&&جنگل های حرا &&

ناجی دلها

معاون مدیریت
پرسنل مدیریت
"معاونت مدیران"
حرا؛ گونه اي زيبا و شگفت انگيز


جنگلهاي حرا گونه اي از درختان مانگرو هستند كه به دليل ويژگي منحصر به فردشان در مناطق خاصي ميرويند. اينگونه نادر گياهي در ايران در برخي مناطق حاشيه خليج فارس از جمله خليج نايبندان در بوشهر و حاشيه شمال غربي قشم ميرويد.

درختان مانگرو را دانشمندان گياه شناس اروپايي به احترام و ياد ابوعلي سينا، فيلسوف و دانشمند ايراني كه در مورد علم گياه شناسي تحقيقات زيادي دارد Avicienia نام نهادند. سازمان يونسكو جنگل هاي حراي جزيره قشم را در فهرست ذخاير زيست جهان به ثبت رسانده است.
جنگل هاي حرا محل مناسبي در زمستان براي پرندگان مهاجر است. سالانه بيش از يكصد گونه پرنده آبزي و كنار آبزي در اين منطقه ديده ميشود.
انواع كاكاييها، پرستوهاي دريايي، فلامينگوهاي سرخ پر، حواصيل هاي سفيد و خاكستري از انواع پرندگان مهاجر هستند كه با جمعيتي چند صدتايي و گاه چند هزارتايي به اين مكان مهاجرت ميكنند.

درختان جنگل حرا به نعمت وجود جزر و مدهاي دريا رشد يافته و تكثير ميشوند. به اين ترتيب كه هر 6 ساعت يكبار هنگام جزر كه آب دريا پايين ميرود ريشههاي اين درختان از آب بيرون آمده و اكسيژن مورد نيازشان را از هوا ميگيرند و دوباره در زمان مد كه آب دريا بالا ميآيد به زير آب ميروند.
گاهي در زمان مد، آب دريا چنان بالا مي آيد كه تنها ميتوان سرشاخه هاي درختان حرا را ديد.
درختان جنگل حرا رشد خود را با آب شور دريا تطبيق دادهاند. درختان اين جنگل در اواخر تير و اواسط مرداد گل ميدهند و بعد به ميوه اي شبيه بادام تبديل ميشوند.
اين ميوهها پس از مدتي جوانه ميزنند و به داخل آب ميافتند و در خاكهاي ساحلي ريشه دوانده و نمو ميكنند. هر درخت حرا خود به منزله خزانه توليد درختان ديگر است.

ميوه و برگ درختان حرا نيز به عنوان داروي گياهي مورد استفاده قرار ميگيرد، همچنين ريشه درختان حرا به منزله سدي طبيعي عمل ميكند و از فرسايش و ويراني تاسيسات ساحلي توسط امواج و طوفانهاي دريايي محافظت ميكنند.
متأسفانه توسعه ناپايدار، دامن مانگروها را نيز گرفته و اين جنگل هاي منحصر به فرد هم قرباني پروژه هاي عمراني بدون ارزيابي زيست محيطي شده اند.

56478bf9-3352-4b8e-a8d9-7506178babdb.jpg
 
بالا