هفتم صفر شهادت امام حسن -علیه السلام-یا میلادامام کاظم-علیه السلام- عزاداری یا جشن؟؟؟؟

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
به نام خدایی که در این نزدیکی است

در این نوشتار مطالبی که در باره عنوان نوشتار هست را تقدیم میکنم....نظراتی هم باشه خوشحال میشیم دوستان عنایتی داشته باشند.....




  • [*=center]هفتم ماه صفر به روایتی سالروز شهادت امام حسن مجتبی ( علیه السلام ) میباشد این روز مصادف شده است با سالروز میلادامام کاظم ( علیه السلام ) این همزمانی دو مناسبت و وجود آن در ماه صفر که ماه حزن و اندوه خاندان نبوت میباشد بدین خاطر نظرات برخی از مراجع معظم تقلید در خصوص این روز را جویا شدیم
متن سوال:


  • با توجه به اهمیت شعائر اهلبیت(ع) و مظلومیت سبط اکبر امام مجتبی(ع) و سیره مستمره علمای حوزه علمیه قم و نجف اشرف که روز هفتم ماه صفر را به عنوان شهادت امام مجتبی(ع) اقامه عزا میکردند و از جمله مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حایری موسس حوزه علمیه قم که بر تعطیلی دروس حوزه علمیه و اقامه عزا برای آن وجود شریف اصرار داشتند، نظر حضرتعالی چیست؟پ
www.sedayeshia.com_userfiles_newspic_29D10A13909F0C138AA24B01998E7707.jpg





  • * آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
برپایی مجالس میلاد ائمه(ع) بسیار خوب و مناسب است، اما چون هفتم صفر بنابر بعضی اقوال مصادف با سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) میباشد و از طرفی تمام ماه محرم و صفر ماههای حزن آل الله و کاروان داغدار و مصیبت زده حضرت سیدالشهدا(ع) است، سزاوار است در این دو ماه، مجالس روضه و عزا بر پا نمود و از مجالس جشن و سرور جدا اجتناب نمود.انشالله مجمع مقدس شما عزیزان مورد توجه و عنایت خاصه حضرت بقیه الله(عج) ارواحنا فداه قرار بگیرد و همه از منتظران امر فرج آن حضرت بوده باشید.

www.sedayeshia.com_Userfiles_safi1_25748.jpg




  • * آیت الله العظمی وحید خراسانی
به آنچه محقق و موسس حوزه علمیه قم فرموده اند باید عمل شود.






www.sedayeshia.com_Userfiles_vahid1_25751.jpg






  • * آیت الله العظمی روحانی
  • جماعتی از محققین و علما مانند شیخ مفید، شهید و کاشف الغطاء بعد از تحقیق، روز هفتم صفر را روز شهادت آن حضرت نوشته اند منهم موقعی که در این مورد تحقیق میکردم، تقریبا اطمینان به این پیدا کردم بنابراین مقتضای تعظیم شعائر، اقامه مجلس عزا، تعطیلی بازار، خروج دسته جات و عزاداری در این روز است، و وظیفه صدا و سیما بر پایی عزاداری است و تولد امام کاظم(ع) در این روز مانع نباید بشود.
www.sedayeshia.com_Userfiles_rohani1_25747_281_29.jpg

 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
مشاهده میشود در ایام محرم و صفر بعضی جشنها به مناستهای مختلف از صدا و سیما پخش میشود مثل هفتم صفر بعنوان میلاد نظرحضرتعالی چیست ؟





  • نظرآیت الله میرزا جواد تبریزی ( رضوان الله تعالی علیه )



ماههای محرم و صفر ماههای حزن بر سیدالشهدا و خاندان اهل بیت ( :S (31): ) میباشد و باید به مراسم عزاداری و روضه خوانی بگذرد . والله العالم


  • متن جوابیه آیت الله بهجت (رضوان الله تعالی علیه)
بسمه تعالی​
مناسب است در جمع بین دو قول ( مشهور ) در روز هفتم صفر به شهادت سبط اکبر امام مجتبی (علیه الاف التحیطة والثناء ) و تولد امام موسی کاظم علیه السلام ترتیب مجالس برای هر دو امام بزرگوار به اینکه مصائب امام دوم (علیه السلام) و مناقب امام هفتم (علیه السلام) را متذکر و یاداور باشند و همین احتیاط حاصل میشود . والسلام
اول صفر 1430 ه ق​




  • متن جوابیه آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته)
البته مشهور است طبق انچه مرحوم کلینی (رحمة الله علیه) در کافی اورده است که شهادت ان حضرت در اخر ماه صفر است ولی با توجه به روایت دیگری که مربوط به هفتم ماه صفر است سزاوار است نسبت به ان روز نیز احترام رعایت شود .
همیشه موفق باشید 2/11/87​

  • متن جوابیه آیت الله شبیری زنجانی (دامت برکاته)
بسمه تعالی
عزاداری روز هفتم ماه صفر به عنوان سوگواری سبط (علیه السلام) و تعطیل بازار که سنت شیعیان بوده از شعائر دینی است که باید محفوظ بماند و با ذکر مناقب امام هفتم (علیه السلام) منافات ندارد .
اول صفر 1430​

  • متن جوابیه آیت الله سید صادق شیرازی (دامت برکاته)
بسم الله الرحمن الرحیم
اظهر آنست که شهادت سبط اکبر حضرت امام حسن مجتبی(صلوات الله علیه) در هفتم ماه صفر بوده و اقامه انواع شعائر حسینیه (علیه السلام)در این روز از قربات الی الله متعال و مصداق ظاهر (یحزنون لحزننا) و موجب خشنودی مولایمان حضرت بقیه الله (عج الله تعالی فرجه الشریف) میباشد .
28/ صفر /1430

  • متن جوابیه آیت الله فاضل لنکرانی (رضوان الله تعالی علیه)
بسمه تعالی و له الحمد
در این که باید یکروز اختصاص به حضرت امام مجتبی (علیه السلام) داشته باشد تردیدی نیست و با توجه به اینکه 28 صفر روز رحلت خاتم الانبیا (صلی الله و علیه واله وسلم ) هم هست و بدین لحاظ شهادت سبط اکبر علیه السلام تحت الشعاع قرار میگیرد لذا خوب است که روز هفتم صفر را به این عنوان اختصاص دهند که مشهور هم همین است .
24/12/83

(طبق اخبار موثق حوزه علمیه نجف هفتم ماه صفر را به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) تعطیل میباشد و مراسم سوگواری برگزار میکنند همچنین از شاگردان مرحوم شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه و ایت الله بروجردی نیز نقل میشود نظر این دو بزرگوار در خصوص سالروز شهادت امام حسن مجتبی روز هفتم ماه صفر بوده است و با تعطیلی دروس این روز را به عزاداری میپرداختند )
 

فدایی رهبر

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
بسم رب المهدی
نظر امام خامنه ای نیست؟؟
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
www.rasanews.ir_Images_News_Smal_Pic_7_6_1389_IMAGE634187742611562500.jpg

حجت الاسلام فرحزاد:

هفتم صفر تاریخ شهادت امام حسن / مسؤولان با اصلاح تقویم نظر مراجع را تأمین کنند
خبرگزاری رسا ـ کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» با تأکید بر این که قول قوی در ولادت امام کاظم(ع) ماه ذی الحجه و قول قوی در شهادت امام حسن مجتبی(ع) هفتم صفر است و مراجع تقلید بر این امر تأکید دارند از مسؤولان خواست تا با اصلاح تقویم، نظر مراجع را تأمین کنند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه، بعد از ظهر امروز در برنامه «سمت خدا» که از شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، در بیان شرح خطبه 218 نهج البلاغه گفت: خداوند حلال تمام مشکلات است و انبیا و اهل بیت(ع) هم بدون اذن خدا نمی توانند مشکلی حل کنند؛ معنی توحید واقعی همین است.
تنها خدا است که کفایت همه امور را می کند
وی در ادامه افزود: با توجه به خطبه 218 نهج البلاغه، انس به خداوند، از انس به همه انیس های عالم آرامش بخش تر است؛ تنها خدا است که کفایت همه امور را می کند و از سر ظاهر و باطن ما آگاه است؛ حتی اگر اولیای خدا هم دچار غربت شوند با خدا ارتباط می گیرند تا آرامش پیدا کنند.
کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» با بیان این که ارتباط با خداوند در فقر، ثروت، عزت و ذلت به انسان آرامش می دهد، اظهار داشت: وقتی بدانیم که مشیت خداوند خواسته است تا گرفتاری برای ما پیش آید، حتی اگر آن بلا بر اهل آسمان ها و زمین سنگینی کند، برای ما زیبا بوده و در برابر خداوند به خضوع می نشینیم.
وی تأکید کرد: اصحاب امام حسین(ع) به خاطر ارتباط با خدا بود که در شب عاشورا با اوج آرامش با یکدیگر شوخی کرده و نیز به عبادت می ایستادند؛ ابتلائات هرچه فراوان باشد، انسانی که با خدا ارتباط دارد را به سوی خودکشی نمی کشاند.
مؤمنان از لحظه ایمان رستگار می شوند
حجت الاسلام فرحزاد تصریح کرد: با دقت در آیات ابتدایی سوره مؤمنون درمی یابیم که خدا با تمام اطمینان و استوارانه می گوید «قد افلح المؤمنون» مؤمنان هم اکنون رستگار شدند؛ رستگاری که مؤمن از لحظه ایمان به دست می آورد چیزی جز آرامش مطلق نیست.
رستگاری همان آرامش حقیقی است
وی ادامه داد: با توجه به آیات ابتدایی سوره مؤمنون، کسانی به درجه رستگاری و ایمان می رسند که در نمازهایشان خشوع دارند؛ خاشع کسی است که خویش را خورد کرده و منیت را شکسته است؛ هرچه منیت بشکند محبت به خدا زیاد می شود و هرچه محبت زیاد شود، منیت بیش از پیش می شکند.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: نماز خوان واقعی کسی است که منیت خویش را بشکند و همه خوارها را گل کند و مهم ترین راه برای شکستن منیت نیز نماز خواندن است؛ بنابراین کسی که می خواهد به درجه خشوع در مقابل خداوند برسد باید برای نماز اهمیت قائل شده و با نماز اول وقت و توجه کافی در نماز، خود را در صف خاضعین قرار دهد.
سهل انگاری در نماز مانع خشوع در مقابل خداوند است
حجت الاسلام فرحزاد تصریح کرد: نمازی که با سهل انگاری همراه باشد، انسان را به خشوع در مقابل خداوند نمی رساند اما اگر جلوی لغویات و کارهای بیهوده گرفته شود، حضور قلب در نماز افزوده می شود؛ خروجی های لغویات را باید برای رسیدن به خشوع بست.
تحقیق درباره تاریخ ولادت امام موسی کاظم
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این که اختلاف نظر در تاریخ ولادت ها و شهادت های اهل بیت(ع) امری طبیعی بوده و در ولادت رسول اکرم(ص) هم میان هر دو قشر شیعه و تسنن اختلاف وجود دارد، گفت: با توجه به تحقیق محققان و بزرگان حوزه علمیه در تواریخ و روایات فراوان، قول صحیح تر در ولادت امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(ع) اواخر ذی الحجه بوده و تنها قول ضعیفی به ولادت امام کاظم(ع) در هفتم صفر دلالت می کند.
کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» تأکید کرد: تکریم امام موسی کاظم(ع) در هر تاریخی که باشد مانعی ندارد اما از آن جایی که ماه صفر، ماه عزا و اسارت اهل بیت(ع) است، تمسک به روایات معتبر و قول قوی در ولادت امام کاظم(ع) که آن را ماه ذی الحجه می داند، شایسته تر است.
وی با بیان این که تبریک گفتن در ماه صفر تناسبی با ایام عزاداری اهل بیت(ع) ندارد، تصریح کرد: وقتی امر خیر ازدواج و وفات یکی از نزدیکان با یکدیگر قرابت پیدا می کند، کسی مجلس ختم را برای ازدواج تعطیل نمی کند بلکه شادی را فدای عزاداری می کنند.
هفتم صفر تاریخ شهادت امام حسن مجتبی
حجت الاسلام فرحزاد ادامه داد: در شهادت امام حسن مجتبی(ع) نیز دو قول وجود دارد که قول به 28 صفر ضعیف تر از قول به 7 صفر است چراکه 12 منبع از کتب معتبر تاریخی و روایی به شهادت امام حسن مجتبی(ع) در هفتم ماه صفر دلالت دارند.
وی خاطرنشان کرد:
با توجه به استفتائات فراوان از بزرگان و مراجع حوزه علمیه، همگی قول معتبر در شهادت امام حسن مجتبی(ع) را هفتم صفر می دانند و آیت الله عبدالکریم حائری یزدی نیز به مناسبت عزای این روز حوزه علمیه قم را تعطیل کرد و تا به امروز نیز حوزه علمیه و بازار قم در روز هفتم صفر تعطیل است.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: در نجف، کویت و عربستان،
روز هفتم صفر را شهادت امام حسن مجتبی(ع) دانسته و تنها برای ایشان عزاداری می کنند؛ ایران نیز می تواند با تمسک به قول معتبر در شهادت امام حسن مجتبی(ع) روز هفتم صفر را برای ایشان عزاداری کند و ولادت امام کاظم(ع) را به قول معتبر خود در ماه ذی الحجه بسپارد و در آن موعد برای میلاد امام هفتم جشن بگیرد.
وی تصریح کرد:
عزاداری و تجلیل از امام حسن مجتبی(ع) در دو روز 28 صفر و 7 صفر نیز امری مطلوب و عالی است چراکه می توان برای این امام مظلوم نیز همانند برخی از ائمه دیگر دو روز عزاداری کرد تا غربت ایشان را به عالم شناساند.

شدت غربت امام حسن مجتبی
حجت الاسلام فرحزاد ادامه داد: از غربت امام حسن(ع) همین بس که همه عالم برای اباعبدالله(ع) گریه می کنند و ایشان برای غربت برادرشان اشک می ریختند؛ امام حسین(ع) قدری به برادرشان علاقه داشتند که هیچوقت پیش از امام حسن(ع) قدمی برنداشته و فرمودند برادر من از من بهتر است.
صدا و سیما با عمل به قول قوی در شهادت امام حسن، فرهنگ سازی کند
وی با بیان این که مظلومیت امام حسن(ع) مخفی مانده است، اظهار داشت: از آن جایی که مظلومیت امام حسین(ع) ظاهر و روشن بود، جهان شیعه به غربت ایشان آگاه است اما کسی دقت ندارد که امام حسین(ع) باوفاترین یاران را داشتند و حال آن که یاران امام حسن(ع) سجاده از زیر پای ایشان کشیده، خنجر به حضرت زدند و ایشان را مجبور به صلح کردند، در آخر نیز همسر امام مجتبی(ع) این حضرت را به شهادت رساند.
وی با تأکید بر این که قول قوی در ولادت امام کاظم(ع) ماه ذی الحجه و قول قوی در شهادت امام حسن مجتبی(ع) هفتم صفر است، گفت: فرهنگ عزاداری در هفتم ماه صفر در قم جا افتاده است اما شایسته است که صداوسیما نیز در این روز به قول قوی تر عمل کند و تا این فرهنگ به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» همچنین از مسؤولان خواست تا با اصلاح تقویم و تغییر تاریخ شهادت امام حسن مجتبی(ع) به هفتم صفر، نظر مراجع تقلید را به خود جلب کنند.
 

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
به نظرم یه کم خود علما هم اگه تاکید میکردن و در مراسمهایی که دعوت میشن یا سخنرانی میکنند توضیح داده بودن
این مسئله حل میشد.
نه اینکه در طول سال یک بار هم مردم نفهمند ولادت امام کاظم علیه السلام چه وقت هست
کسی در ماه صفر جشن سرور نمیگیره حتی برا ولادت امامان معصوم
ولی سوال اینه اگه ولادت ماه ذی الحجه هست چرا اون موقع ولادت نمیگیرن
و اگه امشب ولادت این امام بزرگوار باشه سلام دادن به ایشون
و شعری هدیه به ایشون منافاتی با ایام حزن صفر نداره...
 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
:nervose:
از شیعه بعیده این غفلت ها
در روایات اومده که ماه صفر ماه حزن و اندوهه و هیچ ولادتی در این ماه وارد نشده
متاسفانه در زمان ناصرالدین شاه به دلیل جشن های کذایی که می گرفتن توی ذهن مردم جا انداختن که آخر ماه صفر مصادف با شهادت امام حسن مجتبی (ع) هست
 

~(neda)~

کاربر فعال
"بازنشسته"
لطفا اشاعه بدید !!!

روز شهادت یک غریب

نوشته شده توسط شهاب مرادي


از دیرباز در حوزه هزار ساله نجف اشرف هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام می دانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر؛ امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا می کنند اما در ایران شهادت سبط اکبر بیست و هشتم صفر است همزمان با رحلت پیامبر اعظم. چرا؟ به دلیل اختلاف روایت؛ دو قول برای روز شهادت امام حسن مجتبی نقل شده است:
۱. بیست و هشتم صفر؛ بر اساس نقل شیخ کلینی و شیخ مفید و شیخ طبرسی. رضوان الله علیهم
۲. هفتم صفر ؛بر اساس نقل شهید اول ، کفعمی ، شیخ بهایی ، علامه مجلسی ، مرحوم صاحب جواهر ، شیخ کاشف الغطاء و محدث قمی. رضوان الله علیهم

هرچند حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس معظم حوزه علمیه قم فقط هفتم صفر برای امام مجتبی اقامه عزا می کردند و

به امر ایشان در آن روز بازار هم برای اقامه عزا تعطیل می شده و هنوز هم در برخی از بیوت مراجع در قم روز هفتم صفر برای امام مجتبی روضه برپا می شود اما همچنان در تقویم رسمی کشور هفتم صفر روز ولادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام درج می شود که بنابر برخی پژوهش های انجام شده قطعا ماه ولادت ایشان ذی الحجه است و هفتم صفر ولادت آقا موسی بن جعفر سلام الله علیه نیست!
و اگر هم ولادت باشد نکته مهم این است که محرم و صفر ماه حزن اهل بیت است و بسیاری از بزرگان ما مانند استاد فقید ما آقای مجتهدی رحمه الله تقیّد داشتدند که در روز هفتم صفر مجلس روضه تشکیل شود و روضه امام مجتبی یا امام کاظم خوانده شود و تاکید می کردند این روزها حتی اگر تولد امام معصوم هم باشد، روز سرور نیست، روزهای اسارت اهل بیت امام حسین و ماه حزن است!
و نکته جالبی که می فرمودند این بود که "چون ناصرالدین شاه تولدش در این روز بود و برای اینکه روز تولدش مصادف با شبِ وفات امام جسن مجتبی نباشد تا بتوانند جشن بگیرند این دست کاری را در تقویم کرده اند." که در حد یک احتمال می شود پذیرفت اما قابل تامل است چون واقعا تولد او در همین روز بوده ششم صفر۱۲۴۷ هجری قمری بوده و قبل از آن قول بیست و هشتم مرسوم نبوده و الان هم فقط منحصر به ایران است!
به هر حال سیره مراجع عظام و نظرشان در مورد جشن در ماه صفر همین است و عموم آنها با برگزاری مجلس شادی در ماه صفر که ماه حزن اهل بیت است مخالف هستند.
چقدر خوب است که فقط یک روز یعنی هفتم صفر -با توجه به قوت این قول- به شهادت امام مجتبی اختصاص داده شود تا هم با سایر شیعیان هماهنگ شویم و هم در ایام آخر صفر مجال کافی برای طرح مباحث هویتی و اعتقادی در مورد رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد و هیچ یک از دو مناسبت، در یک روز، تحت الشعاع دیگری قرار نگیرد.

این موضوع در دو جلسه اخیر خطبای برتر کشور با حضور معاریف اهل منبر و رسانه در حوزه علمیه قم مطرح و بحث شد و مقرر شد تا مراتب از سوی حوزه جهت طی مراحل قانونی به شورای فرهنگ عمومی منعکس شود. البته اصلاح این قبیل موارد بیشتر به اهتمام همه ما خصوصا اهالی منبر و هیئتی ها برمی گردد که لازم است به این موضوع و اهمیت آن توجه کنند.
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
اقوالي كه در مورد شهادت امام حسن عليه السلام وجود دارد
901012.png
 

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
شهادت امام حسن ع.jpg
در اکثر تقویم ها، از هفتم ماه صفر به عنوان روز ولادت امام موسی بن جعفر یاد شده است.
▪️▪️
این در حالی است که از گذشته‌های دور حوزه‌های بزرگی همچون حوزه نجف اشرف و شیعیان و بزرگان، این روز را به واسطه شهادت امام حسن مجتبی به عزاداری می‌پرداختند و حتی دسته‌های عزا در کوچه و بازار به راه می‌انداختند.
هنوز هم به جز کشور ما، در بین شیعیان سایر کشور‌ها هفتم صفر را روز شهادت می‌دانند و به عزاداری می‌پردازند و حتی بنا به گفته مبلغینی که به کشورهای مختلف سفر می‌کنند، شیعیان غیر ایرانی از این موضوع ناراحتند که چرا شیعیان کشور ما این روز را به شادی سپری می‌کنند! بیوت علمای قم نیز همه ساله در روز هفتم صفر اقامه عزای امام حسن مجتبی می‌نمایند.
⛅️⛅️⛅️
تاریخ صحیح شهادت امام مجتبی کدام است؟
برای رسیدن به صحت و سقم این موضوع باید دو نکته را بررسی نماییم. ابتدا ببینیم شهادت امام مجتبی هفتم صفر است یا بیست و هشتم؟ و اصلاً روایتی در خصوص شهادت امام در هفت صفر هست یا خیر؟
برای شهادت امام مجتبی دو نقل وجود دارد و هر دو هم قائلینی دارد.
۱- ۲۸ صفر؛ شیخ کلینی، شیخ مفید و شیخ طبرسی این قول را تایید می‌کنند.
۲- هفتم صفر؛ شهید اول، کفعمی، شیخ بهایی، علامه مجلسی، صاحب جواهر، شیخ کاشف الغطاء و محدث قمی هم قائلین به این قول هستند. شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم نیز بر این موضوع اصرار داشتند که فقط روز هفتم صفر شهادت امام است و در این روز دسته عزا به راه می‌انداختند.
پس نتیجه این می‌شود که اگر نگوییم قول منسوب به شهادت امام دوم در هفتم صفر قوی‌تر است (که ظاهراً مطابق نظر فقهای متقدم و متاخر اینگونه است) لااقل باید به هر دو قول ملتزم شد.
✏️✏️✏️
هفتم صفر از چه زمانی ولادت اعلام شد؟
قبل از پاسخ به پرسش فوق باید ببینیم تاریخ نگاران در خصوص زمان دقیق ولادت امام کاظم چه می‌گویند؟
بر اساس اعلام کمیته علمی تخصصی تاریخ در مدارج حوزوی سه دسته منبع در این رابطه هستند.
۱- منابع و کتب اصیل و متقدم مانند اصول کافی؛ این دسته تنها به سال ولادت اشاره کرده‌اند نه روز و ماه آن.
۲- منابعی که نه متقدمند و نه متاخر و به قولی میانی هستند مانند اعلام الوری؛ در این دسته نیز غیر از سال، تنها به ماه صفر اشاره شده ولی روزی معین نشده است.
۳- و دسته سوم هم منابع متاخر و معاصرند. جالب اینجاست که تنها در این دسته هفتم صفر به عنوان روز ولادت ذکر شده لکن این منابع در مقایسه با دو دسته فوق از اعتبار خاصی برخوردار نیستند.

در کتاب محاسن برقی که جزء کتب متقدم و مربوط به زمان غیبت صغرای امام عصر (عج) است روایتی نقل می‌کند که ابابصیر می‌گوید در سال ۱۲۸ ه. ق همراه امام صادق در حال بازگشت از حج بودیم و در بین راه مادر امام کاظم فرزندش را به دنیا آورد. پس طبق این روایت زمان ولادت امام بایست اواخر ذیحجه باشد.
اما اینکه چطور شد با وجود ضعف در اسناد موجود در خصوص ولادت بودن این روز، باز هم تقویم‌ها، هفتم صفر را روز ولادت می‌نامند؟
دلایلی در این زمینه مطرح شده است. ظاهراً در دوران صفویه برای باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم عزاداری ماه صفر، شهادت امام مجتبی را به ۲۸ صفر تغییر دادند تا تعطیلات آخر این ماه تجمیع شود و مردم و نظامیان بتوانند در این مراسم‌ها شرکت کنند.
از طرف دیگر نقل است که ولادت امام باقر و امام کاظم علیهما السلام تا زمان وفات آیت الله العظمی بروجردی (ره) در تقویم ماه صفر نبودند. اما پس از وفات مرحوم بروجردی و اعتراض و قیام علما به پهلوی، حکومت برای کمرنگ کردن فضای عزاداری در ماه صفر، دو روز پنجم و هفتم را در تقویم‌های رسمی گنجاندند. یکی از علل مؤیّد این مدعا این است که تا پیش از این زمان در هیچ تقویمی پنجم و هفتم صفر به عنوان ولادت ثبت نشده بودند.
⌚️ ⌚️ ⌚️
البته برخی هم بر این عقیده هستند که ناصرالدین شاه موجب این تغییر در تقویم شده است. گویا او در سفر به اروپا از جشن تولد فرنگی‌ها خوشش می‌آید و می‌خواهد برای خودش تولدی بگیرد، ولی چون روز به دنیا آمدنش در اوایل ماه صفر بوده و از عکس العمل مردم می‌ترسید لذا دستور می‌دهد تا در میان اخبار و روایات و نقل قول‌ها بگردند تا ولادتی از ائمه را در ایام آغازین ماه صفر بگنجانند و در صورت امکان تاریخ شهادت امام حسن را جابجا نمایند!
 
بالا