اعتراف معاصرین به فضیلت امام حسن عسکری علیه السلام

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
شهادت پزشك دربار عبّاسى بر فضيلت امام عسكرى(عليه السلام)


بختيشوع، درخشانترين شخصيت طبّى زمان حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام) و پزشك خانواده هيأت حاکم بوده است، روزى حضرت امام حسن عسكرى به پزشك احتياج پيدا کردند. پس از بختيشوع خواستند تا يكى از شاگردان خود را به نزد آن حضرت فرستاده و حاجت آن حضرت را برآورده نمايد، بختيشوع يكى از شاگردان خود را طلبيده و او را سفارش آرد که امام(عليه السلام)را معالجه نمايد. وى قدر و منزلت بلند و جايگاه رفيع امام عسكرى(عليه السلام) را به شاگرد خود گوشزد نموده و به او گفت:
ابن الرّضا از من خواسته است تا کسى را به نزد او بفرستم. به نزد او برو و بدانکه در روزگار ما او داناترين مردم زير آسمان است. پس بر حذر باش که در آنچه تو را بدان امر مى آند با او مخالفت نمايى.
الخراج ج1 ص422
1_30.gif



 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
امام حسن عسکری علیه السلام در نگاه معتمد عبّاسى

مقام و منزلت حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام) به حدّى در نزد خواصّ و عوام مشهور بوده که حتّى خلفاى زمان خويش را نيز به اعتراف به قدر و منزلت والاى خود وادار مى کردند.
روايت شده که جعفر بن على فرزند حضرت امام هادى(عليه السلام) و برادر حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام) روزى از معتمد عبّاسى خواست که وى را به مقام امامت بگمارد و پس از برادرش حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام) مقام آن حضرت را به وى اعطا نمايد. معتمد عبّاسى به وى پاسخ داد:
بدان که مقام و منزلت برادر تو به واسطه نزديكى به ما و دستگاه سلطنت حاصل نشده است، بلكه فقط به واسطه نزديكى به خداوند عزّ و جلّ مى باشد. ما بسيار مى کوشيم تا قدر و منزلت او را پايين آورده او را از مقام و مرتبه خود باز داريم. اما خداوند متعال اراده فرموده تا رفعت شأن وى را روز به روز افزايش دهد. چرا که وى داراى صيانت نفس، حسن رويّه، دانش و عبادت مى باشد. حال اگر تو در نزد پيروان و شيعيان برادرت به چنين درجه اى رسيده اى حاجتى به ما ندارى و اگر در نزد آنان به چنين درجه و منزلتى نرسيده اى و آنچه در برادر توست در تو موجود نمى باشد ما نمى توانيم از اين جهت تو را بى نياز کنيم .


منبع: قطب راوندى، الخرائج و الجرائحج3 ص 1109/بحار النوار ج 52ص 250
 
بالا