************* عادت هایی که پیرتان می کنند! **************

  • نویسنده موضوع kyana
  • تاریخ شروع

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"



عادت هایی که پیرتان می کنند!

بعضی از مردم بخصوص جوانترها گمان میکنند فقط افزایش سن و سال است که آدم را پیر میکند، برخی دیگر بدرستی استرس و اضطراب را هم جزو عواملی میدانند که انسان را زودتر از آن سن و سال پیر میکند، اما عواملی که باعث پیری زودرس میشوند فهرستی بلند بالا را شکل میدهند؛ فهرستی که چند مورد مهمترش را در ادامه ذکر کردهایم.



دیر خوابیدن
دیر خوابیدن و کمبود خواب باعث میشود شما ظاهر پیرتری پیدا کنید. کمبود خواب باعث ایجاد پف چشم و افتادگی و خستگی پلک های چشم میشود.



کم تحرکی و ورزش نکردن
این عادت اشتباه را کنار بگذارید و روزانه ورزش کنید. ورزش میزان کورتیزول را کاهش میدهد و میزان تولید هورمونهای مفید مانند تستوسترون را افزایش میدهد. علاوه بر آن فشار خون بالا را کنترل میکند و خلق و خو را بهبود میبخشد. روزانه ۳۰ دقیقه ورزش توصیه میشود.



تمایل به خوراکی های شیرین
مصرف زیاد قند روند پیری قسمت های مختلف بدن را افزایش میدهد. مصرف قند زیاد نه تنها باعث افزایش وزن میشود، بلکه خطر بروز بیماری دیابت و حتی ناراحتی پوستی به ویژه آکنه و چین و چروک را افزایش میدهد. هنگام مصرف قند، روندی به نام گلیکیشن (glycation) رخ میدهد. در این روند قند در جریان خون به پروتئین ها میچسبد و مولکول های جدید به نام (AGES) ایجاد میکند که پوست را آسیب پذیر میکند. در صورت تمایل به خوردن شیرینی از شکلات تلخ با قند پایین استفاده کنید.



سیگار کشیدن
هرچه زودتر استعمال دخانیات را کنار بگذارید تا طول عمرتان افزایش یابد. نتایج تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۲ در آمریکا نشان میدهد، افراد سیگاری که در ۳۵ سالگی سیگار را ترک میکنند نسبت به افرادی که سیگار کشیدن خود را ادامه میدهند، ۸ سال بیشتر عمر میکنند. دود، باعث رهایی رادیکالهای آزاد میشود و خطر بروز هر نوع بیماری از جمله سرطان، بیماری قلبی، اختلال مشاعر و مرگ زودرس را افزایش میدهد.


 

kyana

کاربر ویژه
"بازنشسته"


مالیدن چشم
اگر میخواهید ظاهر جوانی داشته باشید، چشم های خود را نمالید زیرا این امر به تدریج باعث شکسته شدن کلاژن و در نهایت چین و چروک و شکسته شدن مویرگ ها میشود. برای تسکین درد چشم و التهاب به جای مالیدن چشم میتوانید دو کیسه چای سبز را پس از دم کردن چای و خنک شدن آن، به مدت ۱۰ دقیقه روی چشم بگذارید. استفاده از کرم های حاوی ویتامین K و D و رعایت یک برنامه غذایی معتدل نیز موثر است.



تغییر پی در پی وزن
با حفظ یک وزن مناسب جوان بمانید. کاهش و افزایش متوالی وزن خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش میدهد.



خوابیدن روی شکم
این طرز خوابیدن به پوست صورت آسیب میرساند. تماس پوست صورت با بالشت هایی از جنس کتان، کلاژن ها را میشکند و چین و چروک های دائمی به وجود میآورد. بر اثر اختلال در گردش خون این قسمت از صورت که به سمت بالشت قرار دارد، پوست قادر به بازسازی نیست. برای حفظ ظاهر جوان پوست به پشت بخوابید یا برای به حداقل رساندن اصطکاک، از بالشتی از جنس ساتن استفاده کنید.



کنترل نکردن استرس
استرس حاد با بیماری های متعددی ارتباط دارد از جمله بیماری قلبی عروقی، آسم و اختلال خود ایمنی، بنابراین با کاهش استرس میتوانید از بروز این خطرات پیشگیری کنید.



نداشتن برنامه غذایی سالم
خوردن هله هوله یا غذاهای آماده و سرشار از نمک، چربی و کلسترول به تسریع روند پیری و چاقی مفرط منجر میشود. با افزایش وزن، خطر بروز بیماری قلبی عروقی و دیابت نیز افزایش مییابد. اجتناب از خوردن غذاهای آماده و رو آوردن به غذاهای سبوس دار خطر بروز بیماریها را کاهش میدهد. اسیدچرب امگا ۳ موجود در ماهیهای چرب مانند سالمون و تن، گردو و دانه کتان التهاب بدن را کاهش میدهند و در حفظ سلامت پوست نقش مهمی دارند.



کم نوشیدن آب
افزایش میزان مصرف آب کلید جوانی است. آب برای حفظ رطوبت پوست و رسیدن مواد مغذی لازم به پوست مهم است. کمبود آب، باعث خشکی، کشیدگی و پوسته پوسته شدن پوست میشود که به فرد ظاهر مسن میدهد. پوست خشک حالت ارتجاعی کمتری دارد و به چین و چروک مستعدتر است.



خصومت و دشمنی
سعی کنید بدی های دیگران را فراموش کنید و کینهای نباشید؛ در غیر این صورت به تدریج احساس فرسودگی خواهید کرد. نتایج بررسیهای متعدد، ارتباط بین بخشش و سلامت جسمی را نشان میدهد. نبخشیدن فعالیت عصبی را افزایش میدهد و باعث میشود کیفیت خواب شما پایین بیاید. کینه داشتن، استرس را افزایش میدهد پس دیگران را ببخشید تا عمر طولانی تری داشته باشید.


منبع : yjc.ir



 
بالا