انتقال پایتخت پسته دنیا از کرمان به کالیفرنیا!

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، در گذشتههای نه چندان دور ایران صادرکننده انحصاری برخی از محصولات کشاورزی بود که معمولا نمونه آن در سایر کشورها یافت نمیشد.




چند سالی است که انحصار تولید و همچنین صادرات محصولاتی نظیر پسته، زعفران و...از ایران گرفته شد و سایر کشورها توانستهاند با تولید این محصولات درآمد ارزی ایران را کاهش دهند و بازارهای انحصاری را در اختیار خود بگیرند.






در چند سال گذشته کرمان پایتخت پسته جهان بود و محصول تولیدیاش ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشت، اما چند سالی است به سبب سیاستهای غلط در حمایت ازصنعت کشاورزی، خشکسالی و... سبب شده تا ایران از جایگاه خود نزول کرده و عنوان نخست تولیدکننده جهان را متاسفانه با کاهش ۵۰ درصدی میزان تولیدات به آمریکا واگذار کند.

رییس انجمن پسته ایران با تایید این مساله اظهار کرد: در سالهای اخیر میزان تولید پسته در کشور از ۲۸۰ هزار تن به ۱۵۰ هزار تن کاهش یافته است.
وی اظهارکرد: آمریکا با تولید حدود 270 هزار تن پسته حدود 1.5 برابر ایران تولید دارد و با توجه به اینکه سالانه 50 درصد محصولش را صادر میکند به نظر میرسد امسال در صادرات پسته نیز مقام نخست را از آن خود کند و ایران پس از سالها دومین صادرکننده پسته میشود.

جلال پور افزود: متاسفانه اکنون کالیفرنیا پایتخت پسته دنیا لقب گرفته، در حالی که تا چند سال پیش این عنوان متعلق به کرمان بود.

به گفته رییس اتحادیه تعاونیهای باغهای پسته کرمان گفت: اکنون در فروشگاههای ایران، پسته آمریکایی عرضه میشود که این محصول از مرزهای مبادلاتی وارد کشور شده است.

رییس انجمن پسته ایران در عین حال بیان کرد: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم پسته ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان بسته به نوع، درجه و کیفیت این محصول است که با این حساب متوسط قیمت منطقی برای هر کیلوگرم پسته فندقی خندان در بازار مصرف امسال ۲۵ هزار تومان است.



یاد اون مثل معروف افتادم که میگه : نه خود خوری نه کس دهی ......
مسئولین عزیز حالا که هیچ کس پسته از ما نیخره بیزحمت قیمتشو بیارید پایینتر تا بتونیم حداقل 200 گرم پسته بخریم بخوریم!!

 
بالا