نگاهی به زندگانی حضرت یحیی(ع)

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
لقب:آن حضرت به تعمید دهنده معروف است.
معنای اسم:یحیی=زندگی بخش
پدر: زکریا
مادر:عیشاع
تاریخ ولادت:۵۵۸۵ سال بعد از هبوط آدم.
مدت عمر:۳۰سال
بعثت:در فلسطین مبعوث شد.
محل دفن:قبر ان حضرت در مسجد جامع اموی دمشق است.
به روایتی نسب آن حضرت : یحیی بن زکریا بنبرخیاء بن شوبن نحراییل بن سهلون بن ارسو ابن شویل بن یعود بن موسی بن عمران بود.
فهرست سورههایی که در ان نام یحیی ذکر شده:
ال عمران- انعام- مریم-انبیاء
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : نگاهی به زندگانی حضرت یحیی(ع)

نام حضرت یحیی در سورههای آل عمران، انعام، مریم و انبیأ، مجموعاً ۵ بار آمده است. او یکی از پیامبران بزرگ الهی است و از جمله امتیاز این پیامبر، این است که در کودکی به مقام نبوّت رسید. حضرت یحیی(ع) در سوره آل عمران به «حَصور» توصیف شده است. حَصور از حصر به معنی کسی است که از جهتی در محاصره است و طبق روایات به معنی خوداری کننده از ازدواج است. حَصور کسی است که غریزهها و هوسهای دنیایی را ترک گفته است(مرحله عالی زهد).

حضرت یحیی، پسر خاله حضرت عیسی میباشد و کتاب تورات حضرت موسی(ع)، کتاب حضرت یحیی(ع) میباشد و پیروان حضرت یحیی، زرتشتیان یکتاپرست هستند. صفات و ویژگیهای مشترک حضرت یحیی(ع) و حضرت عیسی(ع) عبارت است از: زهد فوقالعاده، ترک ازدواج، تولد اعجاز آمیز، نسب بسیار نزدیک.
خداوند در آیات ۱۲و ۱۳و ۱۴و ۱۵ سوره مریم در مورد حضرت یحیی(ع) میفرماید: «یا یحیی خُذِ الکتابَ بقوّة؛ ای یحیی، کتاب [تورات] را با قوّت و قدرت بگیر.» «و آتیناه الحُکمَ صبیا؛ ما فرمان نبوّت و عقل و هوش و درایت را در کودکی به او دادیم.»
حضرت یحیی و حضرت عیسی هر دو در کودکی به مقام نبوّت رسیدند و مفهوم اسم آنها به معنی زنده میباشد. «و حناناً من لَدُنا و زکاة؛ با لطف خاص خود به او رحمت و مهربانی و پاکی و پارسایی دادیم.» «و کانَ تَقیا؛ او پرهیزگار بود.» «وَ براً بوالدیهِ؛ او را نسبت به پدر و مادرش خوشرفتار و نیکوکار و پر محبّت قرار دادیم.» «وَ لَمْ یکنْ جباراً عصیاً؛ او مردی ستمگر و معصیتکار و آلوده به گناه نبود.»
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : نگاهی به زندگانی حضرت یحیی(ع)

به خاطر این صفات (رحمت و محبت نسبت به بندگان، پرهیزگار بودن، خوش رفتار و نیکوکار بودن نسبت به پدر و مادر و …) است که خداوند در مورد حضرت یحیی(ع) میفرماید:
«سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا؛ سلام بر او در روزی که به دنیا آمد، روزی که میمیرد و روزی که زنده برانگیخته میشود .»
سه روز مشکل و سرنوشتساز در زندگی انسان عبارت است از:
۱٫ روزگار گام نهادن به این دنیا، یوْمَ وُلِدَ .
۲٫ روز مرگ و انتقال به جهان آخرت، یومَ یموت .
۳٫ روز برانگیخته شدن در جهان دیگر، یوْمَ یبعثُ حی .
یکی دیگر از شباهتهای حضرت یحیی و حضرت عیسی درود فرستادن خداوند به آنها در مراحل سهگانه زندگی است. همچنان که قرآن در مورد حضرت عیسی(ع) نیز، از زبان خود ایشان فرموده است: «سلام علی یوم ولدت و یوم اموت و یوم بعث حی»
حضرت یحیی و حضرت عیسی هر دو در کودکی به مقام نبوّت رسیدند و مفهوم اسم آنها به معنی زنده میباشد.
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : نگاهی به زندگانی حضرت یحیی(ع)

امام حسین(ع) و حضرت یحیی(ع) نیز جهات مشترکی داشتهاند، امام سجاد(ع) میفرماید:
«ما همراه امام حسین(ع) به سوی کربلا بیرون آمدیم، امام، در هر مکانی وارد میشدند و یا از آن کوچ میکردند، یادی از حضرت یحیی(ع) و قتل او مینمودند و میفرمودند: «در بیارزشی دنیا نزد خدا همین بس که سر یحیی بن زکریا را به عنوان هدیه به سوی فرد بیعفتی از بیعفتهای بنیاسرائیل بردند.»
شهادت امام حسین(ع) نیز از جهاتی همانند شهادت حضرت یحیی(ع) و مدت حمل هر دوی آنها نیز شش ماه بوده است.

حضرت یحیی قربانی روابط نامشروع «هرودیس»، پادشاه هوسباز فلسطین با یکی از محارمش شد. وی دل خود را در گرو عشقی آتشین به «هیرودیا» دختر زیبای برادرش نهاد و تصمیم به ازدواج با او گرفت. همین که خبر آن به پیامبر بزرگ خدا، حضرت یحیی(ع) رسید، آشکارا اعلام کرد که این ازدواج، نامشروع و مخالف دستور «تورات» است و من با چنین کاری مبارزه خواهم کرد. سر و صدای سخنان حضرت یحیی در تمام شهر پیچید و به گوش «هیرودیا» رسید. او که پیامبر خدا را مانعی در مقابل آرزوهای پلید خود میدید، تصمیم گرفت، ایشان را از سر راه خود بردارد. بنابراین، زیبایی خودش را دامی برای او قرار داد و در «هیرودیس» نفوذ کرد.
روزی هیرودیس به او گفت: «هر آرزویی داری، از من بخواه که آرزویت حتماً برآورده خواهد شد.» هیرودیا گفت: «من سر یحیی را میخواهم، چرا که او نام ما را بر سر زبانها انداخته و همه مردم را به عیبجویی ما نشانده است، اگر میخواهی دل من آرام شود، باید او را بکشی!» هیرودیس هم، بیدرنگ یحیی(ع) را کُشت و سر آن حضرت را در مقابل هیرودیای بدکار قرار داد.
اکنون سر مبارک حضرت یحیی(علیهالسلام) در داخل شبستان مسجد اموی شام (مسجد جامع دمشق) در نیمه شرقی آن قرار گرفته و مقام شریف به صورت مربع و بر بالای مقام، گنبدی سبز رنگ نصب گردیده است.
در حالی که بدن مبارکش در حوالی دمشق در محلی به نام «زبدانی» در مسجد «دلم» مدفون میباشد.
در آثار این مصیبت بزرگ آمده است: که زمین و آسمان و ملائکه بر شهادت یحیی (علیه السلام) چهل شبانه روز گریان شد، و خورشید نیز به مدت چهل روز در هالهای از سرخی خون، طلوع و افول میکرد، همانطوری که در شهادت امام حسین (علیهالسلام) چنین بود.
 

!Erf@n!

کاربر با تجربه
"بازنشسته"
پاسخ : نگاهی به زندگانی حضرت یحیی(ع)

مرقد مطهر حضرت یحیی(ع)

di-DCYV.jpg



منبع: مدفن
 
بالا