مصاحبه امام خمینی -ره- با خبر نگار بی بی سی

montazer

ناظر کل
پرسنل مدیریت
"ناظر کل"
مصاحبه امام خمينى با خبرنگار بى بى سى
%21.gif
Gig.gif


سؤ ال : اكنون كه شاه قبول كرده است كه برود (گرچه براى مدتى نامشخص ) آيا دعوت بختيار را در مورد بازگشتن به ايران قبول خواهيد كرد؟
جـواب : مـن هـر وقـت مـقـتـضـى بدانم ، خودم به ايران خواهم رفت و رفتنم متوقف به دعوت كسى نيست ، چه دعوت بشود يا نشود.

سؤ ال : آيا از نظر شما نقش قابل قبولى در آينده براى شاه وجود دارد؟
جواب : هرگز، او نقشى ندارد.

سؤ ال : نقش آتى شما در امور كشور چيست ؟
جواب : من همان كسى كه قبلا بودم ، بعدا هم هستم ، من مردم و حكومت را هدايت مى كنم .

سـؤ ال : شـمـا از بـازسـازى ايـران و تـاسيس جمهورى اسلامى صحبت كرده ايد، براى ما مشكل است مقصود شما را درك كنيم ، عملا چگونه به اين هدف دسترسى پيدا خواهيد كرد؟ و زندگى مردم ايران چگونه عوض خواهد شد؟
جـواب : قـضـيـه تـغـيـيـر زندگى نيست ، قضيه اين است كه تاكنون مردم تحت فشار شاه بـودنـد و مـمـلكـت هـم اسـتـقـلال نـداشـتـه اسـت ، مـا مـى خـواهـيـم كـه مـمـلكـت را
مـسـتـقـل كـنـيـم و به مردم هم آزادى بدهيم و حكومت جمهورى اسلامى هم يك جمهورى است مانند ساير جمهورى ها و لكن قانونش قانون اسلامى است .

سـؤ ال : بـعـضـى از مـنـتـقـديـن ادعـا مـى كـنـنـد كـه شـمـا مسائل مدرن و پيچيده و مسائل جامعه صنعتى آينده را
(كـه ايـران بـه سـوى صنعتى شدن مى رود) به خوبى در نمى يابيد و همچنين انتقاد مى كنند كه شما مدت زيادى از ايران دور بوده ايد. به اين انتقادات چگونه پاسخ مى دهيد؟
جـواب : البـته ما براى قضاياى پيچيده كارشناس داريم ، ولى ما آنچه را درك مى كنيم ، ايـن اسـت كـه شاه ظالم است و خائن و به مملكت و ملت خيانت كرده است ، اين ديگر يك مطلب واضـحـى اسـت كـه هـمـه مـى دانـنـد. مـا مـى دانـيـم كـه مـمـلكـت مـا اسـتـقلال ندارد و اجانب در همه امور مملكت ما دخالت مى كنند. اين هم كه مطلب معلومى است ما براى استقلال و آزادى مبارزه مى كنيم .

سـؤ ال : غـيـر مـسـلمـانـان تـصويرى مملو از بيرحمى از جامعه اسلامى دارند، تنبيه هائى براى جرايم نسبتا كوچك و يا قطع يد، چنانكه نمونه اى از آن را در پاكستان و عربستان مى بينيم . گفته مى شود كه اين قوانين وحشيانه هستند، نظر شما چيست ؟

1_029.gif

جـواب : آنـهـائى كـه نـظـر سـوء نـسبت به اسلام دارند از باب اين است كه اسلام را
درك نـكـرده اند. حكومت اسلامى تاكنون در كار نبوده ، حكومت اسلامى در صدر اسلام بود و هيچ وحشتى هم در زمان حكومت على بن ابيطالب سلام الله عليه نبود و مردم در امان بودند. اين حكومت هاى فعلى است كه مردم را به وحشت انداخته و هيچ گونه امنيتى در آن نيست و مردم را دسته دسته مى كشند. ذائقه تلخى كه مى گوئيد، از اين حكومت هاست ، نه از حكومت اسلامى كه رفتارى عادلانه و منصفانه دارد.

سـؤ ال : بـسـيـارى از
زنـانـى كـه در ايـران بـه سـطـحـى از آزادى و تـحـصـيـل رسـيـده انـد، از ايـن تـرس دارنـد كـه به يك رژيم مذهبى مرتجع بازگشت داده شوند، شما براى اطمينان خاطر آنان چه مى گوئيد؟
جـواب : اسـلام بـه زنـان آزادى داده اسـت و اين دولت و شاه است كه آزادى را از آنان سلب كرده است و آن را از هر جهت به بند كشيده است .

سـؤ ال : سـؤ ال ى كـه مـجـبـورم بـكـنم اين است كه بسيارى از منتقدين غربى به شما مى گـويند كه شما رهبر مذهبى اى هستيد كه دستتان به خون بسيارى از مردم رنگين است . آيا شـمـا هـيـچ از ايـن بـابـت احساس پشيمانى و ندامت نمى كنيد كه هزاران نفر در خيابان هاى ايـران بـه واسـطه فرمان هاى شما مبنى بر اعمال مستقيم عليه رژيم ، جان خود را از دست داده اند؟ و يا فكر مى كنيد كه هيچ راه حلى جز اين وجود نداشت ؟
جواب : اين دست شاه است كه تا مرفق به خون ملت ما رنگين است . ما دفاع از حق خودمان مى كـنـيـم و هـر انـسـانـى حـق دارد كـه از حـق خـود دفـاع كـنـد، بـنـابـرايـن مـا طـالب آزادى و استقلال هستيم و اين شاه است كه مردم را وحشيانه مى كشد.

سـؤ ال : وقـتـى كـه بـه ايـران بـرگـشـتـيـد، نـظـرتـان راجـع بـه تـاءمـيـن نـفـت اسرائيل و آفريقاى جنوبى چه خواهد بود؟
جـواب : اسـرائيـل در حـال جـنگ با مسلمين است و غاصب سرزمين هاى برادران ما مى باشد، ما بـه آن نـفـت نـخـواهـيـم داد، كـشورهاى ديگرى كه روش عادلانه با ما داشته باشند، از نفت برخوردار خواهند شد.(1)



(1)صحیفه نور ج3.
تاريخ : 16/10/57
 
بالا