مغزتان را سرویس کنید

پرستو

داره دوست میشه
"منجی دوازدهمی"
مجله ایده آل: چگونه ميتوان از پيري سلولهاي مغزي پيشگيري كرد؟ چه عاملي ميتواند سلامت مغز را تضمين كند؟ با كمك چه تكنيكي ميتوان به جوان ماندن مغز كمك كرد و مانع از كندي عملكرد، كاهش دقت و پيري آن شد؟ اينها سؤالاتي است كه براي بسياري از مردم در سراسر جهان مطرح و ايدهها و تصورات مختلفي در پاسخ به اين سؤال طرح ميشود.


برخي ميگويند بازي شطرنج بهترين روش براي مبارزه با پيري سلولهاي مغزي است. برخي حل كردن سختترين مسائل و فرمولهاي ديفرانسيل و انتگرال را بهترين روش ميدانند. گروهي معتقدند بايد هر روز امگا3 مصرف كنند و برخي بر اين باورند كه با افزايش سن افراد، همه سلولهاي بدن پير ميشوند و سلولهاي مغزي هم چارهاي جز اين ندارند. شما در اين باره چه فكر ميكنيد؟ در اين مطلب به شما ميگوييم كه چگونه مي توانيد سلولهاي مغز خود را 10سال جوانتر كنيد.


با اين ورزش خونرساني به مغز را تقويت كنيد


با افزايش سن سلولهاي مغزي كه «نورون» ناميده ميشوند، اتصالات و شاخههاي خود را از دست ميدهند. اين اتصالات كه سيناپس نام دارند براي روند توليد فكر ضرورياند، بنابراين اگر با افزايش سن به طور طبيعي اين بخشها را از دست دهيم در نهايت بخشي از فعاليتهاي مغزي خود را از دست ميدهيم. كم دقت و فراموشكار ميشويم و كندتر ميتوانيم مسائل را تجزيه و تحليل كنيم. محققان دانشگاه واشنگتن در سنتلوئيس به تازگي نتايج تحقيقات خود را در اين زمينه منتشر كردهاند. آنها اعلام كردند داشتن يك برنامه ورزشي روزانه كه هم تمرينات ايروبيك و هوازي و هم تمرين با وزنه را شامل شود، بهترين انتخاب از ميان رشتههاي ورزشي متنوع است كه ميتواند به جوانسازي سلولهاي مغزي كمك كند. به گفته اين محققان با انجام ورزشهاي هوازي اكسيژن رساني بهتري به سلولهاي مغزي ارائه ميشود، ضمن اینكه اجراي روزانه اين ورزشها به بهبود عملكرد جريان گردشخون در مغز كمك ميكند و خون نيز مهمترين رابط براي رساندن اكسيژن و موادغذايي مفيد به مغز است.


به گروه دوستداران غذاي سبز بپيونديد


در بســـــياري از كشورهاي اروپايي، گروههايي وجود دارند كه اعضاي اين گروهها همگي ازجمله دوستداران غذاي سبز هستند. اين گروهها به سلامت خود خيلي اهميت ميدهند و به همين دليل است كه بيش از آنكه در برنامه غذايي خود از خوراكيها و غذاهاي قندي، چربي، شيريني و نشاسته استفاده كنند غذاهاي كمقند با فيبر بالا را انتخاب ميكنند و از پروتئين گوشت سفيد به ويژه ماهي و غذاهاي كمچربي يا بدون چربي مصرف ميكنند و همواره به اندازه غذا ميخورند، زيرا پرخوري موجب كندي فعاليت مغز ميشود. چرا كه دستگاه گوارش و رودهها ميزان بيشتري انرژي صرف اين كار ميكنند و اين مسئله در دراز مدت موجب كاهش انرژي سلولهاي مغزي و كند شدن و پيرشدن سلولهاي مغزي ميشود.


با اره مويي كار كنيد


در هر سن و سالي كه هستيد براي پيشگيري از پير شدن سلولهاي مغزي دست به كار شويد. اين موضوع تعارف بردار نيست. اگر نجنبيد دير يا زود شما هم درگير آن ميشويد و آن وقت از دست بهترين متخصصهاي جهان نيز كاري برنميآيد. پس متناسب با سليقهاي كه داريد يكي از اين روشها را انتخاب كنيد. در يك دوره آموزشي تعمير موبايل ثبتنام كنيد. به كلاس منبتكاري برويد و با اره مويي هزارتوهايي با ظرافت ميليمتر طراحي كرده و بسازيد همچنين ميتوانيد تيراندازي يا تنيس را تجربه كنيد. البته براي انتخاب اين ورزشها نياز به ديد خوب و زانوهاي قوي داريد. پس اگر از سن 50 گذر كردهايد بهتر است روش ديگري را انتخاب كنيد. شايد بازيهاي كامپيوتري يا كار كردن با يك نرمافزار جديد مناسب باشد. مجموع اين فعاليتها ميتواند سلولهاي مغزي را جوان نگه دارند و پيري آنها را براي مدت قابل ملاحظهاي به تعويق بيندازند.


بازي «Road Tour» را دانلود كنيد


بازي road tour همان بازي كامپيوتري است كه حرف و حديثهاي زيادي درباره آن مطرح شده است. به تازگي تحقيقاتي منتشر شده كه اگر مردان و زنان بالاي 50 سال به مدت 10 ساعت اين بازي را انجام دهند سلولهاي مغزي آنها 3 سال جوانتر ميشود. اين در حالي است كه اين پژوهشگران اعلام كردند، تاثير اين بازي رايانهاي تا يك سال با فرد باقي ميماند. براساس نتايج تحقيقات بهطور ميانگين مغز مردان و زناني كه در اين پروژه حاضر شدند، در كل 3 سال جوانتر شده اما سرعت و توجه آنها به مسائل تا 7 سال جوانتر شده است. در اين بازي كه امكان دسترسي به آن به صورت آنلاين وجود دارد، شناسايي خودرويي كه در انبوهي از علامتها و مسيرها گم شده قدم اول براي بازي است. اين بازي اگر چه در وهله اول براي مخاطب ساده به نظر ميرسد اما مهارتهايي مانند سرعت پردازش، حافظه و ديد محيطي افراد را بالا ميبرد.


اين عادت مغزتان را پير ميكند


اگر در گروه افرادي هستيد كه كار سخت و پر استرس داريد يا اصولا فردي مضطرب و نگران هستيد بايد مراقب باشيد، زيرا استرس و اضطراب يكي از بزرگترين عواملي است كه ميتواند سلولهاي مغز را پير كند و مزاحم فرايندهاي شناختي مغز مثل كيفيت حافظه و يادگيري مسائل مختلف شود، بنابراين در صورتي كه خيلي زود از كوره در ميرويد و كاري پر استرس داريد به شما توصيه ميكنيم سراغ حركات كششي ذهن و جسم يا مديتيشن برويد و با تكنيكهاي آرامتني و افزايش آرامش دروني آشنا شويد. در غير اين صورت پيري سلولهاي مغزي خيلي زود سراغتان ميآيد. بهخصوص اگر در گروه افرادي باشيد كه دچار اضافه وزن هستند يا رژيم غذايي متعادلي ندارند و سيگار ميكشند، خيلي زودتر از آنچه تصور كنيد دچار پيري سلولهاي مغزي ميشويد.


اين فيلمها به شما كمك ميكند


يكي ديگر از مواردي كه تاثير آن در جوانسازي سلولهاي مغزي و پيشگيري از پيري آنها ثابت شده، مطالعه كتابهاي طنز و تماشاي فيلمهاي كمدي است. به طور كلي خنديدن و لذت بردن از آنچه پيرامون ما وجود دارد تاثير زيادي در جوانتر شدن سلولهاي مغزي دارد، به ويژه آنكه سلولهاي مغزي به خنديدن و شاد بودن عادت داشته باشند. به همين دليل توصيههاي زيادي درباره مطالعه كتابهاي طنز، مرور خاطرات خوش، بازتعريف لطيفههاي خندهدار و تماشاي فيلمهاي كمدي شده است. نتايج تحقيقات پژوهشگران نشان ميدهد خنديدن حتي اگر بدون دليل و انگيزه اوليه باشد، ميتواند همان تاثير را بر جوانسازي سلولهاي مغزي داشته باشد و عملكرد آنها را به خوبي تقويت كند.
 
بالا