وهابیت معتدل داریم ؟؟

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"

آنچه در حال زوال و در سراشیبى سقوط است قشر متعصّب و متحجّر و خطرناک وهّابى است که همه مسلمین را جز خود مشرک مى دانند و جان و مال آن ها را مباح مى شمرند، تا چه رسد به غیر مسلمانان، ولى قشر معتدلى در حال ظهور و بروز است. این قشر که بیشتر از نسل تحصیل کرده و جوان تشکیل یافته و حتّى بعضى از اساتید و علماى بزرگ آنان با آنها هماهنگ هستند، داراى ویژگى هاى زیر است:
  • مسلمانان را متّهم به شرک نمى کنند و از خون ریزى بیزارند، به عقاید دیگران احترام مى گذارند و برچسب کفر و بدعت به دیگران نمى زنند.
  • از «گفتمان» و «حوار» منطقى و دوستانه بین مذاهب اسلامى استقبال مى کنند و گوش شنوایى براى شنیدن سخنان دیگران دارند، و کتب دیگران را نیز مطالعه مى کنند.
  • مظاهر جدید و مثبت زندگى امروز را که دلیلى بر حرمت آن در کتاب و سنّت نیست، بدعت نمى شمرند و با بزرگداشت بزرگان اسلام مخالفت ندارند، و میان رسوم عرفى و شرعى فرق مى گذارند.
  • به زنان اجازه مى دهند که با حفظ حجاب اسلامى و موازین عفّت به تحصیل علم و فعّالیّت هاى مفید اجتماعى بپردازند.
  • و در یک کلمه ضمن تجدید نظر در افکار خشونت آمیز گذشته، حاضر به تعامل با سایر فرق اسلامى جهان هستند و خشم و نفرت آن ها متوجّه کسانى است که قصد نابودى مسلمین را دارند، این ها رفته رفته جاى سلفى هاى متعصّب و فوق العاده خشن را مى گیرند. گسترش این گروه در برخوردهاى علمى و فرهنگى در ایّام حج و عمره به طور کامل نمایان است و آثار آن در کتاب هایى که اخیراً نوشته مى شود، به خوبى به چشم مى خورد.
به اعتقاد ما زوال آن دسته و ظهور این گروه، مى تواند به ترسیم چهره مناسبى از اسلام در جهان کمک کند، و جاذبه هاى این آیین پاک را که به خاطر عقاید دُگم و خشونت آمیز سلفى هاى پیشین به خطر افتاده است، تا حدّى جبران کند و ان شاءالله مقدّمات «یَدْخُلُونَ فِى دِینِ اللهِ اَفْواجاً» فراهم گردد و اسلام جایگاه واقعى خود را در جهان پیدا کند.
همه مسلمین جهان از ظهور چنین قشرى استقبال مى کنند، و آن را عامل مهمّى براى تحکیم پایه هاى اخوّت اسلامى و اتّحاد صفوف مسلمین در برابر دشمنانى که براى تضعیف و تحقیر مسلمین سخت مى کوشند، مى دانند. بر زمامداران سعودى لازم است با گشودن مرزهاى بسته خود به روى کتب اسلامى و نوشته هاى دیگر کشورهاى مسلمان، و با فراهم ساختن زمینه هاى گفتگو بین مذاهب اسلامى و رفت و آمد علماى این کشورها، به این امر کمک کنند که هم به نفع خود آنان است و هم به سود جهان اسلام! (1)
ــــــــــــــــــ
(1). گرد آوری از کتاب: وهّابیّت بر سر دو راهى، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، ص 137
 
بالا