چه بخوریم تا عینکی نشویم ؟

*ArEzOo*

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
a05315496114102a.jpg


چشم‎های من هم مثل خیلی از شما ضعیف است. مصائب چشم ضعیف داشتن و عینک زدن را فقط کسانی درک میکنند که خودشان عینکی هستند. یک زمانی فکر میکردم چقدر بد است آدم دنیا را تار ببیند و از آن بدتر اینکه به کمک دو تا شیشه ببیند. اما حالا هوای شهرمان آن قدر آلوده است که دنیای اطرافمان چه با عینک و چه بی عینک همیشه تیره و تار است.


برای همین مدتی است عطای شفاف دیدن را به لقایش بخشیدهام و به جز کار با رایانه یا تماشای تلویزیون سراغ عینک نمیروم و سعی میکنیم با خوردن مواد غذایی مناسب از ضعیفتر شدن آن جلوگیری کنم. البته مشکلات چشمی و دیگر بیماریهای مربوط به بینایی دلایل زیادی دارند از جمله عوامل ژنتیکی و غیره.

اما باز هم میتوان با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامینها و مواد مغذی به سلامت چشمها کمک کرد و جلوی ضعیف شدن آنها، دژنراسیون ماکولای چشم، خشکی چشم، آب مروارید و غیره را گرفت. با ما همراه باشید تا مواد مغذی مورد نیاز چشمها را بازگو کنیم.

a15315496114102a.jpg


بتاکاروتن و دوستان

حتماً شما هم از بچگی شنیدهاید که هویج برای تقویت قوه بینایی مفید است. بله کاملا درست است. هویج سرشار از بتاکاروتن است که برای سلامتی چشمها لازم و ضروری است. بتاکاروتن جزو آنتیاکسیدانهای کاروتنوئید است که در میوهها و سبزیجات به وفور وجود دارد. بدن ما بتاکاروتن را به ویتامینA تبدیل میکند.

این ترکیبات مغذی علاوه بر تقویت قوه بینایی و پیشگیری از شب کوری، خطر پیشرفت دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری و همچنین آب مروارید را کاهش میدهند. باید بدانید که وجود میزان زیاد این ترکیبات آنتیاکسیدانی در خون خطر ابتلا به بیماریهای مزمن را نیز کاهش میدهند.منابع غذایی بتاکاروتن: هویج، سیبزمینی شیرین، کدوتنبل، فلفل دلمهای نارنجی، پرتقال، روغن جگر ماهی، جگر، زرده تخممرغ، اسفناج و تمام سبزیجات رنگی.

a26315496114102a.jpg



امگا 3ها


اسیدهای چرب امگا 3 سه نوع هستند: اسید آلفا لینولئیک (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA). روغن ماهی حاوی EPA و DHD هستند در حالی اسید آلفا لینولئیک یا همان ALA در آجیلها، دانه کتان و برخی از روغنهای گیاهی مانند روغن آفتابگردان وجود دارد.

مصرف ماهی زیاد باعث میشود خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری از سرتان رفع شود. اگر از مشکل خشکی چشم رنج میبرید روغن ماهی و روغن دانه کتان را دریابید. توصیه اکید داریم که هر هفته حداقل دو مرتبه ماهیهای چرب میل کنید و از مصرف روغنهای گیاهی غافل نشوید. باید بدانید که روغن ماهی خطر و شدت بیماریهای قلبی عروقی، میزان کلسترول خون، آرتریت و خطر زوال عقل را نیز کاهش میدهد.منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3: ماهیهای چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین، مارک و تخممرغ و ماستهای غنیشده با امگا 3 نیز جزو منابع خوب این اسیدهای چرب هستند.

 

*ArEzOo*

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
a31315496114102a.jpg


ویتامین C را دریابید

ویتامین C جلوی آسیبهای رادیکالهای آزاد را میگیرد و از سلولها محافظت میکند. برای همین هم میتواند از بروز مشکلات چشمی پیشگیری کند. این ویتامین به میزان زیاد در خود عدسی چشم وجود دارد و از فشار داخلی چشم افرادی که از بیماری کوری تدریجی رنج میبرند میکاهد.منابع غذایی ویتامین C: مرکبات، هندوانه، خربزه، میوههای ریز، توتها، گوجهفرنگی، فلفل دلمهای، کیوی و سیبزمینی جزو منابع غذایی ویتامین C محسوب میشوند.


a45315496114102a.jpg



مقابله با آب مروارید


این ویتامین از چشمها در برابر بیماریهایی مانند آبمروارید و دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری محافظت میکند. این بیماری یک بیماری چشمی است که در آن ماکولا، بخش کوچکی از شبکیه چشم آسیب میبیند که متأسفانه با مرور زمان و پیری میتواند منجر به کوری شود.منابع غذایی ویتامین E: بادام، روغنهای گیاهی، دانهها و مغزهای روغنی، سبزیجات برگدار، جوانه گندم و... جزو منابع خوب ویتامین E هستند.

a55315496114102a.jpg


زینک

زینک(روی) برای تقویت بدن به خصوص برای سلامت چشمها بسیار مفید و موثر است. این ماده معدنی از چشمها در برابر اثرات منفی اشعههای ماورای بنفش خورشید و پیری محافظت میکند. زینک در تمام سلولهای بدن وجود دارد به خصوص در غدد فوق کلیوی، پوست، برخی از قسمتهای مغز، پانکراس و غشاهای چشم.

باید بدانید که نتایج پژوهشهای اخیر نشان میدهد مصرف زیاد زینک یا مکمل آن به طور چشمگیری از بروز بیماری دژنراسیون ماکولای چشم پیشگیری میکند. محققان به خانمها توصیه میکنند که روزانه 8 میلیگرم زینک دریافت کنند.منابع غذایی زینک: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، غلات، ماست، شیر و آجیلها جزو منابع غذایی زینک محسوب میشوند.

a61315496114102a.jpg


لوتئین و زآگزانتین

لوتئین و زآگزانتین جزو کاروتنوئیدها محسوب میشوند. این دو کاروتنوئید به عنوان رنگدانههای موجود در شبکیه چشم شناخته شدهاند. نتایج بررسی محققان آمریکایی نشان میدهد که این دو رنگدانه خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم را کاهش داده و آسیب اشعههای ماورای بنفش خورشید را کاهش میدهند.

باید بدانید که لوتئین نیز مانند ویتامین A دید شبانه را تقویت میکند.منابع غذایی لوتئین و زآگزانتین: فلفل دلمهای زرد، انبه، مورد صحرایی، اسفناج، نخودفرنگی، کاسنی فرنگی، کاهو، ذرت، بروکلی، سبزیجات برگ سبز، تخممرغ، مرکبات.

 
بالا