منتقدان ژنو عده ای کم سواد هستند !!!

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
بخشی از سخنرانی رئیس جمهور در جمع اساتید دانشگاه .

دانشگاه راه حل است، نه مسأله

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه "از نظر این دولت، دانشگاه راهحل است و مسأله نیست"، خاطرنشان کرد: برخی، خود دانشگاه، استاد و دانشجو را مسأله میدانند و از همینجاست که ستارگان آسمان و دانشجوی ستارهدار به وجود میآید. برخی، دانشگاه و دانشجو را تهدید میدانند و نه فرصت اما این دولت دانشگاهها را یک فرصت میداند پس معتقد است که دانشگاه باید منتقد باشد، اظهارنظر و کمک کند و راهحل ارائه دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: از نظر آنهایی که دانشگاه یک مسأله است، باید مرتب مراقب بود؛ آن هم نه تنها با چشم بلکه با دوربینها متنوع اما ما این را نمیپذیریم. ما نمیپذیریم که دانشگاه یک مسأله باشد.
چرا یک عده بیسواد باید حرف بزنند ولی دانشگاهیان سکوت کنند؟

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه صحبتهای خود، خطاب به دانشگاهیان گفت: میخواهم یک نقد هم نسبت به دانشگاه بکنم؛ البته شما باید نقد کنید. اما من میخواهم بگویم چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا یک عده بیسواد که از بخشهایی خاص پول میگیرند باید حرف بزنند اما بزرگان، دانشگاهیان و اساتید ما سکوت میکنند؟ چرا وقتی یک اتفاق بینالمللی رخ میدهد، اساتید نامه خصوصی به رئیسجمهور مینویسند؟ چرا فریاد نمیزنید؟ چرا وارد میدان نمیشوید؟ ما روحیه سقراط وار میخواهیم. کسانی که در مذاکرات ژنو، مذاکره کردند نیز از دانشگاهها هستند و از اساتید دانشگاههای ما به حساب میآیند.

رئیسجمهور در ادامه با بیان اینکه "علم، مرز نمیشناسد"، گفت: تحقیق، خط قرمزهایی را که امروز در جامعه ما معمول است، نمیشناسد. خط قرمز علم و تحقیق منافع و مصالح ملی و خواست و نیاز مردم است؛ البته برخی از آنها خط قرمز نیست بلکه خط راهنما هستند.

روحانی با انتقاد از اینکه "چرا نباید بتوانیم یک نظر علمی را در دانشگاه بیان کنیم"، افزود: چرا در علوم انسانی، حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد و علوم اجتماعی رشد نمیکنیم و صاحبنظر نیستیم ولی در ژنتیک، شبیهسازی و انرژیهای نو پیشرفت میکنیم؟ علت آن است که ما در شیمی، فیزیک و علومی اینچنینی خط قرمزی نداریم و راحت میتوان نظرات را بیان کرد ولی در علوم سیاسی و مسائل آن، گویی به نظر میرسد که باید هشت چشم داشته باشیم، ولی ما هشت چشم نداریم، دو چشم داریم و فقط روبرور را میبینیم. خداوند دو چشم بیشتر به ما نداده است. ما روبرو یعنی آینده و منافع ملت را باید ببینیم نه اینکه برگردیم و پشتسر را نگاه کنیم یا فقط راست، چپ، زمین و آسمان را نگاه کنیم؛ اینها کافی نیست.

وی با بیان اینکه این دولت محیط امن برای دانشگاه میپسندند، خاطرنشان کرد: محیط امن، یعنی همه احساس امنیت کنند. ما باید فضا را برای رشد علمی دانشجویان فراهم کنیم تا بتوانند در رشتههای مختلف تحقیقات لازم را انجام دهند و صاحبنظر شویم.

رئیسجمهور ادامه داد: البته تمام دانشجویان، اساتید ما، انقلاب و کشور را داوست دارند. فرهنگمان و اسلام را دوست دارند ولی یک عده شدهاند متولی و بر همه مردم مشکوک شدهاند. یعنی همه مردم مورد تردید و شک هستند.

روحانی خطاب به کسانی که خود را متولی همه میدانند، گفت: شما چکاره هستید که خود را متولی همهچیز میدانید؟ با یک شعار و چهره و قیافه، آدم متولی میشود؟ به چه مناسبت خود را دلسوزتر از دیگران میدانید؟

دانشگاه باید با بازار کار ارتباط داشته باشد

رئیسجمهور در ادامه صحبتهای خود با طرح این پرسش که "چرا دانشگاه ما با بازار کار تناسب ندارد؟"، گفت: چرا ما دانشجو را با این همه مشکل مالی تربیت میکنیم؟ البته دولت هرچقدر توان داشته باشد، در این ارتباط به کار میبرد و هرچه پول در این ارتباط هزینه شود، در واقع هزینه نیست و درآمد است ولی علت این است که دانشگاه باید بهگونهای دانشجو را تربیت کند که بتواند معضلات اجتماعی را حل کند. ارتباط دانشگاه با بازار کار باید وجود داشته باشد.

وی خطاب به شرکتکنندگان در این مراسم اظهار کرد: از شما خواهش میکنم که منتظر دولت نباشید. شما مسئول هستید. شما باید به ما راهحل بدهید. در بخشهای سیاسی و اقتصادی باید به ما راهحل بدهید. من یک گله مطرح میکنم؛ البته نمیخواهم از دانشگاه نقد کنم و شما باید خودتان نقد کنید ولی چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا اساتید خاموش هستند؟ ما در دانشگاه شهامت سقراط وار میخواهیم. از چه میترسیم؟ چرا وقتی یک کار بزرگ بینالمللی انجام میشود، نمیآیید حرف بزنید و صحبت کنید و خصوصی برای رئیسجمهور نامه مینویسید؟

روحانی با اشاره به توافق ژنو یادآور شد: همین توافق ژنو، اولین گشایش برای دانشگاه و پول دانشجویان بود. چرا فقط یک عده معدود که از جای معدودی تغذیه میشوند، صبحت میکنند؟ البته نمیگوییم آنها حرف نزنند ولی فقط چرا آنها صحبت میکنند؟ چرا فقط یک عده کم سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوصی حرف بزنند؟ چرا آنها به میدان نمیآیند؟ آینده تاریخ این را به ما نمیبخشد.
ــــــــــــــــ
جهان نیوز
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
الان من اساسی موندم چی بگم
نه خب دانشجوی مملکت چجوری بیاد با بازار کار متناسب بشه؟؟؟
وقتی اونی که شایسته یک پست هست و میتونه توی اون پست خدمت کنه روابط میذارنش کنار ویه شخص غیر مرتبط رو جایگزین میکنند ...
خب آیا دانشجو باید خودشو متناسب کنه ؟ یا مسئولین گزینش؟
هزاران مورد بوده که فارغ التحصیل ما حتی توی مصاحبه از تخصصش شگفت زده شدن ولی بعد به خاطر روابط شرمنده ی روی مبارکش شدن :|
والا این میشه که باسوادا سکوت میکنن ...
حالا خب اون بی سوادا هم عضو این مملکتن شاید سوادشون از نظر شما ناکافیه /:)
 

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
اقای روحانی ای کاش ....
اقای روحانی در این صحبت منتقدان توافق نامه ژنو را عده ای بی سواد خطاب میکند و علاوه برا این انها را به عنوان عده ای که از جای خاص تغذیه میشوند و به دولت انتقاد میکنن میشناسد .
ای کاش اقای روحانی قبل از اینکه این صحبتها را ارائه کند سری به کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای مراجعه میکرد و نظر خود را در مورد انتقاد کردن و منتقد مرور میکرد !!!

اقای روحانی در فصل دوم کتاب "امنیت ملی و دیپلماسی هستهای"؛ صفحه ۶۹، مینویسد:
در جمهوری اسلامی ایران گاهی تصمیمات جنبه حیثیتی پیدا می کند. فکر میکنیم اعتراف به هرگونه اشتباهی به معنای پذیرش شکست خواهد بود این یکی از بزرگترین اشکالات در نظام تصمیم گیری کشور است و متاسفانه هنوز در جامعه ما انتقاد، جایگاه خود را پیدا نکرده است.
حسن روحانی در کتاب خود تاکید میکند: فکر میکنیم وارد آوردن اشکال به یک تصمیم، مساوی با جهل و یا حتی خیانت تصمیم گیرنده است؛ در حالی که باید بپذیریم معمولاً تصمیمات با نقص و خطا همراه است.
وی میافزاید: اینکه بسیاری از قوانین مصوب به ناچار پس از چند ماه یا چند سال نیاز به اصلاح پیدا میکند، در بسیاری از موارد ناشی از مشکل تصمیمسازی و تصمیم گیری در تصویب قوانین است. باید انتقاد به یک معروف و کار شایسته تبدیل شود و انتقاد کننده در انتظار تشویق باشد و نه تنبیه.

دکتر روحانی در این کتاب مینویسد : تا به این نقطه نرسیم به ناچار باید شاهد ادامه تصمیمات اشتباه مسئولین باشیم. بزرگترین شجاعت پذیرش اشتباه و خطا از طرف مسئولان است. باید فرمایش امیرالمومنین علیهالسلام را مدنظر قرار دهیم که فرمود: من در حدی نیستم که خطا نکنم. و یا از استماع نظرات دیگران بی نیاز باشم.
 
بالا