[h=1]
[/h] در برخی از آیات و روایات سرنوشت مبهم مستضعفین و متوسطین پیاده شده است که بطور قطع مقصود در قیامت نیست زیرا در آخرت وضعیت همگان روشن میشود و در شرایط برزخی که هنوز محاکمه نشدهاند آینده آنها روشن نیست جماعتی هستند که به مجرد مرگ به حساب آنها رسیدگی نمیشود بلکه تا وقت قیامت به تاخیر میافتد و منوط میگردد به امر خدا که یا آنان را عذاب کند و یا گناه آنان را بیامرزد از این دسته به عنوان مرجون لامر الله یاد شده است
که در سوره توبه آیه 106 ذکر شده است این گروه در انتظار سرنوشت نامعلوم خود بسر میبرند نه عذاب دارند و نه از نعمتهای برزخی برخوردارند در جای دیگر قرآن میفرماید: آنانی که فرشتگان مرگ در حالی که میخواهند جان آنان را بگیرند آنها را مخاطب قرار داده و میگویند: کجا بودید شما و در چه شرایطی قرار داشتید؟ میگویند ما از جمله مستضعفان در روی زمین بودیم فرشتگان میگویند چرا شما هجرت نکردید؟ مگر این زمین پهناور گنجایش شما را نداشت؟ این گروه بخاطر جرم و تقصیر جایگاه آنها در جهنم خواهد بود ولی آنهایی که بمعنی واقعی گرفتار استضعاف شدهاند که در بن بست قرار گرفتهاند که نه راه به جایی میبرند و نه چارهای میتوانند بیندیشند امید است خداوند این گروه را مورد عفو و رحمت قرار بدهد.
از امام باقر (ع) سوال شده که گناهکارانی که میمیرند در حالی که امامی ندارند و عارف به ولایت شما نیستند ولی موحد و مقر به نبوت حضرت محمدند چه حالی خواهند داشت؟ حضرت فرمود: این افراد در همان گودالهای میمانند و بیرون نمیآیند هر کس عمل صالح داشته باشد و عداوت و دشمنی از او بروز نکرده باشد روزنهای به طرف بهشتی که خدا آن را در سمت مغرب خلق کرده باز میکنند آنگاه روح و راحت بهشتی در همان گودال به وی میرسد تا روز قیامت که خدا را ملاقات میکند و حساب خوبیها و بدیهایش رسیدگی میشود و به بهشت یا جهنم میرود کار این دسته معلق بر امر الهی است نسبت به مستضعفین و ابلهان و اطفال و اولاد مسلمین که هنوز بالغ نشدهاند نیز چنین میکنند. و در روایات آمده که از مستضعفین و متوسلین بین ایمان و کفر سووال قبر صرفنظر میشود.