چرا فیس بوک حرام است ؟+پاسخ حضرت ایت الله مکارم شیرازی

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"
78fc13577b10_12_13454f0458dab41.jpg

جمعى از برادران و خواهران در نامه هاى متعدّد خود نوشته اند:


اگر حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (دامت بركاته) دليل حرمت اشتراك در فيس بوك را بيان كنند ممنون خواهيم شد و پاسخى براى پرسشگران خواهد بود.

عزيزان من! دليل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از اين طريق مىباشد. زيرا فيس بوك مانند شهر بى در و دروازه اى است كه همه كس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شيّادان و كلاهبرداران و كسانى كه به انواع فساد آلوده اند؛ هر كدام در اين شهر مغازهاى دارند و در اين مغازه ها گاه وسائل ضرورى زندگى و در بسيارى از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحرافهاى اخلاقى فراگير و ايجاد اختلاف در ميان ملّتها با برچسبهاى زيبا و پوششهاى فريبنده در اختيار همگان قرار مىگيرد. حال اگر ورود در اين شهر براى همه ممكن شود از جوانان كم سن و سال گرفته تا بزرگسالان ناآگاه و غير آنها آيا هيچ فرد آگاهى مى تواند ورود به چنين شهرى را براى همه آزاد بگذارد؟
حتى جاسوسان و مفسدان فى الارض مىتوانند در اين شهر بى در و پيكر مبادله اطّلاعات كنند و با رموز و اشاراتى بذر توطئه بپاشند. ما مى گوييم بايد بر مطبوعات و رسانه ها به طور عام نظارتى باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از اين طريق جامعه را آلوده كنند. با اين حال چگونه فيسبوك بايد از هر قيد و شرطى آزاد باشد، آيا آزادى بى قيد و شرط در دنيا داريم؟
پارهاى از محدوديّتهاى غربى به هيچ وجه مشكلى را حل نمى كند و تكثير اشكال،حلّ اشكال نيست. آرى اگر ورود در اين شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهيخته كه خوب و بد را كاملاً مى شناسند و سِره از ناسِره را تشخيص مى دهند آن هم براى تحقيقات اجتماعى آزاد بود، مانعى نداشت؛ درست مانند كتب ضلال كه فقها مطالعه آن را براى عموم تحريم مىكنند ولى براى محققان مذهبى آزاد شمرده مىشود.



والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته.
ــــــــــــــــــــــ
منبع :سایت اطلاع رسانی معظم له
 

پنج تن

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
به نام خدا
سلام.

با توجه به توضیحات ایشون(فیس بوک)
فیس بوک یکی از سرور های بزرگ دنیا برای ارتباط بین تمامی قشر های دنیا میباشد(فقی،ضعیف،عالم،نادان،بزرگ،کوچک)در این مکان محوری به نام محور تواضنات وجود دارد که این محور حول انتخابات کاربران میچرخد(هر شخص میتواند افراد در ارتباط را خود اتخاب کرده و در صورت انتخابی اشتباه آن را بلوک*حذف انتخاب و بستن آیدی شخص*کند)
در این مکان تجاری سیاسی فرهنگی آموزشی تبلیغاتی دوست یابی .. افراد به طور آزادانه به انتخاب خود مطالب را برسی میکنند و بطور کاملا آزادانه*به غیر از مطالب پورن با تصاویر*میتوانند مطلب انتشار کنند
طبق تحقیقات موسسات بزرگ علمی فرهنگی 130 کشور دنیا فیسبوک دارای بار علمی بیش از 90% علم دنیوی فرهنگی سیاسی اجتماعی آموزشی و غیره ... میباشد!
از این رو این مکان برای اکثر کشور های جهان اول،دوم بصورت کامل باز و مورد استفاده قرار میگیرد.
یاد ما انسان ها باشد که ما قدرت تحلیل مطالب تشخیص خوب و بد طبق عقاید و منطق خود را دارا هستیم!
جانی کوراتون محقق آمریکای
تاریخ انتشار این مقاله مربوط به 2 سال پس از افتتاح این شبکه اجتماعی بود در جواب منتقدان تندرو مذهب های کولیتی بود!
من قسمتی کوتاه رو در فایل پی دی اف داشتم بصورت ترجمه شده(این مقاله 140 صفحه ای هست و در باره تمامی محور های فیس بوک و112 شبکه اجتماعی دیگر تحلیل شده)

نوشته ای کوتاه یکی از دانشمندان محقق در این باره(فیس بوک)در جواب بعضی از منتقدان این مکان فرهنگی سیاسی آموزشی مذهبی


فقط خواستم مطلبی برای درک بهتر این مکان باشد نه غیره
:53:
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
به نام خدا
سلام.

با توجه به توضیحات ایشون(فیس بوک)
فیس بوک یکی از سرور های بزرگ دنیا برای ارتباط بین تمامی قشر های دنیا میباشد(فقی،ضعیف،عالم،نادان،بزرگ،کوچک)در این مکان محوری به نام محور تواضنات وجود دارد که این محور حول انتخابات کاربران میچرخد(هر شخص میتواند افراد در ارتباط را خود اتخاب کرده و در صورت انتخابی اشتباه آن را بلوک*حذف انتخاب و بستن آیدی شخص*کند)
در این مکان تجاری سیاسی فرهنگی آموزشی تبلیغاتی دوست یابی .. افراد به طور آزادانه به انتخاب خود مطالب را برسی میکنند و بطور کاملا آزادانه*به غیر از مطالب پورن با تصاویر*میتوانند مطلب انتشار کنند
طبق تحقیقات موسسات بزرگ علمی فرهنگی 130 کشور دنیا فیسبوک دارای بار علمی بیش از 90% علم دنیوی فرهنگی سیاسی اجتماعی آموزشی و غیره ... میباشد!
از این رو این مکان برای اکثر کشور های جهان اول،دوم بصورت کامل باز و مورد استفاده قرار میگیرد.
یاد ما انسان ها باشد که ما قدرت تحلیل مطالب تشخیص خوب و بد طبق عقاید و منطق خود را دارا هستیم!
جانی کوراتون محقق آمریکای
تاریخ انتشار این مقاله مربوط به 2 سال پس از افتتاح این شبکه اجتماعی بود در جواب منتقدان تندرو مذهب های کولیتی بود!
من قسمتی کوتاه رو در فایل پی دی اف داشتم بصورت ترجمه شده(این مقاله 140 صفحه ای هست و در باره تمامی محور های فیس بوک و112 شبکه اجتماعی دیگر تحلیل شده)

نوشته ای کوتاه یکی از دانشمندان محقق در این باره(فیس بوک)در جواب بعضی از منتقدان این مکان فرهنگی سیاسی آموزشی مذهبی


فقط خواستم مطلبی برای درک بهتر این مکان باشد نه غیره
:53:
ببخشید الان فیس بوک رو معرفی کردید؟
میشه واضحتر بفرمایئد...
 

پنج تن

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
ببخشید الان فیس بوک رو معرفی کردید؟
میشه واضحتر بفرمایئد...

سلام.
نه برادر نه اطلاعات کاملی در این باره دارم که تعریف یا تحلیل کنم این سایت رو نه در حد این کار هستم!
توضیح داده شده که مقاله درباره چه مطلبی نوشته شده و به اندازه مناسب گیرا و شیرین هست!
ایشون یکی از محقق های بزرگ سازمان تحقیقات ناسا و علوم کاربردی آمریکا و عضو هیعت علمی اوروپا بودن که برای یهودی هایی که نقد کردن بعضی سایت هارو ایشون کاربرد های اینگونه سایت ها رو توضیح و تحلیل کردن بعد از 2 سال تحقیقات این مقاله رو بیرون دادن که این مقاله بدلیل همین تحلیل های حقیقی مثل 370 مقاله ی دیگر در موضعات مختلف تحریم شد.این مقاله چند وقت پیش بصورت فایل پی دی اف کوتاه برای من ارسال شد توسط یکی از دوستان

اما بحث این مقاله از نظر من این هست که این گونه فضا ها وابسته به درک هر شخص تعریف میشه و هر گونه استفاده ای میشه ازش کرد
دقیقا مثل کاربرد های کوشی های مدل بالا(مثل:برای یک کودک میخرید و ازش استفاده نا مناسب میکنه حالا به هر نحوی و کودکی دیگر از نرم افزار های این گوشی برای کسب اطلاعت بیشتر و تحقیق و توسعه علم خودش استفاده میکنه)
بدلیل استفاده بد یک کودک از این نوع گوشی دلیلی از نظر این دانشمند نیست که بیایم وجود گوشی هارو تحریم کنیم
پیج های مفرح مذهبی علمی عاطفی خانوادگی آشپزی و فرهنگی هم در این گونه شبکه های اجتماعی وجود داره که میتونند استفاده کنند
نوع استفاده مربوط به درک و فهم و فرهنگ شخص استفاده کننده داره و مشکل به هیچ وجه سرور(خود سایت فیس بوک) نیست
از نظر برسی که آقای
[h=2]ایت الله مکارم شیرازی[/h]داشتند هیچ بررسی نمیشود
اما اگر شما پست مطلب یا پیج یا شخصی رو ببینید که به ملتی گروهی توهین میکنه میتونید بلوک کنید یا گزارش بدید
بنده 5 پیج ضد اسلامی ایرانی کلا رو گزارش کردم و بعد از مدت کوتاهی هم پیج ها هم یوزر های سازنده توقیف شدند
پس نظارت و بررسی هست اما نه مطابق میل ما
مطابق میل فرهنگ جهانی نظارت ها انجام میگیره و در صورت مشاهده مطالب +18 پیج و یوزر متوقف میشه
درضمن فیس بوک گروه بندی سن داره که اگر شما زیره 16 سال باشید و سنتون رو دقیق وارد کنید اجازه ورود به سایت داده نمیشه :53:
یا علی
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
همه اینهایی که شما میگین درست
ولی وقتی مرجعی بخواهد چیزی رو حرام اعلام کنه اینجور نیست که شما فک کنید فقط ظاهر رو دیدند یا از این مسائل خبر ندارند:68:

نظر شخصی هم ندادند که مابگیم از نظر شخصی اینجوره:68:
وقتی دین شناسی با نام مرجعیت موضوعی را مطرح میکند و فتوا بر حرام بودنش میدهد مطمئن باشید از جنبه های مختلفی بررسی میشه
اینجوری نیست که نگاه عمیق نداشته باشند ....مطمئنا وقتی قراره مطلبی حرام اعلام بشه مصالح دین در نظر گرفته میشه.

و از نظر دینی هر شیعه وقتی مرجعی رو انتخاب میکنه و علم او رو بر تر از علم بقیه مجتهدین میدونه در امرو حلال و حرام خودش و روش زندگیش در اون مواردی که تقلید واجب دانسته شده باید از مرجع خودش تقلید کنه....که این امور تقلیدی از فروع دین هستند و نه امور اعتقادی ......
اینا نیاز به توضیح ندارن/......

لازمه بدونیم وقتی مرجعی که وهابیا اذعان دارن از نظر فضای سایبری بروز هست و بیشترین تبلیغات خودشون رو بر علیه ایشون انجام میدن پس آشنایی به فضای مجازی دارند و حکمی رو میدهند.....


در یک برهه از زمان، وقتی این مرجع فتوای تحریم سیگار رو صادر کردند عده ای اعتراض که ااااا این دیگه چی بود همچین موردی سابقه نداشته و ....
ولی پس از گذشت زمانی که متوجه شدند ایشان با بهترین متخصصان و مشاوران پزشکی این مورد رو بررسی کردند که چقد روی این موضع کار کردند....معلوم شد ضرری که قرآن فرموده به خود حرام است را ایشان به آن ضرر یقین کردند و بعد فتوای تحریم سیگار رو داده اند.....

این فیس بوک هم همینه
وقتی ایشون میان و جملاتی در مورد فیس بوک میگن و حرام بودنش رو اعلام میکنند.....با توجه به گفته این مرجع و استنادشون به کتب ضاله موضوع کاملا روشن و قابل فهمه.....

عزيزان من! دليل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از اين طريق مىباشد. زيرا فيس بوك مانند شهر بى در و دروازه اى است كه همه كس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شيّادان و كلاهبرداران و كسانى كه به انواع فساد آلوده اند؛ هر كدام در اين شهر مغازهاى دارند و در اين مغازه ها گاه وسائل ضرورى زندگى و در بسيارى از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحرافهاى اخلاقى فراگير و ايجاد اختلاف در ميان ملّتها با برچسبهاى زيبا و پوششهاى فريبنده در اختيار همگان قرار مىگيرد. حال اگر ورود در اين شهر براى همه ممكن شود از جوانان كم سن و سال گرفته تا بزرگسالان ناآگاه و غير آنها آيا هيچ فرد آگاهى مى تواند ورود به چنين شهرى را براى همه آزاد بگذارد؟
حتى جاسوسان و مفسدان فى الارض مىتوانند در اين شهر بى در و پيكر مبادله اطّلاعات كنند و با رموز و اشاراتى بذر توطئه بپاشند. ما مى گوييم بايد بر مطبوعات و رسانه ها به طور عام نظارتى باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از اين طريق جامعه را آلوده كنند. با اين حال چگونه فيسبوك بايد از هر قيد و شرطى آزاد باشد، آيا آزادى بى قيد و شرط در دنيا داريم؟
پارهاى از محدوديّتهاى غربى به هيچ وجه مشكلى را حل نمى كند و تكثير اشكال،حلّ اشكال نيست. آرى اگر ورود در اين شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهيخته كه خوب و بد را كاملاً مى شناسند و سِره از ناسِره را تشخيص مى دهند آن هم براى تحقيقات اجتماعى آزاد بود، مانعى نداشت؛ درست مانند كتب ضلال كه فقها مطالعه آن را براى عموم تحريم مىكنند ولى براى محققان مذهبى آزاد شمرده مىشود.

 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
واقعا مراجع بزرگوار تقلید حضورشون مثل پدری بالای سر امت هست در زمان غیبت امام معصوم
یه دژ مستحکم که کاش بیشتر قدرشون رو بدونیم
این صفت دلسوزی برا امت رو واقعا دارن
درباره ی آیت الله مکارم ،ایشون واقعا مسائل علم روز خیلی وقت میذارن برای بحث کردن
و سایتشون هم خیلی گسترده پاسخگویی میکنن
خدا سایه ایشون رو مستدام بداره و همچنین دیگر مراجع بزرگوار
 

پنج تن

کاربر جدید
"منجی دوازدهمی"
همه اینهایی که شما میگین درست
ولی وقتی مرجعی بخواهد چیزی رو حرام اعلام کنه اینجور نیست که شما فک کنید فقط ظاهر رو دیدند یا از این مسائل خبر ندارند:68:

نظر شخصی هم ندادند که مابگیم از نظر شخصی اینجوره:68:
وقتی دین شناسی با نام مرجعیت موضوعی را مطرح میکند و فتوا بر حرام بودنش میدهد مطمئن باشید از جنبه های مختلفی بررسی میشه
اینجوری نیست که نگاه عمیق نداشته باشند ....مطمئنا وقتی قراره مطلبی حرام اعلام بشه مصالح دین در نظر گرفته میشه.

و از نظر دینی هر شیعه وقتی مرجعی رو انتخاب میکنه و علم او رو بر تر از علم بقیه مجتهدین میدونه در امرو حلال و حرام خودش و روش زندگیش در اون مواردی که تقلید واجب دانسته شده باید از مرجع خودش تقلید کنه....که این امور تقلیدی از فروع دین هستند و نه امور اعتقادی ......
اینا نیاز به توضیح ندارن/......

لازمه بدونیم وقتی مرجعی که وهابیا اذعان دارن از نظر فضای سایبری بروز هست و بیشترین تبلیغات خودشون رو بر علیه ایشون انجام میدن پس آشنایی به فضای مجازی دارند و حکمی رو میدهند.....


در یک برهه از زمان، وقتی این مرجع فتوای تحریم سیگار رو صادر کردند عده ای اعتراض که ااااا این دیگه چی بود همچین موردی سابقه نداشته و ....
ولی پس از گذشت زمانی که متوجه شدند ایشان با بهترین متخصصان و مشاوران پزشکی این مورد رو بررسی کردند که چقد روی این موضع کار کردند....معلوم شد ضرری که قرآن فرموده به خود حرام است را ایشان به آن ضرر یقین کردند و بعد فتوای تحریم سیگار رو داده اند.....

این فیس بوک هم همینه
وقتی ایشون میان و جملاتی در مورد فیس بوک میگن و حرام بودنش رو اعلام میکنند.....با توجه به گفته این مرجع و استنادشون به کتب ضاله موضوع کاملا روشن و قابل فهمه.....

به نام خدا
سلام و تشکر راجب توضیحات شما...!
داداش من یک مقاله ی کوتاهی فقط در این موضوع بیان کردم نه تحریف فتوای بزرگی.این مقاله مثل دیگر اطلاعات فقط یک سری اطلاعات کوتاه بود و بس!بازم تشکر از شما و دیگر دوستان
یا علی
:53:
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
مدتی است که در فضای مجازی خبری بسیار داغ شده است، خبر حرام دانستن شبکه اجتماعی فیسبوک توسط یکی از مراجع معظم تقلید.[۱]

این خبر که برگرفته از فتوای یک مرجع دینی است هیچگونه جای تعجب ندارد زیرا که نظر متخصصی ذوالفنون در زمینه مسائل دینی است، آنچه جای تعجب دارد نامه های متعددی است که در این زمینه نوشته شده است و به محضر این عالم فرزانه فرستاده شده است!. و جای بسی تعجب دارد که در متن این نامه ها گاهی از این مرجع خواسته شده است که ادله، استنباط شرعی، فقهی و یا حقوقی جایز نبودن استفاده از فیسبوک توضیح داده شود![۲]

در سایت ایشان اینگونه نوشته شده است: جمعى از برادران و خواهران در نامه هاى متعدّد خود نوشتهاند: اگر حضرت آيت الله العظمى دليل حرمت اشتراك در فيس بوك را بيان كنند ممنون خواهيم شد و پاسخى براى پرسش گران خواهد بود.![۳]

بنده از تمامی این برادران و خواهران محترم سوال می کنم آیا به نزد هر متخصص دیگری بروند به خود اجازه می دهند که دلیل نظر او را از وی بپرسند؟! به عنوان مثال عرض می کنم اگر به نزد پزشک متخصصی بروند می پرسند که آقای دکتر چرا فلان قرص و دارو را برای ما تجویز کرده اید؟! یقینا به خود اجازه نمی دهند که این سوال را بپرسند اما نمی دانم همین بزرگواران چگونه می شود هنگامی که با فتوای یک مرجع دینی که چند برابر یک متخصص رشته های پزشکی درس خوانده اند و درس داده اند و عمر شریفشان را صرف دین خدا کرده اند مواجه می شوند شروع به پرسش و چرائی نظر می کنند؟! در اینجا لازم می دانم که خدمت این بزرگواران نکاتی را تذکر دهم،
اول: یکی از احکام عقل این است که در هر زمینه به متخصص آن علم و فن رجوع کن، این اصل عقلی معروف است به اصل رجوع به متخصص یا اهل خبره. بعد از اینکه یک متخصص را پذیرفتیم دیگر نباید در حرف او چون و چرا بیاوریم و باید از حرف او تبعیت کنیم ! برای اثبات این اصل آیات و روایتی وجود دارد مخوصا در مورد امور دینی.[۴]


دوم: عقيده به اصول دين بايد از روى دليل باشد، « ولى در احكام غير ضرورى دين» یعنی همان مسائل شرعی بايد يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روى دليل به دست آورد، يا از مجتهد تقليد كند، يعنى به دستور او رفتار نمايد، يا از راه احتياط طورى به وظيفه خود عمل نمايد كه يقين كند تكليف خود را انجام داده است. پس كسانى كه مجتهد نيستند و نمى‏ توانند به احتياط عمل كنند واجب است از مجتهد تقليد نمايند.[۵] در این مسأله شرعی آمده است کسانی که مجتهد نیستند باید به دستور مجتهد جامع الشرایط رفتار کند.! نه اینکه برای هر مسأله ای دلائل آن را بخواهد.

سوم: انتخاب یک مرجع برخلاف انتخاب سائر متخصصان روند مشکل تر و شرایط بیشتری دارد به همین خاطر اعتماد انسان به مراجع و متخصصان دینی بیشتر است و تقریبا جایی برای شک نمی ماند تا خدای ناکرده فکر بکنیم یک مرجع بر اساس سلیقه شخصی خود حکمی را بیان کند، زیرا بر اساس شرائطی که قبل از انتخاب مرجع گفته می شود، اعتماد کامل به مرجع بوجود می آید شرایطی مانند عدالت، حریص نبودن به دنیا و.....[۶]. بماند که اگر شخص عالمی در حوزه علمیه فتوای نادر بدون سندی بدهد، مراجع و فضلای حوزه سکوت نخواهند کرد و از او دلیل خواهند خواست.!

چهارم: مقلد حق ندارد بدون دلیل و تحقیق مرجعی را انتخاب بکند و واجب است که از میان مراجع و متخصصان مسائل دینی اعلم و دناترین آنان را انتخاب بکند![۷] پس بعد از تحقیق و پیدا کردن مرجع اعلم دیگر نباید شکی برایش باقی بماند که چرا مرجع من این فتوا را داده است!.

پنجم: بر فرض که ادله شرعی حکمی بیان شود کدامیک از اشخاصی که دلیل خواسته اند با مبانی فقهی و اصول فقه و اصطلاحات فقهی و اصولی آشنایی دارند تا بفهمند که مرجع چه می گوید به عنوان مثال عرض می کنم اگر بگویند که دلیل حرمت چیزی قاعده نفی سبیل است با استناد به آیه شریفه چند درصد مخاطبان متوجه مقصود می شوند!؟ البته در این مورد خاص( حرمت فیسبوک) این مرجع بزرگوار با بیانی ساده فرمودند:
عزيزان من دليل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از اين طريق مىباشد.
زيرا فيس بوك مانند شهر بى در و دروازهاى است كه همه كس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شيّادان و كلاهبرداران و كسانى كه به انواع فساد آلودهاند؛ هر كدام در اين شهر مغازهاى دارند و در اين مغازهها گاه وسائل ضرورى زندگى و در بسيارى از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحرافهاى اخلاقى فراگير و ايجاد اختلاف در ميان ملّتها با برچسبهاى زيبا و پوششهاى فريبنده در اختيار همگان قرار مىگيرد.
حال اگر ورود در اين شهر براى همه ممكن شود از جوانان كم سن و سال گرفته تا بزرگسالان ناآگاه و غير آنها آيا هيچ فرد آگاهى مىتواند ورود به چنين شهرى را براى همه آزاد بگذارد؟
حتى جاسوسان و مفسدان فى الارض مىتوانند در اين شهر بى در و پيكر مبادله اطّلاعات كنند و با رموز و اشاراتى بذر توطئه بپاشند. ما مىگوييم بايد بر مطبوعات و رسانهها به طور عام نظارتى باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از اين طريق جامعه را آلوده كنند.
با اين حال چگونه فيسبوك بايد از هر قيد و شرطى آزاد باشد، آيا آزادى بى قيد و شرط در دنيا داريم؟ پارهاى از محدوديّتهاى غربى به هيچ وجه مشكلى را حل نمىكند و تكثير اشكال، حلّ اشكال نيست.
آرى اگر ورود در اين شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهيخته كه خوب و بد را كاملاً مىشناسند و سِره از ناسِره را تشخيص مىدهند آن هم براى تحقيقات اجتماعى آزاد بود، مانعى نداشت؛ درست مانند كتب ضلال كه فقها مطالعه آن را براى عموم تحريم مىكنند ولى براى محققان مذهبى آزاد شمرده مىشود. والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته
.[۸]
امیدوارم بعد از این دیگر رفتاری که سبب بشود دشمنان از آن سوءاستفاده بکنند و مرجعیت شیعه، که در طول قرون متمادی حفظ مذهب را برعهده داشته است را هتک کنند از ما سر نزند. ان شاءالله

پی نوشت:
۱ـ بخش اخبار سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی
۲ـ به نقل از سایت خبرگزاری تابناک
۳ـ بخش اخبار سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی
۴ـ سایت مجلس خبرگان رهبری
۵ـ رساله توضیح المسائل امام خمینی مسأله۱
۶ـ همان، مسأله۲

۷ـ همان، مسأله۳
۸ـ بخش اخبار سایت حضرت آیت الله مکارم شیرازی



منبع
 
بالا