فرق درد دل با غیبت !!

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
up.zaman_aj.ir_uploads_ff5ba508fb01_02_141520dbe8929b2.jpg


ملاک غیبت این است که خواهر یا برادر مومنش را یاد کند به چیزی که او بدش می آید . یعنی اگر طرف بشنود خوشش نمی آید که پشت سر او این حرف را زدی . در اینجا کاری به قصد طرف نداریم که قصدش غیبت است یا درد دل . من و شما راجع به فردی با هم صحبت کنیم ، بگونه ای که اگر طرف این ادبیات ما را متوجه بشود یعنی حرفهایی که من و شما پشت سرش زدیم ، ناراحت بشود ، به این غیبت می گویند . اگر پشت سر کسی از او تعریف و تمجید می کنیم اشکالی ندارد . ملاک غیبت این است که طرف نگران بشود . ما نمی توانیم تحت این عنوان که صفتش است ، غیبت نباشد ، درد دل می کنم یا قصد ندارم ، پشت سر کسی حرف بزنیم . اگر پشت سر کسی حرف بزنم و عیب هایش را هم بگویم که این عیب گویی است و این گناه دیگری است . امام می فرمود که از غیبت فاصله بگیرید . چه بسا شخصی چند عنوان گناه کبیره بزرگ را با یک عمل در خودش ثبت می کند . دارد غیبت می کند که گناه غیبت است و علاوه بر آن عیب جویی هم هست که گناه دیگری است . یک حالت های تحقیر و تمسخر هم می تواند در آن باشد . ما که نمی توانیم با غیبت کردن و آبروریزی دیگران درد دل کنیم .

اگر واقعا ما بخواهیم احقاق حقی بکنیم ، اگر در مقام مشاوره هستیم و هیچ کدام از قصدهای آلوده را نداریم . مثلا می گوییم که پدر من این کار را می کند و من نمی خواهم غیبت او را بکنم ، می خواهم راه حل پیدا کنم البته پیش مشاور یا یک فرد امین . اگر درد دل این عنوان را دارد که می خواهیم راه حل پیدا کنیم درست است . ولی اگر بخواهیم با این حرفها خالی بشویم ، این خالی شدن نیست بلکه پر شدن از گناه است و ما دار یم جای دو تا احساس را عوض می کنیم . یک حرکتی است که ما آنرا حس نمی کنیم که سوختن است و خوردن گوشت مرده ی مومن است و بعد احساس می کنیم که آرام گرفته ایم . این یک آرامش دروغین است . یک قسمت این است که من می خواهم ببینم مجاز هستم که درد دل کنم که مجاز نیستم . یک وقت مادر برای پسر یا دخترش می خواهد درد دل کند و او را گیر می اندازد . مادر باید بداند که این درد دل مجوزی برای گفتن نیست اما فرزندش یا مستمع این غیبت وظیفه اش این است که یک جورهایی در مقام تغییر موضوع بربیاید و فضا را عوض کند . اگر دید که نمی تواند این کار را بکند ، یک جورهایی از طرف دفاع کند و بگوید که او قصدش این نبوده است و موضع را به نصیحت و پند تبدیل کند . ولی اگر بگوید که بله مادر شما درست می گویید و این بلاها را هم سر من آورده است درست نیست .
____________
بیانات مرحوم حجه الاسلام مهندسی در برنامه سمت خدا
 

رفیق امام زمان (عج)

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
سلام و تشکر از تاپیک زیبای داداش مفرد بزرگوار،خدا قوت داداش:1:
یه سوال:خخب شما میگی درد و دل بد درباره ی کسی نکنیم، الان خب وقتی آدم پول میده و از کار طرف راضی نیس،خب ما چیکار باید بکنیم؟؟؟به خودش که بگیم ناراحت میشه و ما رو ضایع میکنه،که خب نمیخواین برین یه جای دیگه یاد بگیرین!!!
و حرف ما رو قبول نمیکنه که! زور داره دیگه پول بدیم و اندازه ی پوله یاد نگیریم!!!
الان ما میشینیم بچه ها میگن از کار فلاننی اصلا راضی نیستیم!من خودمم دیدم بعضی از چیزایی که یاد میده واسه 30 سال پیشه نه لان!!!
اونوقت من چی بگم پس؟؟؟بگم راضیم؟؟؟الان این غیبت میشه؟؟؟البته من معمولا وارد بحثای بی ادبی ای که اونا درباره ی مربیمون میکنن نمیشم...و سعی میکنم که من هیچی نگم!!!چون بعضی از کاراشم خب خوبه!!!
الان شما تکلیف ما رو بگین،بچه ها بعضی وقتا حرفای بی تربیتانه هم دربارش میزنن و تا من میگم استغفرالله لجشون درمیاد!!
 
بالا