هشدار پليس فتا براي اشتراك گذاری مطالب در اينترنت

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
رعايت نكردن مسائل و الزامات امنيتي و اصول محرمانه در اشتراكگذاريهاي اينترنتي عامل بروز آسيبهاي جدي در حوزههاي فردي، اجتماعي و خانوادگي ميشود. در همين راستا، پليس فتا هشدارهايي را به منظور جلوگيري و پيشگيري از چنين مواردي به شهروندان و كاربران فضاي مجازي ارائه داد.

سرهنگ ايرج محمدخاني، رييس پليس فتاي استان گيلان در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به اينكه بسياري از سرويسهاي اينترنتي مبتني بر اشتراكگذاري اطلاعات اين امكان را به كاربران خود ميدهند كه منابع مشتركي را از قبيل عكس، ويدئو و ساير محتواها با ديگران ايجاد كنند، گفت: اگر مسائل و الزامات امنيتي و اصول محرمانه در اين اشتراكگذاريها رعايت نشود، آسيبهاي جدي در حوزههاي فردي، اجتماعي و خانوادگي به افراد جامعه وارد خواهد شد.

وي از كاربران شبكههاي مجازي خواست عكسها، ويدئوها و ساير اطلاعات شخصي را تنها با كساني به اشتراك بگذارند كه به آنان اعتماد بالايي دارند و در صورتي كه در شبكههاي اجتماعي، اين موارد را به اشتراك ميگذارند، حتماً نسبت به تنظيمات محرمانه يا همان Privacy اقدام كنند.

محمدخاني با بيان اينكه اطلاعات مكاني كاربران اينترنت يكي از موارد مورد علاقه سارقان و فرصتطلبان اينترنتي است، اظهاركرد: كاربران بايد زمانيكه از دستگاههاي رايانهاي همراه مجهز به GPS، نظير برخي از تلفنهاي همراه و تبلتها استفاده ميكنند و در مكاني خارج از محل كار يا محل زندگي هستند، اطلاعات مكاني خود را در سيستم هاي جانمايي مثل گوگل مپ و گوگل ارت به اشتراك نگذارند چرا كه در غير اين صورت، سارق يا سارقان به خاليبودن منزل يا محل كار آنان پي برده و اقدام به سرقت از آنجا ميكنند.

رييس پليس فتاي گيلان با بيان اينكه سيستمهاي به اشتراكگذاري اطلاعات مكاني نظير گوگل ارت و ويكيمپيا ميتوانند مورد استفاده سيستمهاي جاسوسي دشمن قرار گيرند، اظهاركرد: جانمايي اماكن حياتي و حساس نظير اماكن سياسي، نظامي، خدماتي، فرهنگي اقتصادي و اجتماعي، اطلاعات ذيقيمتي را براي دشمن فراهم ميكند و فرد را بيآن كه خودش بخواهد به يك جاسوس تبديل ميكند.

به گفته وي، براي تبهكاراني كه از مهندسي اجتماعي براي مقاصد مجرمانه خود استفاده ميكنند، هيچ اطلاعاتي ارزشمندتر از اطلاعات دسته اولي كه خود كاربران به اشتراك گذاشتهاند، نيست.

محمدخاني با بيان اينكه بسياري از فايلهايي كه در سيستم تورنت و Peer2Peer به اشتراك گذاشته ميشوند به انواع ويروسها، تروجانها و ساير بدافزارها آلودهاند گفت: كاربران بايد در صورت دانلود اينگونه فايلها، آنها را با نرمافزارهاي امنيتي چك كنند.

رييس پليس فتاي گيلان از كاربران شبكههاي مجازي خواست عكسها و ويدئوهاي شخصي و خانوادگي را در سايتها به اشتراك نگذراند چرا كه در غير اين صورت ديگر خودشان صاحب آنها نيستيد و اينگونه محتواها به سرعت توسط مجرمان اخلاقي منتشر ميشوند.
خبرگزاری فارس

 
بالا