*♥*•*♥* حضرت مهدی(عج) در منابع اهل سنت *♥*•*♥*

  • نویسنده موضوع 818
  • تاریخ شروع

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
مذاهب اسلامی غیر شیعی به رغم عدم پذیرش ولایت ـ بدان معنی که ما شیعیان معتقدیم ـ درباره حضرت مهدی، تولدش، ظهور و قیامش، علائم قیامش، یارانش، خاندانش، اینکه از فرزندان علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و امام حسین (ع) بوده، سیرت و اخلاقیاتش و… احادیث متعدد و زیادی از رسول مکرم اسلام (ص) و در «صحاح سته» [۱] و دیگر منابع معتبر خود [۲] بیان کردهاند. [۳] البته اعتقاد برادران اهل سنت به ولایت، به صورت اعتقاد شیعیان نیست به همین دلیل، مسئله ولایت ائمه (ع) بین ایشان به صورت مکرر و آشکار مطرح نشده است.



تعریف حدیث در میان اهل تسنن «قول، فعل و تقریر پیامبر (ص)» است. به همین دلیل تعداد احادیث شیعیان به مراتب بیش از اهل تسنن است، چرا که تعریف حدیث در میان اهل تشیع «قول، فعل و تقریر معصوم (ع)» است. با این وجود، موضوع حضرت بقیةالله، ظهور، ویژگیها و مسائل پیرامونی آن اختصاص به شیعه ندارد. بلکه در میان برادران اهل سنت و منابع معتبر آنان در این باره مطالب فراوانی ذکر شده است. از همین رو، با استناد به توجه «حضرت بقیةالله» به قلم آیتالله محمد شجاعی به بیان این موضوع در روایات اهل سنت میپردازیم.

مذاهب اسلامی غیر شیعی به رغم عدم پذیرش ولایت ـ بدان معنی که ما شیعیان معتقدیم ـ درباره حضرت مهدی، تولدش، ظهور و قیامش، علائم قیامش، یارانش، خاندانش، اینکه از فرزندان علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و امام حسین (ع) بوده، سیرت و اخلاقیاتش و… احادیث متعدد و زیادی از رسول مکرم اسلام (ص) و در «صحاح سته» [۱] و دیگر منابع معتبر خود [۲] بیان کردهاند. [۳] البته اعتقاد برادران اهل سنت به ولایت، به صورت اعتقاد شیعیان نیست به همین دلیل، مسئله ولایت ائمه (ع) بین ایشان به صورت مکرر و آشکار مطرح نشده است.
[تفسیر و تحلیل خاص ما از ولایت سبب شده است که این موضوع بین شیعیان در طول تاریخ به صورت آشکار و پنهان زنده بماند. به اعتقاد ما شیعیان حضرات معصومین (ع)، در تکوین و تشریع بر انسانها ولایت مطلقه دارند و واسطه فیض الهی بر اهل زمیناند؛ از اینرو برای بهرهگیری دائم و علیالاتصال از وجود مقدس و فیاض ایشان باید در قلب و ظاهر به یاد و در ارتباط با ایشان باشیم.]
اینک به چند حدیث از احادیث نقل شده از طریق اهل سنت درباره حضرت ولی عصر (عج) اشاره میکنیم.
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
محمدبن یوسف بن محمد ـ شافعی ـ در کتاب «کفایةالطالب» خویش در خصوص حضرت مهدی (ع) مسائل گوناگونی را که مربوط به آن حضرت است مورد بحث و بررسی قرار داده و هر کدام از آنها را در باب جداگانهای مطرح نموده و درباره آن روایاتی را از طریق اهل سنت ذکر کرده است.
قسمتی از آن را به نقل از بحارالانوار در اینجا میآوریم.
«کشف الغمة: ذکر الشیخ ابو عبدالله محمد بن یوسف بن محمد الشافعی فی کتاب کفایة الطالب فی مناقب علی بن ابیطالب و قال فی اوله: انی جمعت هذا الکتاب و عریته من طرق الشیعة لیکون الاحتجاج به آکد فقال فی المهدی (ع):». [۴]
مرحوم مجلسی در بحار الانوار مینویسد: علی بن عیسی در کشف الغمة آورده: محمد بن یوسف بن محمد ـ شافعی ـ در کتاب «کفایة الطالب» که در مناقب علی (ع) به رشته تحریر کشیده، در اول این مطلب را متذکر شده است که: این کتاب [کفایة الطالب] را جمع کردم و آن را از روایاتی که به طرق شیعه نقل شده عاری نمودم (یعنی روایات را فقط از طریق عامه و اهل سنت ذکر کردهام) تا آنکه احتجاج به آن مؤکدتر [و مستحکمتر] باشد. در خصوص حضرت مهدی گفته است:
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
باب اول در خروج مهدی (ع) در آخرالزمان؛

۱- «عن زرّ عن عبدالله قال: قال رسولالله (ص): لا تذهب الدنیا حتی تملک العرب رجل من اهل بیتی یواطئ اسمه اسمی. اخرجه ابو داود فی سننه». [۵]
«زرّ از عبدالله روایت کرده که گفت: رسول خدا (ص) فرمود: دنیا تمام نمیشود تا آنکه مردی از اهل بیت من که نامش مانند نام من است، حاکم بر عرب باشد. این حدیث در سنن ابو داود ـ که از کتب معتبر اهل سنت و در واقع از صحاح سته میباشد ـ آمده است».
۲- «و عن علی عن النبی (ع): لو لم یبق من الدنیا الا یوم لبعث الله رجلا من اهل بیتی یملاها عدلا کما ملئت جوراً. هکذا اخرجه ابو داود فی سننه». [۶]
«و از علی از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است: اگر از عمر دنیا به جز یک روز باقی نماند، خداوند مردی از اهل بیت مرا مبعوث میسازد تا زمین را از عدالت پر سازد چنانکه از ظلم پر شده است. این روایت در سنن ابو داود آمده است».
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
باب دوم در گفته رسول خدا (ص) که مهدی از عترت من از فرزندان فاطمه است؛

۳- «عن سعید بن المسیب قال: کنا عند ام سلمه فتذاکرنا المدهی فقالت: سمعت رسولالله (ص) یقول: المهدی من عترتی من ولد فاطمة. اخرجه ابن ماجه فی سننه». [۷]
«سعیدبن مسیب میگوید: نزد امسلمه درباره حضرت مهدی گفتوگو میکردیم امسلمه گفت: شنیدم رسول خدا (ص) میفرمود: مهدی از عترت من از فرزندان فاطمه (س) است. ابنماجه این حدیث را در سنن خویش [که آن هم از صحاح سته به شمار میرود] ذکر کرده است».
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
باب سوم در اینکه مهدی (ع) از سادات اهل بهشت است؛

«عن انسبن مالک قال: سمعت رسولالله (ص) یقول: نحن ولد عبدالمطلب سادات اهل الجنة انا و حمزة و علی و جعفر و الحسن و الحسین و المهدی. اخرجه ابن ماجه فی صحیحه». [۸]
«انسبن مالک میگوید: شنیدم از رسول خدا (ص) که میفرماید: ما اولاد عبدالمطلب سادات اهل بهشتیم، من، حمزه، علی، جعفر، حسن، حسین و مهدی. ابن ماجه در صحیح خود این روایت را نقل کرده است».
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
باب پنجم در اینکه اهل مشرق مهدی (ع) را یاری میکند؛

«عن عبداللهبن الحارثبن جزءالزبیدی قال: قال رسولالله (ص): یخرج أناس من المشرق فیوطئون للمهدی یعنی سلطانه. هذا حدیث حسن صحیح روته الثقات و الاثبات اخرجه الحافظ ابو عبداللهبن ماجة القزوینی فی سننه». [۹]
«عبدالله بن حارثبن جزء زبیدی میگوید که رسول خدا (ص) فرمود: گروهی از مردم از سمت مشرق خروج و قیام کرده و زمینه حکومت مهدی را آماده میسازند [صاحب کفایة الطالب میگوید] این حدیث، حدیث حسن و صحیح است که آن را راویان موثق و عالمان حجت روایت کردهاند. حافظ ابوعبداللهبن ماجه قزوینی در سنن خویش این حدیث را نقل کرده است».
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"

باب ششم در اینکه گروهی از اهل مشرق زمینه قیام و حکومت حضرت را ـ با برپایی حکومت دینی ـ مهیا میسازند، از طریق راویان شیعه نیز نقل شده است، از جمله روایت ذیل:
«عن ابی خالد الکابلی عن ابیجعفر (ع) انه قال: کانی بقوم قد خرجوا بالمشرق یطلبون الحق فلا یعطونه ثم یطلبونه فلا یعطونه فاذا رأوا ذلک و ضعوا سیو فهم علی عواتقهم فیعطون ما سألوه فلا یقبلونه حتی یقوموا و لا یدفعونها الا الی صاحبکم قتلاهم شهداء اما انی لو ادرکت ذلک لاستبقیت نفسی لصاحب هذا الامر» [۱۰]
«ابو خالد کابلی، از امام محمد باقر (ع) روایت کرده است که فرمود: گویی میبینیم مردمی را که از مشرق قیام کردهاند، آنان حق را طلب میکنند و به آنها داده نمیشود. باز آن را طلب میکنند و به آنان داده نمیشود. هنگامی که وضع را چنین میبینند، شمشیرهاشان را برگردن (دشمنان)شان میگذارند، پس آنچه میخواهند به آنان داده میشود، ولی مقصود خود را هنوز برآورده نمیبینند و به قیام خود ادامه داده و شمشیرها و سلاح خود را زمین نمیگذارند، تا آنجا که همه آنها را در اختیار صاحب شما [یعنی مهدی موعود (ع)] و در یاری او قرار دهند. کشته شدگانشان شهیدند. آگاه باشید اگر من آن زمان را درک کنم، خود را برای صاحب این امر [یعنی امام زمان (س)] نگاه میدارم». [۱۱]
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
باب هفتم در بیان نمازگزاردن عیسی (ع) با مهدی (عج)؛

«ابوهریرة قال: قال رسولالله (ص): کیف انتم اذا نزل ابن مریم فیکم و امامکم منکم؟ هذا حدیث حسن صحیح متفق علی صحته من حدیث محمدبن شهاب الزهری رواه البخاری و مسلم فی صحیحهما». [۱۲]
«ابو هریرة روایت کرده که رسول خدا (ص) فرمود: چگونهاید هنگامی که پسر مریم، عیسی (ع) در میان شما فرود آید در حالی که امام شما [یعنی مهدی (ع)] از شماست؟!. [صاحب کفایة الطالب میگوید] این حدیث، حدیث حسن و صحیح است و بر صحتش اتفاق است و از جمله احادیث محمدبن شهاب زهری است. بخاری و مسلم آن را در صحیحهای خود آوردهاند».
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
باب شانزدهم کتاب در بیان فرشتهای که با مهدی (ع) خروج میکند؛

«عن عبداللهبن عمر انه قال: قال رسولالله (ص): یخرج المهدی و علی رأسه ملک ینادی ان هذا المهدی فاتبعوه. هذا حدیث حسن روته الحفاظ الائمه من اهل الحدیث کأبی نعیم و الطبرانی و غیرهما». [۱۳]
«عبداللهبن عمر گوید، رسول خدا (ص) فرمود: خروج میکند مهدی در حالی که بر بالای سرش [یعنی از آسمان] فرشتهای ندا میکند: این است مهدی، پس از او تبعیت کنید. [صاحب کفایةالطالب میگوید] این حدیث، حدیث حسن است که حافظین برجسته حدیث مانند ابونعیم و طبرانی آن را نقل کردهاند».
 

818

کاربر با تجربه
"کاربر *ویژه*"
باب هفدهم کتاب در ذکر اوصاف جسمانی مهدی (عج)؛

«عن حذیفة انه قال: قال رسولالله (ص): المهدی رجل من ولدی لونه لون عربی و جسمه جسم اسرائیلی علی خّده الایمن خال کانه کوکب دری یملاالارض عدلا کما ملئت جورا یرضی بخلافته اهل الارض و اهل السماء و الطیر فی الجّو. هذا حدیث حسن رزقناه عالیا بحمدالله عن جمّ غفیر اصحاب الثقفی و سنده معروف عندنا». [۱۴]
«حذیفه روایت کرده که رسول خدا (ص) فرمود: مهدی مردی است از فرزندان من، رنگش عربی و جسمش اسرائیلی است، در گونه راست او خالی است به مانند کوکب درخشان، زمین را پر از عدل میگرداند چنان که پر از ظلم شده است، اهل زمین و آسمان و پرندگان به خلافتش راضی میشوند. [صاحب کفایةالطالب میگوید] این حدیث، حدیث حسن است که به حمد خداوند به خوبی روزی ما شده از گروه زیادی از اصحاب ثقفی و سندش نزد ما شناخته شده است».
 
بالا