حکایات و روایات زندگانی امام کاظم(ع)

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
مسلمان شدن دانشمند مسیحی توسط امام کاظم(ع):

شيخ صدوق ازقول هشام بن حكم روايت كرده است: يكي از دانشمندان و روحانيون بزرگ مسيحيان به نام بُرَيهَه هفتاد سال در آئين مسيحيان بود. او در جستجوي اسلام و جوياي حقّ و اسلام بود و در ميان هر فرقه و گروهي وارد ميشد، گفتار و عقائد آنها را بررسي ميكرد، ولي چيزي از حقّ به دست نميآورد، به آنها ميگفت: اگر رهبران شما بر حق باشند، لازم بود كه مقداري از حقّ نزد شما وجود داشته باشد. تا اينكه او در اين راه جستجو، اوصاف شيعه و آوازه هشام بن حكم را شنيد.
پيش هشام رفت و با او به مناظره پرداخت. سپس به هشام گفت: اي هشام! آيا تو كسي را سراغ داري كه رأي او را الگو قرار داده و از او پيروي كني؟ و اطاعت او را دين خود بداني. هشام گفت: آري اي بُرَيهَه. هشام، اوصاف امام صادق(ع) را براي بُرَيهَه، بيان كرد و بُرَيهَه به امام(ع) اشتياق پيدا كرد و همراه هشام، از عراق به مدينه مسافرت كردند، آنها تصميم داشتند به حضور امام(ع) برسند، ولي در دالان خانه امام صادق(ع)، با امام موسيبن جعفر(ع) ديدار كردند.
هشام بر او سلام كرد، بُرَيهَه نيز سلام كرد، سپس آنها علّت شرفيابي خود را به حضور امام بيان كردند.
امام كاظم(ع) در آن هنگام، كودك بود و هشام داستان بُرَيهَه را براي حضرت كاظم(ع) نقل كرد.
امام كاظم فرمودند: اي بُرَيهَه! تا چه اندازه به كتاب خودت (انجيل) آگاهي داري؟
بُرَيهَه گفت: من به كتاب خودم آگاهي دارم.
امام كاظم فرمودند: تا چه اندازه به تأويل (تفسير) آن اعتماد داري؟
بُرَيهَه گفت: همان اندازهاي كه از آن ميدانم به آن اعتماد دارم.
در اين هنگام، امام كاظم(ع) خواندن آياتي از انجيل را، آغاز كرد.
بُرَيهَه آنچنان شيفته قرائت امام شد كه گفت: «حضرت مسيح(ع) انجيل را اين چنين كه شما ميخوانيد، تلاوت ميكرد، اين گونه قرائت را جز حضرت مسيح(ع)، هيچكس نميخواند.»
آنگاه بُرَيهَه به امام كاظم عرض كرد: «مدّت پنجاه سال بود كه در جستجوي تو يا مثل تو بودم»، بُرَيهَه، هماندم مسلمان شد، خدمتكار او نيز به اسلام گرويد.
 

مسافر

کاربر ویژه
"بازنشسته"
پاسخ : حکایات و روایات زندگانی امام کاظم(ع)

مسافر آشنا همراه پاسخ

دو نفر از شيعيان امام موسى كاظم عليه السلام حكايت كنند:
علىّ بن يقطين روزى مقدارى اموال و اجناس ، به همراه چند نامه كه مسائلى در آنها از حضرت سئوال شده بود، تحويل ما داد و گفت :
دو مركب سوارى تهيّه نمائيد و اين نامه ها و اموال را به مدينه ببريد و تحويل حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام دهيد؛ و جواب نامه ها را دريافت كنيد و بياوريد.
و سپس افزود: مواظب باشيد كسى از اين راز آگاه نشود و در طول مسير كاملا با احتياط حركت كنيد، كه مبادا خطرى متوجّه شما شود.
آن دو نفر گويند: به كوفه آمديم و دو شتر خريدارى كرديم و زاد و توشه اى تهيّه كرده و با آن اموال سوار شترها شديم و از راه بصره به سوى مدينه منوّره حركت نموديم .
در مسير راه بين كوفه و بصره به كاروان سرائى - كه منزلگاه مسافرين بود - رسيديم ، در آن جا فرود آمديم و بارها را پائين آورديم ، علوفه جلوى شترها ريختيم و در گوشه اى كنار بارها نشستيم تا پس از استراحت ، غذا بخوريم .
در همين بين سوارى از دور نمايان شد؛ و بسمت ما آمد، چون نزديك ما رسيد، متوّجه شديم كه او حضرت ابوالحسن ، امام موسى كاظم عليه السلام مى باشد.
لذا جهت احترام به آن حضرت ، از جاى خود برخاستيم و سلام نموديم .
امام عليه السلام پس از آن كه جواب سلام ما را داد، با دست مبارك خود نوشته اى را تحويل ما داد و فرمود: اين جواب مسئله هاى شما است ؛ و از همين جا بازگرديد.
سپس آنچه مربوط به حضرت بود تقديم حضرتش كرديم و عرضه داشتيم : يا ابن رسول اللّه ! زاد و توشه ما پايان يافته است ، اجازه فرمائيد وارد مدينه شويم و ضمن اين كه زيارت قبر حضرت رسول صلى الله عليه و آله را انجام دهيم ، زاد و توشه اى نيز براى بازگشت تهيّه نمائيم ؟
حضرت فرمود: آنچه آذوقه برايتان باقى مانده است ، بياوريد؟
پس باقى مانده آذوقه ها را جلوى حضرت نهاديم ، حضرت با دست پربركت خود آنها را زير و رو كرد و فرمود: اينها شما را تا كوفه مى رساند و در آينده به زيارت قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله نائل خواهيد شد
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : حکایات و روایات زندگانی امام کاظم(ع)

روزی حلال:
امام كاظم عليه‏السلام :من در برخى از زمين‏هاى كشاورزى‏ام كار مى‏كنم تا آن كه عرق از بدنم سرازير مى‏شود ، در حالى كه هستند كسانى كه به جاى من كار كنند و مرا از كار كردن بى‏نياز كنند ، ولى من كار مى‏كنم تا خداوند ببيند كه در جست و جوى روزى حلالم .
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : حکایات و روایات زندگانی امام کاظم(ع)

عبادت در سیره امام موسی کاظم(ع):

امام موسی کاظم(ع) پرهیزکارترین فرد زمان خود بود و برخی از خصوصیّات عبادی او از این قرار است:
اهتمام به نماز شب
شب زنده داری تا طلوع آفتاب
تلاوت تعقیبات پس از نماز صبح تا طلوع خورشید
سجده های طولانی که گاهی از طلوع آفتاب تا زوال ظهر ادامه داشت.
تلاوت ادعیه فراوان
گریه و تضرع در طول مناجاتها به گونه ای که محاسنش از اشک چشمان مبارکش خیس میشد.
سرکشی به فقیران در شبهای تاریک و بردن خوراک و آذوقه برای آنان.
تلاوت قرآن با صدایی زیبا و ملکوتی و با آهنگی حزین که شنوندگان را به گریه وامیداشت.
تلاش خستگی ناپذیر امام در جلب رضای الهی که بر آن اساس، مردم مدینه لقب «زین المجتهدین» به او داده بودند.
 

گمنام

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
پاسخ : حکایات و روایات زندگانی امام کاظم(ع)

[h=3]امام کاظم(ع):
[/h] [h=3]همانا مُهر قبول اعمال شما، برآوردن نيازهاي برادرانتان و نيكي كردن به آنان در حد توانتان[/h] [h=3]است و اگر چنين نکنيد، هيچ عملي از شما پذيرفته نمي شود.
[/h]

 
بالا