♦**♦ نا امیـــــــــدی از رحمت خــــــدا ♦**♦

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
www.alawfa.com_AyatImages_12_87.gif


با سلام.

در این تاپیک قصد داریم در مورد گناهان کبیره صحبت کنیم.

ممکنه گاهی حواسمون نباشه و ناخواسته، از روی غفلت مرتکب گناه کبیره بشیم.

اول از همه می خوام در مورد نا امیدی از رحمت خدا بنویسم، چون با توجه به پستی و بلندی های زندگی، عده ای زود ناامید میشن.

خب این آیه رو ببینید:

يَا بَنِيَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ ﴿87﴾سوره مبارکه یوسف

  • ای پسران من ، برويد و يوسف و برادرش را بجوييد و از رحمت خدا، مايوس مشويد ، زيرا تنها کافران از رحمت خدا مايوس می شوند.


خب حالا ببینیم چه ارتباطی بین ناامیدی و کفر وجود داره؟
برای کشف این رابطه، نیاز به واکاوی فرآیند نا امیدی داریم تا روشن شود که چرا نا امیدی ریشه در کفر دارد و بنا به فرمایش قرآن کریم نا امید نمی شوند مگر کسانی که کافرند.
نا امیدی یعنی باور این معنا که در عالم، دیگر کسی نیست که مشکل مرا حل کند و یا کمک کند که گره از کار من باز شود. آنچه این باور را به کفر تبدیل می کند نفی خدا و قدرت او در این باور است؛ نیازی هم نیست که حتما به زبان جاری شود ، همین که این شخص در دل، اصل وجود خدا و یا شأنی از شئون خدایی او مانند قدرت و رحمت را منکر شود کافر است.

پس اینکه قرآن کریم می فرماید: تنها کافرانند که از رحمت خدا مأیوس می شوند معنایش این نیست که یأس به کفر می انجامد؛ بلکه پیام آیه شریفه این است که نا امیدی ریشه در کفر دارد؛ یعنی اول کفر می آید بعد نا امیدی؛ اول انکار خدا و قدرت اوست بعد یأس.




susawebtools.ir_img_gallery_linepic_499.gif
 
آخرین ویرایش:

بابک

مدیر تالار قرآن
"بازنشسته"
الزمر53 : قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ

لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ


خداوند به آخرین نبی خود محمد صلی الله علیه وآله میفرماید :


بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏ايد! از رحمت خداوند نا اميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.



:53::53:
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
در روایتی نقل شده است كه پیامبر فرمودند:

قسم به آن كه معبودی جز او نیست به هیچ مۆمنی خیر دنیا و آخرت داده نشد مگر به سبب حسن ظن و امید او به خداوند و خوش خلق بودنش و خودداری از غیبت مۆمنان. قسم به آن كه جز او معبودی نیست هیچ مۆمنی پس از توبه و استغفار عذاب نشد، مگر به سبب سوءظن او به خداوند و كوتاهی در امید بستن به خدا و بدخلقی و غیبت مۆمنان.

قسم به آن كه جز او معبودی نیست، گمان هیچ بنده مۆمنی به خداوند نیكو نشود مگر آن كه خداوند همراه گمان بنده مۆمن خود باشد همان طور با او رفتار كند كه گمان او بوده است زیرا خداوند كریم است و نیكی ها به دست اوست و حیا می كند از این كه بنده مۆمنش به او گمان نیك برد و او خلاف گمان او و امید بنده با او رفتار كند.

سپس فرمود: فاحسنوا باللَّه الظن و ارغبوا الیه؛ 1: پس به خدا خوش گمان باشید و به سوی او راغب شوید.
.......

1. الكافی، ج 2، ص72.

roozgozar.com_piczibasazi_animator_ofoghi_01_www.roozgozar.com_2095.gif
 
آخرین ویرایش:

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

نومیدی خطرناک ترین راه نفوذ شیطان در دل آدمی است لذا در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) لقمان به فرزندش چنین می گوید:" خَفِ‏ اللَّهَ‏- عَزَّ وَ جَلَّ- خِیفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ الثَّقَلَیْنِ‏ لَعَذَّبَكَ، وَ ارْجُ اللَّهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ الثَّقَلَیْنِ لَرَحِمَكَ».1 از خداوند آنگونه بترس که اگر تمام عبادات نیک جن و انس را انجام داده باشی امکان دارد به سبب لغزشی تو را مجازات کند وآنقدر به رحمت خدا امیدوار باش که اگر تمام گناه جن وانس را انجام داده باشی امکان دارد تو را رحمت کند.

در روایتی از امام علی نقل شده است كه ایشان خطاب به كسی كه به سبب زیادی گناهان نومید شده بود فرمود: یا هذا! یأسك من رحمة الله اعظم من ذنوبك؛ 2 بدان كه نومیدی تو از رحمت خداوند بزرگ تر از گناهان توست.

...........

1-الکافی،ج3،ص173.

2- محجة البیضاء، ج 7، ص 253.


susawebtools.ir_img_gallery_linepic_499.gif
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

پروردگار حكيم در آياتى، بر اين محور اشاره فرموده است:

وَ لِلَّهِ غَيْبُ السَّموَ تِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ وَ مَا رَبُّكَ بِغفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ» «1»

نهان آسمان‏ها و زمين فقط در سيطره دانش خداست، همه كارها به او باز گردانده مى‏شود؛ پس او را بندگى كن و بر او توكّل داشته باش، و پروردگارت از آنچه انجام مى‏دهيد، بى‏خبر نيست.

وَ قَالَ يبَنِىَّ لَاتَدْخُلُواْ مِن بَابٍ وَ حِدٍ وَادْخُلُواْ مِنْ أَبْوَ بٍ مُّتَفَرّقَةٍ وَ مَآ أُغْنِى عَنكُم مّنَ اللَّهِ مِن شَىْ‏ءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكّلُونَ»«2»

و گفت: اى پسرانم! [در اين سفر] از يك در وارد نشويد بلكه از درهاى متعدد وارد شويد، و البته من [با اين تدبير] نمى‏توانم هيچ حادثه‏اى را كه از سوى خدا براى شما رقم خورده از شما برطرف كنم، حكم فقط ويژه خداست، [تنها] بر او توكل كرده‏ام، و [همه‏] توكّل‏كنندگان بايد به خدا توكل كنند.

فَبَما رَحْمَةٍ مّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكّلِينَ» «3»

[اى پيامبر!] پس به مهر و رحمتى از سوى خدا با آنان نرم خوى شدى، و اگر درشت خوى و سخت دل بودى از پيرامونت پراكنده مى‏شدند؛ بنابراين از آنان گذشت كن، و براى آنان آمرزش بخواه، و در كارها با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكّل كن؛ زيرا خدا توكّل كنندگان را دوست دارد.

إِنَّهُ‏لَيْسَ لَهُ سُلْطنٌ عَلَى الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَلَى‏ رَبّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» «4»

يقيناً او بر كسانى كه ايمان آورده‏اند وهمواره بر پروردگارشان توكّل مى‏كنند، تسلّطى ندارد.

از مجموع آياتى كه در اين باب نازل شده است، چنين برداشت مى‏شود كه از فايده‏هاى توكّل و اميد به خدا اين است كه: انسان در برابر كوه مشكلات و گرفتارى‏ها، احساس سستى و ضعف نكند، بلكه با اتّكاى بر قدرت بى‏پايان خداوند، خويش را در خدمت ديگران موفّق و پيروز بداند.

.......

(1)- هود (11): 123.

(2)- يوسف (12): 67.

(3)- آل عمران (3): 159.

(4)- نحل (16): 99.



susawebtools.ir_img_gallery_linepic_499.gif

 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"

«لَوْلَا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ »؛

«چرا از خدا آمرزش نمی خواهید؟ باشد که مورد رحمت قرار گیرید»

سوره نمل-46

رحمت ، معنای بسیار وسیع و گسترده ای دارد که تمام مواهب جهان را شامل می شود،

گاه جنبه معنوی دارد و گاه جنبه مادی؛ به همین دلیل گاه که انسان تمام درهای ظاهری را به روی خود بسته می بیند، احساس می کند رحمت الهی به قلب و جان او روان است، لذا شاد و خرسند است، آرام و مطمئن، هر چند در تنگنای زندان گرفتار باشد. (۱)

از آنجا که رحمت خدا مفهوم وسیعی دارد و دنیا و آخرت را در بر می گیرد، در قرآن کریم به معانی زیادی اطلاق شده است؛ گاه بر مسئله هدایت، گاه نجات از چنگال دشمن، گاه باران پربرکت، گاه به نعمت های دیگر مثل نعمت نور و در بسیاری موارد به بهشت و مواهب خدا در قیامت نیز اطلاق شده است. (۲)

خداوند دو گونه رحمت دارد؛ یکی رحمت عام خداست که شامل دوست و دشمن، مومن و کافر، نیکوکار و بدکار می باشد؛ زیرا باران رحمت بی حسابش، همه جا به همه می رسد و خوان نعمت بی دریغ او همه جا گسترده است.همه بندگان از مواهب گوناگون حیات بهره مندند و روزی خویش را از سفره گسترده نعمت های بی پایان او برمی گیرند؛

این همان رحمت عام اوست که پهنه هستی را در برگرفته و همگان در دریای آن غوطه ورند. رحمت دیگر خداوند، رحمت خاص اوست که از آن به رحمت (رحیمیه) یاد می شود. این نوع رحمت، ویژه بندگان صالح و فرمان بردار او است؛

زیرا آن ها به حکم ایمان و عمل صالح، شایستگی این را یافته اند که از رحمت و بخشش و احساس خاصی که آلودگان و تبهکاران از آن بهره ای ندارند، برخوردار شوند. (۳)

۱- تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۱۷۱.

۲- همان، ج ۲۱، ص ۲۸۲.

۳- همان، ج ۱، ص ۲۲.


susawebtools.ir_img_gallery_linepic_499.gif
 

شیخ رجبعلی

کاربر فعال
"کاربر *ویژه*"
images.persianblog.ir_440330_AR7SFgQu.jpg
 
بالا