خبر دادن از غیب از نظر اسلام ؟؟

مفردمذکرغائب

کاربر فعال
"بازنشسته"

:S (33):
سوال :
پیشگویی و کهانت از نظر اسلام چه حکمی دارد؟

پاسخ :
كهانت و پيشگويى سه ريشه و سرچشمه دارد:


  • هوش و ذكاوت كاهن: معمولًا پيشگوها آدمهاى با هوش و زرنگ و تيزبينى هستند، از قرائن و شواهد مى ‏توانند آينده افراد را تا حدودى حدس بزنند. همان‏گونه كه سياستمداران كهنه كار و حرفه‏اى، با ملاحظه آثار و نشانه ‏ها و حوادث و و قرائن، آينده سياسى يك كشور را حدس مى‏ زنند، و بعضاً تحليل آنها درست در مى ‏آيد.
  • ارتباط با شياطين و اجنّه: برخى از كاهن ها مدّعى‏ اند كه با جنيان و شياطين ارتباط داشته، خبرها را از آنها مى‏ گيرند. آيه شريفه (وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ) و شياطين به دوستان خود مطالبى مخفيانه القا مى ‏كنند. نيز اين ارتباط را ممكن مى‏داند، همان‏گونه كه ارتباط با اجنّه هم از نظر عقلى امكان‏پذير است. امّا اينكه اينها در اين ادّعا چقدر صادقند، بحث ديگرى است.
  • كذب و دروغ: در بسيارى از موارد نه قرائن و شواهد كمكى به پيشگوها مى‏ كند، و نه ارتباطى با اجنّه و شياطين حاصل مى ‏شود، بلكه پيشگويى آنها حدس و گمان بى‏ پايه ‏اى بيش نيست، و گذشت زمان هم كوس رسوايى آنها را به صدا در مى‏ آورد. امّا اين افراد كه سرمايه زندگى آنها دروغ است و با اين سرمايه كسب درآمد مى ‏كنند، پس از افشاى دروغهايشان ساكت ننشسته، بلكه به ناچار دست به توجيه دروغهاى خود مى‏ زنند؛ مثل اينكه مى‏ گويند: اطّلاعات شما ناقص بوده، و يا طبق دستورالعملى كه داديم عمل نكرديد و از اين قبيل توجيهات نادرست.

پيشگويى و كهانت از منظر شرع:
اسلام عزيز نه تنها پيشگويى و اخبار از آينده را نامشروع مى‏ داند، بلكه هرگونه خبر پنهانى و غيبى را تحريم كرده است. بنابراين كسانى كه به نزد جادوگران مى‏ روند، يا از طريق هيپنوتيزم و خواب مغناطيسى خبر از آينده مى‏ دهند، يا اطّلاعات پنهانى افراد را كشف مى‏ كنند، يا از طريق رمل و اسطرلاب و حساب اعداد به اين منظور مى ‏رسند، و يا بدين منظور با روح افراد يا اجنّه ارتباط برقرار مى‏ كنند، همه اين امور براى انجام دهنده و مراجعه كننده حرام است. و اين، نظر همه مراجع محترم تقليد است، و جاى شك و شبهه ندارد. به دو روايت در اين زمينه توجّه كنيد:

1. پيامبر گرامى اسلام، حضرت محمد بن عبداللَّه صلى الله عليه و آله فرمودند: مَنْ تَكَهَّنَ اوْ تُكَهِّنَ لَهُ فَقَدْ بَرِءَ مِنْ دِينِ مُحَمَّدٍ
كسى كه كهانت و پيشگويى كند و يا نزد پيشگو برود، از آيين اسلام برائت و بيزارى جسته است. (1)

2. امام صادق عليه السلام به نقل از پيامبر اسلام
:pbuh: فرمودند: مَنْ مَشى‏ الى‏ ساحِرٍ اوْ كاهِنٍ اوْ كَذّابٍ يُصَدِّقُهُ فيما يَقُولُ فَقَدْ كَفَرَ بِما انْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتابٍ
كسى كه به سراغ جادوگر، يا پيشگو، يا آدمهاى دروغگويى كه از آينده خبر مى ‏دهند، برود، و گفتار آنها را تصديق كند، نسبت به قرآن مجيد كفر ورزيده است!.(2)
طبق روايات مذكور، كسانى كه براى يافتن گمشده خود به سراغ افرادى مى‏روند كه سر كتاب باز مى‏كنند، مرتكب گناه بزرگى مى‏شوند! چرا كه اگر اين باب گشوده شود، مفاسد بسيارى بدنبال خواهد داشت. مثلًا پيشگو مى‏گويد: «يكى از بستگانت مرتكب سرقت شده است» اين شخص به تمام بستگانش بدبين شده، و هر يك از آنها را كه مى‏بيند تصوّر مى‏كند او سارق است. و هنگامى كه بر اثر سوء ظن اعتماد از ميان مردم رخت بر بندد، زندگى اجتماعى بسيار مشكل خواهد شد. حتّى كسانى كه براى كشف امور پنهانى، سراغ هيپنوتيزم و خواب مصنوعى مى‏روند، مرتكب كار خلاف و گناه بزرگى مى‏شوند. البتّه هيپنوتيزم براى درمان بيماريها اشكالى ندارد. مثل اينكه بيماران مبتلا به افسردگى، يا كسانى كه حساسيّت فوق‏ العاده‏اى دارند، يا احساس شديد گناه مى ‏نمايند را با هيپنوتيزم درمان كنند، اين كار اشكالى ندارد. و حتّى گاه برخى از بيماران را به هنگام جرّاحى هيپنوتيزم كرده، و از داروى بى ‏حسّى استفاده نمى‏نمايند، اين كار نيز اشكالى ندارد. امّا اگر كسى را خواب كنند تا اطّلاعاتى از او بگيرند و اسرار و اخبار پنهانى مردم را كشف كنند، كار حرامى است. نتيجه اينكه اصل كهانت از نظر شريعت مقدّس اسلام از گناهان شمرده شده، و خداوند به مسلمان اجازه پيشگويى نداده است. همان‏گونه كه به آنها اجازه نداده به نزد پيشگويان بروند.(3)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1: وسائل الشيعه، ج 12، ابواب ما يكتسب به، باب 26، ح 2.
2: وسائل الشيعه، ج 12، ابواب ما يكتسب به، باب 26، ح 3.
3: سوگندهاى پر بار قرآن، ص 350-352
.
 
بالا