکیزگی اهمیت میدهد و با این کار برای دیگران مزاحمت ایجاد میکنند، نمونه بارز این افراد مبتلایان به اختلال شخصیت وسواسی جبری هستند.
فتحی گفت: دو نیمسازی مکانیزم دفاعی دیگری است که مبتلایان به اختلال شخصیت از آن به وفور استفاده میکنند. در این مکانیزم افراد میل دارند، همه چیز را به دو قسمت خوب یا بد تقسیم کنند.
وی افزود: استفاده از این مکانیزم دفاعی در روابط اجتماعی افراد مشکل ایجاد میکند چرا که ما نیاز به میانهروی داریم.
وی ادامه داد: مکانیزم دفاعی دیگر پرخاشگری انفعالی است، فرد در پرخاشگری انفعالی خشم درونی سرکوبشده را در رفتارهای روزانهاش نشان میدهد مثلاً به موقع سر کار نمیآید یا کارهایش را ناتمام میگذارد،گاهی هم اظهار میکند که فراموش کرده تا وظیفه محوله را انجام دهد، این افراد خودآزار هستند زیرا رفتارهایشان در نهایت موجب مشکلاتی در عملکرد شغلی و اجتماعی آنها میشود.
وی گفت: مکانیزم دفاعی انکار نیز مکانیزمی است که طی آن فرد وجود مشکل را به طور کلی منکر میشود.
وی افزود: این کار با دروغ گفتن فرق میکند، در مکانیزم دفاعی انکار فرد نمیخواهد وجود مشکل را ببیند و مقاومت زیادی در این باره نشان میدهد.
این متخصص بهداشت روان گفت: در مکانیزم دفاعی خیالپردازی، افراد رویاها و آرزوهای خود را در خیالشان تصور میکنند و آن را برآورده شده میدانند، این افراد از صمیمیت میترسند. آنها از بیرون افرادی سرد و غیر معاشرتی انگاشته میشوند. نکته قابل توجه این است که ما گاهی به این افراد انگ میزنیم و میگوییم آنها قصد آزار ما را دارند در حالی که استفادهکنندگان از این مکانیزم دفاعی دچار اختلال روانی هستند.
وی افزود: اکثر ما نسبت به مکانیزمهای دفاعی آگاه نیستیم در نتیجه آنها اثر عمیق و پایایی روی ما میگذارند، اما باید مکانیزمهای دفاعی را بشناسیم و استفاده از آنها را در خود تعدیل کنیم.
وی خاطرنشان کرد: افراد عادی نیز از مکانیزمهای دفاعی استفاده میکنند، تنها فرق مبتلایان به اختلالات شخصیت و افراد عادی این است که آنها از مکانیزمهای دفاعی بسیار استفاده میکنند.
 
بالا