**********روش های پیامبر (ص) در مبارزه با مفاسد اجتماعی **********

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
مبارزه با جهل و ناداني: ازجمله اقدامات مهم و اصولي پيامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مبارزه با مفاسد اجتماعي، مبارزه با جهل و ناداني بود. زيرا جهل ريشه هر فسادي است و با وجود جهل و ناداني هر حركتي براي اصلاح بي ثمر خواهد بود. آيات اول تا پنجم سوره ي علق از خواندن و تعليم و قلم سخن ميگويد كه اهميت توجه به تعليم و تعلم را يادآور مي شود.

مبارزه با سنن جاهلي و خرافات: سنت هاي جاهلي، ريشه بخشي از مفاسد اجتماعي است. عرب جاهلي اعتقادات خرافي فراواني داشت كه پيامبر با همه ي آنها به مبارزه پرداخت. «ما في الجّاهلية تحت قدمي ها تين: تمام آداب و رسوم جاهليت را زير پايم قرار دادم.» مثلاً از سنن جاهلي اين بود كه مسئولين سياسي اجتماعي بايد از ميان پيران و كهن سالان انتخاب شوند. رسول گرامي اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) با انتخاب جوانان مؤمن و انقلابي مانند (عتاب بن اُسيد) براي فرمانداري مكه و (اسامة بن زيد) براي فرماندهي لشكر اين سنت جاهلي را منسوخ نمود.


مبارزه با فقر و اقدام در جهت ايجاد عدالت اقتصادي و اجتماعي: پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم)مي فرمايند حاكم مسلمانان بايد مردم را به فقر نكشاند تا سر از كفر و بي اعتقادي در آوردند ـ يك ساعت اجراي عدالت بهتر است از هفتاد سال عبادت ـ آن حضرت با تعليم آئين اقتصادي اسلام، انگيزه هاي صحيح اقتصادي را جايگزين انگيزه هاي جاهلي نمود و اقدامات مؤثري را در جهت ايجاد عدالت اقتصادي و اجتماعي انجام داد كه در اينجا به بعضي از اين اقدامات اشاره مي شود.


الف) نفي كسب ثروت از راههاي نامشروع: «وَ يا قَومِ اسْتَغْفِروا رَبَّكُم ثُمَّ توبوا اِلَيهِ يُرسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُم مِدراراً وَ يزدِكُم قُوَّةً اِلي قُوَّتِكُم وَ لا تَتَوَلَّوا مُجرِمينَ. و اي قوم من، از پروردگارتان آمرزش بخواهيد، سپس به سوي او باز گرديد تا ابر و باران را بر شما فرو فرستد و بر نيروي [جاني و مالي] شما بيفزايد و مجرم و گنه كار [از او] روي مگردانيد.» (سورهي هود / 52 ، آيههاي زندگي، حسين اسكندري)
فعاليت هاي ناسالم اقتصادي كه مورد تحريم قرار گرفت عبارتند از: ربا، رشوه، قمار، دزدي، خوردن مال يتيم، كم فروشي، احتكار، نيرنگ در معاملات، غصب، فروش مشروبات الكلي و مجبور نمودن كنيزان به فحشاء براي كسب ثروت. از ميان راههاي نامشروع كسب ثروت، اسلام قاطع ترين و شديدترين برخورد را با ربا داشته است. ربا، فاسد كننده ي پايه هاي پيشرفت و رشد اقتصادي و اجتماعي است. ربا آنقدر اثرات زبانبار دارد كه خدواند ربا خوار را كسي معرفي مي كند كه به جنگ با خدا و رسول آمده است.

ب) ماليات هاي اسلامي؛ كه در جهت رسيدن به عدالت اقتصادي و تعديل ثروت هاو توازن اجتماعي و مبارزه با تكاثر و انباشته شدن ثروت و ايجاد رفاه نسبي براي عموم مسلمانان و ريشه كن كردن فقر و محروميت، نقش ويژه اي دارند. اين ماليات ها عبارتند از :
1- زكات «قرآن در بسياري جاها زكات را با نماز قرين مي سازد: وَ اَقيموا الصَّلواةَ و آتَوا الزَّكوةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرّاكِعينَ (سوره بقره / 43)» (زندگاني محمد، ج 2، ص 728)
2- خمس
3- جزيه
4- خراج يا ماليات اراضي.

ج) انفاقات؛ پيامبر گرامي اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به ثروتمندان يادآور مي شد كه آنها امانت دار خداوند هستند نه مالك ثروت كه طبق ميل خود عمل نمايند.

د) مبارزه با بيكاري و ايجاد زمينه اشتغال؛ پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مسلمانان را به تلاش اقتصادي مفيد توصيه مينمود و ميفرمود: «كسي كه بار زندگي خويش را بر دوش ديگران نهد، ملعون است.» بعضي از اقدامات پيامبر در جهت اشتغال مسلمانان عبارتند از :

1- عقد قراردادهاي مزارعه و مساقات بين مهاجرين و انصار
2- لغو انحصار تجارت و
3- واگذاري املاك آباد يا باير به مردم به منظور آباد نگه داشتن يا آبادكردن.


هـ) شيوه هاي مصرف؛ پيامبر گرامي اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در راه رفاه عمومي و عدالت اقتصادي، بر تنظيم و كنترل مصرف مسلمانان تأكيد داشت.توصيه پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مصرف، اعتدال و كفاف بود.



8- مبارزه پيامبر گرامي اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) با مفاسد اخلاقي و فرهنگي در مدينه؛ نقطه اوج تلاش رسول خدا براي اصلاح جامعه، مبارزه با مفاسد فرهنگي و اخلاقي بود. تعدادي از مفاسد اخلاقي و فرهنگي آن دوران عبارتند از : زنا، كشتن دختران و فرزندان، دزدي، شراب، قمار، بيحجابي،تهمت، دشمني، غيبت، دروغ، خيانت، مكر و حيله، نقص عهد، غارتگري، تحقير زن و آداب و رسوم جاهلي در مورد نكاح و طلاق و ...
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
مهمترين شيوه هاي پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مبارزه با مفاسد اخلاقي:

الف) معرفي عوامل اصلي فساد در جامه بشري و تبيين روش مبارزه با آنها؛ مبارزه اي كه به خاطر اهميت آن رسول خدا، نام مقدس جهاد را براي آن انتخاب نمود و حتي آن را جهاد اكبر ناميد. عوامل اصلي فساد كه بهعنوان دشمن اصلي معرفي شدهاند عبارتند از :
1-ابليس و ذريّه او
2- نفسِ سركش انسان.
و دو ركن اساسي جهاد اكبر: ذكر خدا و يا مرگ ميباشد (از ديدگاه پيامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) )



ب) تحريم شراب و قمار، گامي بزرگ در اصلاح جامعه. اولين قدم در مبارزه با اين فاسد، بيدار كردن افكار عمومي وتوجه دادن جامعه به ضررها و مفاسد شراب بود تا آمادگي روحي و انگيزه دروني در مردم ايجاد شود و زمينه اقدامات بعدي فراهم گردد. پيامبر اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مبارزه با شرب خمر به سخن وموعظه و تذكر اكتفا ننمود، بلكه براي آن حدّ شرعي مقرر فرمود و دستور داد: «اگر كسي شرب خمر كرد او را تازيانه بزنيد و اگر براي مرتبه دوم اين كار را كرد مجدداً او را تازيانه بزنيد و اگر براي مرتبه سوم به اين عمل اقدام كرد او را بكشيد.»

ـ مفسده ي قمار؛ مفاسد فراواني از قمار توليد مي شود. از قبيل: تيرگي روابط اجتماعي، از دست رفتن سرمايه هاي مادي افراد،از هم گسيختن زندگي خانوادگي، به وجود آمدن زمينه جنايت، دزدي، خيانت به اموال و نواميس مردم، ايجاد بيماري هاي عصبي و جسمي و ...
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
ج) تبيين شخصيت و احياي حقوق زن. يكي از مهم ترين مفاسد اجتماعي دوران بعثت، نگاه جامعه به زن و رفتار با او است. پيامبر گرامي اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در برنامه اصلاحي خويش به تحول در اين نگاه و رفتار در مورد زنان اهميت فراواني داد.

ـ بُعد اول: اصلاح نگرش جامعه به زن. بعضي از دانشمندان گمان دارند كه اسلام حقوق زن را پايمال كرده زيرا براي او از ميراث نصف سهم مرد معين كرده است. بهعلاوه به يك مرد اجازه داده چهار زن بگيرد، طلاق را بهدست مرد قرار داده و اختياراتي براي وي قائل شده كه زن از آن بي نصيب است و در نتيجه زن از بسياري حقوقي كه به مرد داده شده است محروم مي باشد.» (تاريخ سياسي اسلام، ص 199)
در قرآن مجيد آيات فراواني پيرامون شخصيت زن وجود دارد. پيامبر با بيان اين گونه آيات مانع از بروز مفاسد اجتماعي بسياري در آن زمان شد و شخصيت واقعي وحقيقي زن را به جامعه آن روز معرفي نمود.


بعد دوم: احياي حقوق زن در جامعه. پيامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) با تبيين حقوق زن در بخش هاي مختلف، گام بزرگي در جهت اصلاح روابط اجتماعي برداشت. در اينجا به مسائل مهم و اساسي حقوق زن بهطور خلاصه اشاره مي شود:
زن در صحنه هاي گوناگون اجتماعي. «يكي از كارهاي درخشان اسلام، نجات زن از افكار پوسيده جاهلي و باز گرداندن وي به اصل و حقيقتي كه بر آن خلق شده، مي باشد؛ زن در قرآن، همان زن در خلقت است كه هيچ افراط و تفريطي در آن نيست. اسلام، زن را در خلقت مساوي با مرد مي داند. «اي مردم، از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدي، آفريد و جفتش را نيز از آن نفس واحد آفريد و از آن دو مردان و زنان بسياري پراكنده كرد، پروا داريد. سوره نساء / 1» (آخرين سفر رسول خدا، ص 69)

پيامبر گرامي اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) حضور زن در اجتماع را مشروط بر رعايت قوانيني اعلام نمود از آن جمله: پوشش، نگاه نكردن به مردان نامحرم، سخن گفتن غير مهيج و راه رفتن آرام و .....

جلوه اي از اين سخنان گوهربار و توصيه هاي پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم)، در سخنان امام(ره) اين گونه آمده است: «زن مربي جامعه است. از دامن زن انسانها پيدا مي شوند. سعادت و شقاوت انسان ها بسته به وجود زن است. زن با تربيت صحيح خودش انسان درست مي كند و كشور را آباد مي كند.» (امام خميني و الگوهاي دين شناختي در مسايل زنان، سيد ضياء مرتضوي) اهميت مسئله نيكو شوهرداري و تربيت اولاد، به خاطر اثرات سازندهاي است كه اين مسئله در سعادت و خوشبختي جامعه دارد.

2- حقوق زن در خانواده. در عصر جاهليت كمترين توجه و عنايتي به اراده و خواست دختر در امر ازدواج نمي شد. بعد از ازدواج و تشكيل خانواده ،زن مقهور اراده و تمايلات مرد بود و در نهايت اين ازدواج، يا به مرگ شوهر خاتمه پيدا مي كرد يا به طلاق. به همين جهت رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) يك نظام انساني براي زن و مرد در خانواده ايجاد كرد كه با اجراي آن، خانوداه به كانوني جهت رشد و تعالي و سرچشمه فضايل انساني تبديل شود.

«بنابراين پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) پس از سفارش به رعايت تقوي در حفظ و نگه داري زن، به دو حق از حقوق متقابل زندگي زناشويي اشاره فرمود: اول حق مرد بر زن، مصون و محفوظ نگه داشتن نسل آينده است؛ بنابراين يك زن نمي تواند با بيشتر از يك مرد در يك زمان زندگي كند. دوم حق نفقه زن بر شوهر: ناگفته پيداست كه اين مطالب هيچ منافاتي با استقلال اقتصادي زن ندارد «براي مردان از آنچه (به اختيار) كسب كرده اند، بهرهاي است و براي زنان(نيز) از آنچه(به اختيار) كسب كرده اند، بهرهاي است. سوره نساء/ 32» (آخرين سفر رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم)، ص 71)

3- تبيين حقوق دختران. تحقير و پست شمردن دختران، يكي از افكار جاهلي و خرافي عصر بعثت بود. از جمله دلايل آن؛ دختر نقش اقتصادي و توليدي ندارد، سربار زندگي ميباشد. قدرت جنگيدن ندارد و عامل ننگ در اسارت و جنگها ميباشد. پيامبر گرامي اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اين سنت جاهلي را از گناهان كبيره كه عذاب دردناك را به دنبال دارد معرفي نمود. (اسراء / 31) رفتار آن حضرت با دختران خويش نيز، درس عملي به مسلمانان ميداد. به اين وسيله پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بخش ديگري از مفاسد اجتماعي آن عصر را نابود ساخت.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
د) نظارت عمومي (امر به معروف ونهي از منكر). مهمترين مرحله اي كه هدف از بعثت در آن تحقق پيدا ميكند، حاكميت معروف (ارزش ها و دستورات خداوند) در صحنه عملِ زندگي مردم مي باشد.
در مورد نظارت عمومي، در حقيقت يك تكليف الهي است مانند ديگر تكاليف كه مسلمانان موظف به انجام آن هستند و براساس آن اجازه دارند يكديگر را امر به معروف و نهي از منكر نمايند. در اين زمينه، مهمترين وظيفه ي حكومت اسلامي تربيت احياگر معروف است. حال اگر احياگر معروف يا مجموعه ي تربيت كننده ي آن در نظام اسلامي وجود نداشته باشد، نتيجه آن عدم اجراي اصل امر به معروف و نهي از منكر خواهد بود كه در اين صورت بايد شاهدِ فروپاشي و نابودي ارزش هاي اسلامي و حاكميت مفاسد اجتماعي بود و چه زيبا قرآن مجيد مي فرمايد: «بايد از ميان شما جمعي دعوت به نيكي، و امر به معروف و نهي از منكر كنند و آنها همان رستگارانند.» (آلعمران / 104)

9- تأسيس نظام قضائي اسلام. در عصر جاهليت اوضاع حقوقي و رسيدگي به جرايم و كيفرها از وضعيت نامطلوبي برخوردار بود چنان كه زمينه بروز مفاسد اجتماعي را توسعه و گسترش مي داد و ارزشهاي انساني را در معرض زوال و نابودي قرار داده بود . بعد از تشكيل حاكميت ديني، از جمله اقدامات مهم پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) تأسيس نظام قضائي اسلامي و نابودي سيستم قضائي جاهليت بود.
«بهترين درس براي تمام مسئولان جامعه اسلامي آن است كه هم خود حافظ اموال مسلمانان بوده و حقوق آن را رعايت نمايند و هم از انسانهاي اميني كه قاطعانه از بيت المال محافظت و نگه داري ميكنند، حمايت جدي بنمايد و اگر نه؛ عدالت دور شده و موجب گشودن زبان ملامت و طعن دشمنان نظام مقدس جمهوريِ اسلامي و غصه و غم براي حاميان نظام اسلامي مي گردند و از رحمت بي پايان الهي محروم مي شوند.» (آخرين سفر رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم)، ص 54 و 68)
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


10- حدود و تعزيرات. پيامبر گرامي اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) اقدام به تعيين مجازات هاي قانوني در برابر مفسدان نمود. اين مجازات ها به نام حدود و تعزيرات شناخته ميشود. «بر خلاف پندار بعضي، وجود مقدس پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل بيت گرامياش در مسائل اجتماعي، كوچك ترين انعطاف و بخششي نداشتند و تمام بخشش ها و گذشت ها در مسائل شخصي است (البته در مسائل شخصي كه وجود مصلحت بخشش مينمود و گرنه در همان مسائل شخصي نيز با قاطعيت برخورد مي كردند.) پيامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در اجراي حدود الهي كه مربوط به حقوق اجتماعي است، ذره اي از خود انعطاف نشان نمي داد و با اصرار بر عفو از سوي ديگران، آن حضرت حدّ الهي را جاري ميكرد.» (آخرين سفر رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم)، ص 54)


11- قصاص و ديات: «وَلَكُمْ في الْقِصاصِ حَيوةٌ يأُولي الأَلْببِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ: و براي شما در قصاص، حيات و زندگي است، اي صاحبان خرد! شايد شما تقوا پيشه كنيد.» (بقره / 179)
يكي از مفاسد اجتماعي عرب قبل از اسلام، خونريزي و قتل وجنايت بود. اما قصاص در جاهليت هيچ قانونِ مشخصي نداشت و همين امر موجب ميشد هر جنايتي، جنايت هاي فراوان ديگري را به دنبال داشته باشد. آن حضرت تأكيد فراواني بر زشتي و نادرستي اين رسم جاهلي داشت و به دستور خداوند كشتن يك انسان را مانند كشتن تمام انسان ها اعلام نمود(مائده / 32) و در ادامه: قانون قصاص را جايگزين اين رفتارِ ظالمانه و جاهلانه نمود. قانون قصاص در حقيقت تهديد جدّي براي افراد جنايتكار و از طرف ديگر دفاعي از حقوق مظلومان بود تا همهي انسانها از امنيت اجتماعي بهرهمند باشند.

12-ولايت و امامت استمرار مبارزه با مفاسد اجتماعي. آخرين اقدام رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مبارزه با مفاسد اجتماعي، ابلاغ ولايت و وصايت حضرت علي(علیه السّلام) بود. موضوعي كه آن حضرت از آغازِ بعثت به آن توجه داشت و در دوران رسالت خود مكرر حضرت علي(علیه السّلام) و فرزندان معصوم آن حضرت را به عنوان جانشينان بعد از خود معرفي ميكرد و به اين وسيله استمرار نهضت اصلاحي خويش را با اصل ولايت و امامت اعلام نمودند.


نتيجه گيري

پيامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) توانست با توكل به خدا و سعي و تلاش خستگي ناپذير و بيدريغ خويش جامعهي تاريك و جهل گرفته ي عرب را به سمت نور (علم و دانش، عدالت، تقوا، ايمان و انسان شناسي و ....) سوق دهد. جامعهاي عاري از هر گونه ظلم و ستم و فساد. اميد است ما نيز با سرلوحه قرار دادن رفتارها و كردار پيامبر بزرگوارمان جامعه اي بدون فساد داشته باشيم.
 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"
منابع :

- آخرين سفر رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم)،- ياوري ـ سيد اسدالله،- لوح محفوظ،- 1378.
- آيه هاي زندگي،- اسكندري ـ حسين،- سروش،- انتشارات صدا و سيما،- 1381.
- از معرفت ديني تا حكومت ديني،- صفايي حايري ـ- علي- مؤسسه اطلاعات،- 1379.
- امام خميني و الگوهاي ديني شناختي در مسايل زنان،- انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزهي علميهي قم،- 1378.
- الگوي برتر،- تويسركاني ـ محمد رضا،- آرام- دل،- 1382.
- تاريخ سياسي اسلام (از آغاز تا انقراض دولت اموي)،- ابراهيم حسن ـ حسن،- جاويدان،- 1366.
- زندگاني محمد ،- هيكل ـ محمد حسين،- علي- اكبر علمي و شركاء،- ج 2.

راه بهشت

 
بالا