*♥*•*♥* حضرت مهدی(عج) در منابع اهل سنت *♥*•*♥*

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
باب نوزدهم در بیان چگونگی داندانهای مهدی (عج)؛

«عن عبدالرحمن بن عوف قال: قال رسولالله (ص): لیبعثنّ الله من عترتی رجلا افرق الثنایا اجلی الجبهة یملا الارض عدلا و یفیض المال فیضا. هکذا اخرجه الحافظ ابو نعیم فی عوالیه». [۱۵]
«عبدالرحمنبن عوف گوید: رسول خدا (ص) فرمود: هر آینه خداوند از عترت من مردی را مبعوث میکند که دندانهای ثنایای او از یکدیگر جداست؛ پیشانیاش باز است، زمین را پر از عدل میکند و مال را چنان عادلانه تقسیم میکند که فقیری پیدا نمیشود. [صاحب کفایة الطالب میگوید] این حدیث را حافظ ابونعیم در عوالی خود نقل کرده است».
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
باب بیست و پنجم کتاب در دلایل زنده بودن مهدی(عج)؛

«فی الدلالة علی ------ المهدی حیا باقیا غیبته الی الان و لا امتناع فی بقائه بدلیل بقاء عیسی و الخضر و الیاس من اولیاءالله تعالی و بقاء الدجال و ابلیس العین من اعداءالله تعالی و هؤلاء قد ثبت بقاؤهم بالکتاب و السنة و قداتفقوا ثم انکروا جواز بقاء المهدی لانهم انما انکروا بقائه من وجهین احدهما طول الزمان و الثانی انه فی سرداب من غیر ان یقوم احد بطعامه و شرابه و هذا ممتنع عادة…». [۱۶]
«در دلایل اینکه مهدی از زمان غیبتش تاکنون زنده و باقی است: هیچ امتناعی در این بقاء و تداوم حیات نمیباشد، به دلیل آنکه عیسی (ع)، خضر (ع) و الیاس (ع) ـ که از اولیاءالله هستند ـ و نیز دجال و ابلیس لعین ـ که از دشمنان خدا به شمار میروند ـ تاکنون باقی [و زنده] هستند. و بقاء و طول عمر و حیات آنان با آیات قرآن و سنت ثابت گشته است و [عدهای از علماء] بر این امر اجماعنظر دارند، [اما] جواز بقاء حضرت مهدی را انکار نکردهاند به دو جهت: یکی طول زمان و دیگری وجود حضرت در سرداب بدون آنکه کسی به او آب و نانی بدهد و باقی بودن او در حالت گرسنگی و تشنگی به حسب عادی ممتنع است…».
مؤلف کفایهالطالب به تفصیل به ردّ این دو جهت از دیدگاه آیات و روایات میپردازد که مجال طرح و بررسی آن نیست. [۱۷]
به هر روی، با توجه به روایات و احادیث فراوانی که در خصوص حضرت مهدی (ع) از طریق اهل سنت نقل شده است به خوبی میتوان اذعان داشت که برادران سنی و مذاهب اسلامی غیر شیعی نیز به وجود، خصایص، ظهور و قیام حضرت ولی عصر (عج) باور و اعتقاد دارند، هر چند اعتقاد آنان در خصوص ولایت حضرت همچون اعتقاد شیعیان نیست.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
———————–
پینوشتها:
۱٫ «صحاح سته» یعنی صحیحهای ششگانه که شش مجموعه بزرگ از کتب روایی اهلسنت است و از موثق و معتبرترین کتابهای آنان در زمینه حدیث به شمار میرود. این شش کتاب عبارتند از: صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابوداود، سنن ابن ماجه، سنن نسایی و جامع ترمذی.
۲٫ برای آشنایی با برخی از این منابع نگاه: الامام المهدی عنداله السنة، گردآوری فقیه ایمانی.
۳٫ از جمله «ینابیع المودة» خواجه کلان قندوزی متوفی ۱۲۹۳ق؛ وی حنفی مسلک بوده و در دو جلد درباره ائمه (ع) از امام علی (ع) تا امام دوازدهم (حضرت مهدی علیه السلام» ابواب گوناگونی عنوان کرده است.
۴٫ بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۵، ح ۳۸٫
۵٫ همان.
۶٫ همان.
۷٫ همان، ص ۸۶٫
۸٫ همان، ص ۸۷٫
۹٫ همان.
۱۰٫ کتاب الغیبة للنعمانی، باب ۲۰، ص ۲۷۳، ح ۵۰٫
۱۱٫ امیدواریم که انقلاب اسلامی ایران که به دست بزرگ مردی چون حضرت امام «رضونالله تعالی علیه» در قرن معاصر به وقوع پیوست از مصادیق این حدیث بوده و زمینهساز حکومت سراسر عدل مهدی موعود باشد.
۱۲٫ بحارالانوار، ج ۵۱٫ ص ۸۸٫
۱۳٫همان، ص ۹۵٫
۱۴٫ همان.
۱۵٫همان، ص ۹۶٫
۱۶٫ همان، ص ۹۷٫
۱۷٫ نگاه: همان، ص ۱۰۲ – ۹۸٫
 
بالا