صحاح سته اهل تسنن چیست؟؟؟ وتا چه حد اعتبار دارند؟

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
:god2:


قبل از نیمه قرن سوم یکی از علمای اهل تسنن به نام بخاری طبق مذهب رجالی و حدیثی خود،
اقدام به جمع آوری و جدا سازی احادیث صحیح از بین احادیث آن کتاب جامع نموده و کتاب معروف
«صحیح بخاری» را جمع آوری کرد.


بعد از بخاری پنج نفر دیگر با استفاده از صحیح بخاری اما با دیدگاه رجالی خود در صحت و اعتبار حدیث،
مجموعه ‏اى به نام صحیح یا سنن فراهم آورده ‏اند که در مجموع،
این شش کتاب، به صحاح سته (صحاح‏ شش‏گانه)‏ معروف گشته اند و مورد اعتماد اهل تسنن می باشند.


 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
[h=3]صحاح سته عبارتند از:
[/h] ۱- صحیح بخارى: تألیف أبو عبد اللّه محمّد بن إسماعیل بخاری، متوفای ۲۵۶ هجری قمری.


۲- صحیح مسلم: تألیف ابو الحسین مسلم بن حجّاج قشیرى نیشابورى‏ متوفای ۲۶۱ ق.


۳- سنن ابى داود:
تألیف ابو داود سلیمان بن اشعث بن اسحق بن شداد بن عمرو بن عمران ازدى سجستانى، متولد سال ۲۰۲ و متوفای ۲۷۲ هجری قمری.
مسلم بن حجاج از مشایخ بزرگ خراسان، عراق، شام، مصر، مکه و مدینه احادیث بسیارى شنیده و نوشته اما از میان آنها چهار هزار و هشت یا هشتصد حدیث صحیح و قریب به صحیح انتخاب کرده و در کتاب سنن خود آورده است.


۴- صحیح تِرمَذى: تألیف ابو عیسى محمد ترمذى، متوفای ۲۷۹ هجری قمری.


۵- سنن ابن ماجه:
تألیف محمد بن یزید بن ماجه قزوینى، کنیهاش ابو عبداللَّه و معروف به ابن ماجه، متوفای ۲۷۳ هجری قمری.
ابن ماجه از مشاهیر و حافظان بزرگ و یکه تاز در علم حدیث بوده، براى تکمیل آن علم شریف، به رى، مصر، عراق، شام، مکه، بغداد و کوفه مسافرتها کرده و از مشایخ بزرگ، احادیث شریف نبوی را شنیده و در کتاب سنن خویش جمع آوری کرد.


۶- صحیح نسائى: تألیف ابو عبد الرحمن احمد بن شعیب‏ نسائى،‏ متوفای ۳۰۳ هجری قمری.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
[h=3]میزان اعتبار احادیث صحاح سته:
[/h] دیدگاه رجالی علمای اهل تسنن با علمای رجالی شیعه متفاوت است،
آنان نسبت به صحابه – به جهت همنشینی و صحبت با پیامبر – اعتماد و خوش بینی زیادی دارند
حتی خطایشان را نیز نادیده گرفته و حمل بر خطای در اجتهاد می کنند، مذمت و سرزنشی را متوجه آنان نمی دانند.


از این رو هر حدیثی را که صحابه نقل کرده باشند آن را صحیح و معتبر می پندارند.
ولی چون مؤلفان صحاح در تشخیص عدالت و امانت راوى، شرایط واحد ندارند، صحاح شش گانه در نظر محدّثان – اهل تسنن - به یک مرحله از صحت و اعتبار نیستند،
میزان اعتبار این کتابها و احادیث، نزد آنان متفاوت است.


آنان به «صحیح بخاری» و «مسلم» بیشتر از چهار کتاب دیگر اعتماد و اعتقاد دارند،
به گونهای که تمام احادیث این دو کتاب را صحیح و مورد قبول دانسته و تردید در صحت آنرا مخالف اجماع می دانند.


‏اما علمای رجالی شیعه همه صحابه را صاحب عدالت و فضیلت نمیدانند بلکه گروهی را عادل، و برخی را نیز خطاکار و فاسق می دانند،
از این رو هر حدیثی را که صحابه نقل کنند حمل بر صحت نمی کنند بلکه سند حدیث را با دیدگاه رجالی خود بررسی کرده و نسبت به صحت و اعتبار آن اظهار نظر می کنند.




منبع:شیعه24
 
بالا