حکایت خواندنی صندلیهای نماز در مساجد

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
این روزها وقتی به مساجد و به قصد اقامه جماعت میروی علاوه بر تغییرات فراوانی که در اداره مساجد رخ داده با حرکت رو به رشد پدیده ای به نام «صندلی نماز» روبرو خواهی شد و دخالت افراد و سلایق فردی را در تهیه و تولید اینگونه صندلی ها نمیتوانی نادیده بگیری. تا جایی که در برخی از مساجد هیات محترم امناء و معتمدین معلوم نیست تا کجا قصد بسط و گسترش این وسیله را دارند و اقدام به ساخت نیمکت های دو یا سه نفره کرده اند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
ما موارد استفاده از اینگونه ابزار برای نماز گزاران مطابق با فتوای مراجع معظم تقلید محدود است به اشخاصی که عذر شرعی در بجای آوردن نماز به صورت معمول داشته و با توصیه پزشک مکلف برجلوگیری از لطمات و آسیبهای جسمی هستند. که البته توصیه پزشک به خواندن نماز بر روی صندلی را اگر با سهل گیری هایی که اغلب پزشکان در این باره دارند جمع کنیم جایی برای اینکه توصیه ایشان را واقعا جدی تلقی کنیم نمی ماند و در اکثر موارد تفاوت نمی کند که مشکل کمر درد داشته باشید و یا زانو درد، یا درد قوزک پا، و یا حتی سردردی که در آن احتمال فشار به رگ های مغز باشد؛ در همه این موارد بعضی پزشکان توصیه به نشسته خواندن نماز می کنند، که خود نشانه این است که چنین توصیه هایی به پشتوانه تحقیقات علمی و فقهی نیست و لازم است حتی المقدور مبتنی بر ادله فقهی و احکام شرعی باشد که در عمده این نظرات ایگونه نیست.



از سوی دیگر میزان ابتلا به بیماری های زانو و کمر در بین ایرانی ها نباید خیلی متفاوت از کشورهای دیگر باشد و بنابراین میزان کسانی که مجبورند نماز خود را نشسته بخوانند، نباید از متوسط دنیا تفاوت چندانی داشته باشد. در حالی که خواندن نماز جماعت به صورت نشسته در مساجد دیگر دنیا به ندرت مشاهده می شود و افرادی بسیار مسن قادر هستند که فریضه نماز را به راحتی به جای آورند در مقابل مشتری های این وسیله در کشور امام زمان و بین شیعیان امام علی علیه السلام هر روز در حال افزایش است و امروزه مردان و زنان بالای چهل سال را هم میتوانیم بین استفاده کنندگان از صندلی نماز مشاهده کنیم. به طوری که تعداد چشم گیری از افراد هستند که فریضه نماز را نشسته روی صندلی به جای می آوردند و در بعضی از مساجد حتی به نظر می آید که تا یک چهارم افراد به این روش نماز می خوانند.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
ا . به چشم خود دیده ایم که مرحوم امام (قدس سره) از روی تخت بیمارستان پائین می آمدند و سرم به دست و با حالت ایستاده با آن کهولت سن و ضعف مزاج به اقامه نماز میپرداختند. سیره بزرگان دیگر مانند مرحومین حضرات آیات بهجت و بهاء الدینی نیز به همین منوال بوده و ایشان قداست و حرمت نماز و نماز گزار را فدای راحتی خودشان نمی کردند و تا آخرین لحظات عمر مبارکشان آنچه میتوانستند در اطاعت معبود با خشوع و خضوع به سجده میرفتند در حالی که از بسیاری کسانی که به هر بهانه ای خود را مجاز به استفاده از این صندلی ها میدانند مسن تر و ضعیف تر بودند.

اما استفاده از این تازه وارد به مساجد «صندلی نماز» با توجه به روند روبه رشدی که دارد، میرود تا صحن اصلی مساجد را نیز به تسخیر خود در آورد و بعضا دیده شده که معتمدین برای اینکه از فضیلت نماز در صف اول بی بهره نمانند، این صندلی ها را به صف اول و پشت سر امام جماعت هم رسانده اند و البته میدانیم که این روند با عرف حاکم در مساجد سازگار نیست و علاوه بر اینکه باعث عرف شکنی و حرمت شکنی از جماعت می شود، تصویر خوبی هم از اقامه جماعت با آداب و سنن اسلامی شیعی به جای نخواهد گذاشت

 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
احکام شرعی نماز خواندن روی صندلی

کسی که نمازش روی صندلی باطل است
١) اگربتواند (ولو با تکیه کردن به دیوار یا عصا، یا خم شدن یا پاها رابیش ازحد بازگذاردن یا به شکل رکوع) بایستد؛ اگر روی صندلی نماز بخواند باطل است. زیرا: واجبی را ترک کرده که می تواند انجام دهد،( مثل قیام).
٢) اگر بتواندبرای تشهد بنشیند و سجده ها رادرست انجام دهد؛ اگر روی صندلی نماز بخواند باطل است. زیرا: درسجده هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.
٣) اگر بتواندحتی یک رکعت از نمازرا ایستاده بخوانداگر تمام نماز راروی صندلی بنشیندنمازش باطل است.زیرا واجبی را ترک کرده که می تواندانجام دهد،(مثل قیام).
٤) اگر بتواند حتی یک رکعت از سجده ها رادرست انجام دهد؛اگر روی صندلی نمازبخواند باطل است. زیرا: در سجده هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.
٥) اگر نتواند به هیچ قسم قیام کند ولی بتواندبرای تشهد و سجده بنشیند و درست سجده کند، اگر تشهدو سجده ها را هم روی صندلی انجام دهد نمازش باطل است. زیرا: در سجده هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.
 

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
کسی که نمازش روی صندلی صحیح است

١) اگر به هیچ قسم نتواندبایستد.
٢) اگر به هیچ قسم نتواند بنشیند و سجده کند.
٣) اگر به تشخیص پزشک حاذق یا به تشخیص خودش یقین یا اطمینان داردکه اگر ایستاده نماز بخواند یا نشسته تشهد بخواند یا در سجده رفتن، بیماری عضلات بدن پیدا می کند یا بیماری اش تشدید می شود.

تذکرات
١- اگر «فقط» بتواند قبل از تکبیرةالاحرام قیام کند، واجب است قیام کند و پس ازگفتن تکبیرةالاحرامبنشیند، (چون قیام موقع گفتن تکبیرةالاحرام واجب رکنی است)
٢- اگر «فقط» بتواند قبل از رکوع قیام کند، واجب است قیام کند و پس ازقیام متصل به رکوع و رکوع، بقیه نمازش رابنشیند.(چون قیام متصل به رکوع،واجب رکنی است).
٣-اگر«فقط» بتواند سجده های یک رکعت را درست انجام دهدواجب است چنین کند و بقیه نمازش را بنشیند زیرا :در سجده هفت موضع بدن روی زمین قرار ندارد.
٤-نمازگزار در سجده، باید دو کف دست را روی میز و دو سر انگشت بزرگ پا را اگر می تواند روی زمین قرار دهد .
منبع : خبرگزاری شبستان
 

Mr Specific

دوست خوب همه
"کاربر *ویژه*"
نورا خانوم ازتون تشكر ميكنم واقعا تمام پست هاتون عاليه اصلا حرف نداره ازتون متشكرم :53::53:
 
بالا