مؤمن و کافر چگونه میمیرند؟

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
[h=1][/h]
[h=2]گفته شده اگر انسانی در هنگام مرگ به راحتی مرد، برای این است که پاداش نیکیهای خود را در آخرین ساعتهای دنیا دریافت کند یعنی خدای مهربان در این لحظه حساس نیز هوای بنده خود را دارد.[/h]
یاد مرگ و سخن گفتن از آن شاید به ظاهر تلخ باشد و در نهایت بگوییم چرا از "مرگ" حرف میزنیم اما همه ما به خوبی میدانیم که این، شتری است که پشت در هر خانهای میخوابد، بنابراین در احادیث و روایات بزرگان ما سفارش شده که از مرگ فراوان یاد کنید که آثار بسیار زیادی در زندگی ما انسانها دارد.

1. با مراجعه به گنجینه عظیم سخنان گهربار ائمه(ع) و رسول خدا(ص) پی میبریم که آن بزرگواران چقدر در این باره سفارش فرمودهاند. پیامبر (ص) میفرمایند: " مرگ را فراوان یاد کنید؛ زیرا هیچ بنده‏ای آن را بسیار یاد نکرد، مگر این که خداوند دلش را زنده گردانید و مردن را بر او آسان ساخت.

2. امام صادق(ع) نیز فرمودند: "یاد مرگ، خواهش‏های نفس را می‏میراند و رویشگاه‏های غفلت را ریشه‏کن می‏کند و دل را با وعده‏های خدا نیرو می‏بخشد و طبع را نازک می‏سازد و پرچم‏های هوس را درهم می‏شکند و آتش حرص را خاموش می‏سازد و دنیا را در نظر کوچک می‏کند.

با بیان این دو حدیث به اهمیت ذکر یاد و نام مرگ پی میبریم اما سوالی که مطرح میشود این است که آیا این مرگ برای همه یکسان است؟ آیا مومن و کافر مثل هم میمیرند؟

3. امام سجّاد(ع) در پاسخ به پرسش شخصی درباره این که مرگ کافر و مومن چگونه است؟ فرمودند: "(مرگ) برای مؤمن چون کندن جامه‏هایی چرکینِ شپشی‏ از تن ‏است و از هم ‏گسستن‏ کُند و زنجیرهای گرانبار و جایگزین کردن فاخرترین و خوشبوترین جامه‏ها و راهوارترین مرکب‏ها و امن‏ترین منزل‏ها و برای کافر به منزله کندن جامه‏هایی فاخر از تن و منتقل شدن از منزل‏هایی امن و جایگزین کردن آنها به کثیف‏ترین و خشن‏ترین جامه‏ها و وحشتناکترین منزل‏ها و بزرگترین عذاب است.


4. پیامبر خدا(ص) نیز در حدیثی دیگر میفرمایند: "مرگ دسته گل خوشبوی مؤمن است".

ایسنا
 
بالا