✿ ✿ معجزه آب گوجه فرنگی ✿ ✿

  • نویسنده موضوع *Man*
  • تاریخ شروع

*Man*

کاربر فعال
"بازنشسته"



معجزه آب گوجه فرنگی را بدانید!


حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده ای به نام N- تلوپپتید در خون می شود.تحقیقات انجام شده توسط متخصصین تغذیه نشان داد که آب گوجه فرنگی برای حفظ تراکم و سلامت بافت استخوان فواید قابل ملاحظه ای دارد.

محققان معتقدند نوشیدن 2 لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان ها را تقویت نموده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

برای انجام این پژوهش که در دانشگاه تورنتو، کانادا انجام شد، 60 زن یائسه 50 تا 60 ساله انتخاب شدند و از آنها خواسته شد که گوجه فرنگی و فرآورده های آن را به مدت یک ماه به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند.

پس از طی این دوره، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده ای به نام N- تلوپپتید در خون می شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون و یا ادرار بالا می رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد.
در بخش دیگر مطالعات مشخص شد که مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش N- تلوپپتید در خون و در حقیقت کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می شود.

محققان اثر گوجه فرنگی بر بافت استخوانی را به رنگدانه قرمز رنگ آن یعنی لیکوپن نسبت می دهند.از مدت ها پیش نقش لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان پروستات و همچنین حفظ سلامت قلب به اثبات رسیده بود.
گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های آ، ب 1، ب 2، ث و مواد معدنی ازجمله كلسیم،فسفر،سدیم،پتاسیم،منیزیم،آهن،مس،روی،ارسنیك و كبالت است.

100 گرم گوجه فرنگی خام حاوی 20 كالری انرژی، یك گرم پروتئین، 11 میلیگرم كلسیم، 6/0 میلیگرم آهن، 1100واحد بینالمللی ویتامین آ، 3/0 گرم چربی، 06/0 میلیگرم ویتامین ب 1، 04/0 میلیگرم ویتامین ب 2 و 23 میلیگرم ویتامین ث است.

در گوجه فرنگی رسیده،تقریبا تمام آمینو اسیدهای اصلی به استثنای تریپتوفان وجود دارد.قند موجود در گوجه فرنگی رسیده،گلوكز فروكتوز و ساكاروز است كه البته میزان آن اندك است.رنگدانه اصلی گوجه فرنگی لیكوپن بوده كه سبب رنگ قرمز آن میشود.





پوست گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از كاروتینوئیدها بوده كه به وسیله سلول های روده انسان جذب میشود.بنابراین اغلب توصیه میشود كه این سبزی خوش طعم را همراه با پوست میل كنید.گوجه فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد و كالری پایین،یكی از پایه های اصلی رژیم های غذایی است.
 

*Man*

کاربر فعال
"بازنشسته"
10 نكته

1-میوه نارس گوجه فرنگی سمی است و باید از خوردن آن پرهیز كرد.در گوجه فرنگی سبز و نارس مادهای سمّی به نام سولانین وجود دارد كه خوردن آن موجب مسمومیت شده و ایجاد دل پیچه،اسهال و باز شدن مردمك چشم میشود.


2-در چین از جوشانده ریشه،شاخه ها و برگ های مسن گوجه فرنگی برای رفع دندان درد استفاده میشود و خود گیاه نیز خاصیت حشره كش دارد.

3- لیكوپن موجود در گوجه فرنگی،نوعی آنتی اكسیدان است كه مانع ایجاد كلسترول بد خون میشود و به همین دلیل از بروز حملات و بیماری های قلبی جلوگیری میكند.توجه داشته باشید مصرف گوجه فرنگی پخته،موجب جذب لیكوپن بیشتری در بدن میشود.

4- گوجه فرنگی حاوی انواع ویتامین های گروه ب است،به همین دلیل داروی مناسبی برای رفع عصبانیت های افراد است.مصرف مداوم گوجه فرنگی همراه با غذا و به صورت سالاد، سیستم عصبی بدن را تقویت كرده و آرامش را به همراه خواهد آورد.

5- گوجه فرنگی یكی از مهم ترین منابع ویتامین آ است.به همین دلیل درتقویت بینایی،تقویت و سلامتی پوست و مخاط ها و رشد استخوان ها مفید است.

6- گوجه فرنگی به دلیل داشتن ویتامینهای ث و آ فراوان دستگاه ایمنی بدن را تقویت كرده و بدن را در برابر امراض وبیماری های عفونی مقاوم میسازد.

7- اگر پوست شما كك و مك دارد،هر روز آن را با آب گوجه فرنگی تمیز كنید،كمكم كك و مكها را از بین میبرد.

8- گوجه فرنگی ورم مفاصل را برطرف میكند و برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم مفید است.

9- گوجه فرنگی به دلیل نداشتن سدیم و قند،غذای مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون است.

10- توجه داشته باشید خوردن گوجه فرنگی،برای بعضی بیمارانی كه دچار حساسیت یا آلرژی (خارش بدن،قرمز شدن پوست،آسم،كهیر و...) هستند،ضرر دارد.

منبع:jamejamonline.ir

 
بالا