دریافت و پرداخت وام با فاکتور صوری رباست

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"

دریافت و پرداخت وام با فاکتور صوری رباست
حضرت آیت الله مکارمشیرازی گفتند: بارها به ما خبر دادهاند که برخی مسئولین شعب به مشتریان توصیه کرده اند که "برو فاکتور صوری بیاور، ما به تو وام میدهیم"؛ پولی که با فاکتور صوری پرداخت میشود، دقیقاً رباست.
CA40E530FA4458E99447E323A641539A.jpg
beluLine.jpg


صدای شیعه: این مرجع تقلید، در دیدار مدیر عامل و جمعی از کارکنان بانک مهر اقتصاد استان قم با ارزشمند دانستن فعالیتهای بانکی در چارچوب موازین اسلامی، اظهار داشتتند: اصل بانکداری منشا برکاتی است که از جمله آن حفظ نقدینگی های مردم میباشد.


ایشان با بیان اینکه با سیستم بانکداری، نقدینگی ها متمرکز شده و میتوان بر اساس آن کارهای درستی در عرصه های کشاورزی، صنعت و... انجام داد، افزودند: از دیگر مزیتهای سیستم بانکداری کار کردن با سرمایه افرادی است که توانایی انجام کارهای اقتصادی را ندارند.

معظم له با بیان این که اصل سیستم بانکداری از سوی غرب وارد کشور ما شده است، ادامه دادند: در دوره طاغوت سیستم بانکداری به طور کامل بر اساس سیستم غربی و ربوی در کشور تشکیل شد، اما پس از پیروزی انقلاب و اقتضای اسلامی شدن همه امور، تبدیل سیستم بانکداری به بانکداری اسلامی در دستور کار قرار گرفت.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اصول هشتگانه مصوب در عرصه معاملات شرعی، تاکید کردند: بانکها موظف هستند به این دستورات عمل نمایند، ولی متاسفانه در مرحله عمل مشاهده میشود، خلاف این مساله اتفاق میافتد.

ایشان تصریح کردند: بارها به ما خبر دادهاند که برخی مسئولین شعب به مشتریان توصیه کردهاند که "برو فاکتور صوری بیاور و ما به تو وام میدهیم"؛ پولی که با فاکتور صوری پرداخت میشود، دقیقاً رباست، به این معنی که سودی که میگیرند و سودی که میدهند، ربا است؛ این مشکل مهمی است که هنوز در برخی جاها وجود دارد.
معظم له با اشاره به آسیب های موجود در سیستم بانکداری به ویژه در زمینه تسهیلات، گفتند: بارها استفتاء شده است که افراد وامی را برای کاری گرفته، ولی برای مسئله دیگری خرج میکنند؛ ما به آنها میگوییم که "این کار حرام است".
این مرجع تقلید همچنین با انتقاد از دریافت جریمه دیرکرد از سوی بانک ها، یادآور شدند: جریمه تاخیر در عقود شرعی وارد نشده است، مگر این که ضمن عقد خارج لازمی با مشتری قرارداد ببندند که البته این عقد به صورت زبانی درست نیست؛ همچنین جریمهای که گرفته میشود باید به حساب بیتالمال واریز شود نه به حساب بانک.
ایشان با تاکید بر این که بانکداری اسلامی نباید آهسته آهسته به طرف بانکداری غربی حرکت کند، افزود: متاسفانه میبینم در برخی بانکها این گونه میشود.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به اهمیت احیای سنت قرضالحسنه در جامعه، گفتند: سنت قرضالحسنه یکی از کارهایی که باید بانکها و موسسات بانکی به آن توجه داشته باشند و از این طریق مشکلات مردم را حل کنند.
 
بالا