حیات برزخی شهدا

نورا

کاربر ویژه
"کاربر *ویژه*"
[h=1][/h] از آیات زیادی میتواند حیات و زندگانی شهید را در عالم برزخ بدست آورد. و خود اینها از جمله ادلهای است که میتوان برای زنده بودن انسان بعد از مرگ آنها را اقامه کرد مثلاً در جایی میفرماید: وُ لا تَحًسُبُنُّ الَّذِینُ قُتِلُوا فِی سُبِیلِ الله اَمواتاً بُلْ اَحًیاءٌ عِنْدُ رُبِّهِمً یْرًزَقُونُ مپندار که شهدا مردهاند بلکه زندهاند و نزد خدا روزی داده میشوند البته همه زندهاند هر کس میمیرد زنده است ولی خصوصیتی که در آنها هست و مزیتی که قرآن برای آنها قایل است مقام عند ربهم یرزقون است دائماً روزی خور پروردگار هستند. فَرِحِینُ بِما آتاهْمْ اللهُ مِنً یُلْحُقُوا بِهِمً مِنً خَلْفِهِمً اَلاّ خَوًفٌ عُلَیًهِمً وُلا هْمً یُحًزَنُونُ شهدا پس از مرگ از آنچه خداوند به آنها داده خوشحالاند و طلب بشارت میکنند از زندگی آنهایی که در دنیا هستند و هنوز به آنها ملحق نشدهاند که چگونه اقسام اندوه و ترس از آنها برداشته شده است.

این آیه صراحت دارد بر حیات پس از مرگ و علاوه بر حیات پس از مرگ از جهت این که روز شهدا به روزیهای معنوی و ملکوتی، از این آیه ارتباط شهدا و بازماندگان آنها در دنیا فهمیده میشود و شهدا و مومنین از این نظر مورد عنایت پروردگار قرار میگیرند که در ارتباط با دنیا و بازماندگان از بدیها آنها مطلع نمیشون بلکه خوبیهای آنان را میبینند.
نظیر این آیه در سوره دیگر چنین آمده که لا تَقُولُوا لِمُنً یْقْتَلُ فِی سُبِیلِ اللهِ اَمًواتٌ بُلْ اَحًیاءٌ وُ لکِنً لا تَشْعْرونُ به کسانی که در راه خدا کشته شدهاند مرده نگویید بلکه زندگانند لکن شعور و فهم شما به ادراک این حقیقت نمیرسد.

بنابراین از مزایا و برکات فراوان زندگی برزخی برخوردارند که در این آیات به گوشهای از آنها اشاره شده است اولاً حیات شهیدان یک حیات فوق العاده عالی و آمیخته با انواع نعمتهای معنوی است آنها بقدری غرق مواهب حیات معنوی هستند که گویا زندگی سایر برزخیان در مقابل آنها چیزی نیست از این رو آنها به خاطر نعمتهای فراوانی که خداوند به آنها بخشیده است خوشحالند و ثانیاً خوشحالی آنها به خاطر همرزمانشان است که به آنها ملحق نشدهاند زیرا مقامات و پاداشهای آنها را در آن جهان به خوبی میبینند و ثالثاً شهیدان علاوه بر این خوشحالی خودشان هیچ گونه ترسی از آینده و غمی از گذشته ندارند.
 
بالا