اگر مشکل نفخ دارید از این مواد غذایی کمتر استفاده کنید

  • نویسنده موضوع Ali
  • تاریخ شروع

Ali

مدیریت کل
پرسنل مدیریت
"مدیر کل"
اگر دستگاه گوارشی شما حجم زیادی از گاز را تولید می کند، می توانید با کاهش مصرف این مواد غذایی، تا حدود زیادی از بروز نفخ معده جلوگیری کنید.مشکلات گوارشی در انواع مختلف در افراد دیده می شوند و یکی از این مشکلات، نفخ معده است. تولید بیش از حد گاز در معده یا روده ها ممکن است به دلایل مختلفی پیش آید و موجبات ناراحتی فرد شود.


سبزیجات


قند موجود در برخی از سبزیجات موجب بروز نفخ، پس از مصرف آنها می شود. پیاز و کنگر که حاوی فروکتوز هستند، به همراه کلم، مارچوبه و کلم بروکلی که حاوی قند رافینوز هستند، پس از فعل و انفعالات شیمیایی در دستگاه گوارش، منجر به تولید گاز در معده می شوند.همچنین سبزیجاتی همانند نخود فرنگی که فیبر آنها قابل حل است، موجب تولید گاز در روده بزرگ می گردند. آن دسته از سبزیجات که فیبر موجود در آنها حل نمی شود، منجر به بروز نفخ نخواهند شد.


میوه جات


برخی از میوه ها حاوی قندی به نام سوربیتول هستند. این قند، عامل موجب تولید گازهای گوارشی است و در میوه هایی همچون آلو سیاه، سیب، هلو و گلابی یافت می شود. همچنین آدامس های بدون شکر و مواد غذایی که برای شیرین کردن آنها از همین قند استفاده می شود نیز دارای این خاصیت هستند.


موادغذایی حاوی نشاسته


نشاسته حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات است. قرار گرفتن کربوهیدرات در دستگاه گوارشی و طی شدن فرآیند هضم آن، منجر به ایجاد گاز در روده بزرگ خواهد شد. در این میان، گندم و به طبع آن، نان و ماکارونی از عوامل نفخ روده بزرگ هستند. همچنین سیب زمینی و ذرت هم در تولید گازهای روده بزرگ موثر هستند. در این میان برنج برعکس دیگر موادغذایی نشاسته دار، تاثیری در بروز نفخ ندارد.


شیر و لبنیات


شیر و سایر لبنیات حاوی قندی به نام لاکتوز هستند و این قند در فرآیند گوارشی منجر به تولید گاز خواهد شد. دستگاه گوارشی شما در صورتی که آنزیم لاکتاز را به اندازه کافی در اختیار نداشته باشد، با این دسته از موادغذایی مشکل خواهد داشت. شیر، بستنی و پنیر منجر به تولید گاز در روده بزرگ خواهد شد.


جو دو سر


جو دوسر، حاوی مقادیر زیادی فیبر کاهش دهنده کلسترول است که خوردن آن می تواند کمک زیادی به سلامت شما بکند. اما به سبب اینکه این فیبر به راحتی حل شدنی است، خوردن آن منجر به تولید گازهای روده بزرگ می شود. لذا در صورتی که می خواهید از فواید جو بهره ببرید، بهتر است که آن را کم کم به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.


لوبیا


لوبیا از مهم ترین دلایل بروز نفخ معده است. این موضوع به ۲ دلیل در لوبیا شدت دارد. اول اینکه لوبیا حاوی رافینوز، همان قند موجود در سبزیجات است و این قند در فرآیند گوارشی گاز زیادی را تولید می کند. علاوه بر این، لوبیا حاوی فیبری است که به راحتی حل می شود و این موضوع هم تولید گاز را دو چندان می کند. پس از این به بعد هنگام خوردن لوبیا کمی بیشتر دقت کنید و به جز میزان مصرف لوبیا، به دیگر موادغذایی تولید کننده گاز که به همراه آن مصرف می کنید نیز توجه کنید.


نوشیدنی های گازدار


همان نوشابه های خوشمزه و گازداری که به شما حس تازگی می دهند، باعث می شوند تا فرآیند گوارشی معده با آن حجم عظیم از گاز را مختل کنند. همچنین فروکتوز موجود در نوشابه ها که برای شیرین کردن از آن استفاده می شود، موجب تولید گاز در روده بزرگ نیز خواهد شد.
 
بالا