منتخب استفتائات آیت الله العظمی نوری همدانی

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
با سلام و تحیات . با توجه به اینکه دانشجو هستم و یکی از امتحانات پایان ترم اینجانب در ایام اعتکاف واقع شده و اگر آنرا نگذرانم از درس و تحصیل عقب مانده و خسارت جدی به سبب کار به اینجانب وارد می شود. آیا جائز است برای دادن امتحان از اعتکاف خارج شده و مجددا به مسجد ورود پیدا کنم؟ این کار حدود یکساعت زمان لازم دارد.
جواب:
در فرض سوال اگر امتحان مذکور ضروری باشد به قدر ضرورت می تواند از محل اعتکاف خارج شود.



 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
بنده 24 سالم است و قصد ازدواج دارم، خودم و خانواده ام نیاز شدید مالی داریم، سؤالم این است که آیا شرعا میتونم واسه مخارجی که برای ازدواج و کمک به خانواده نیاز دارم، کلیه خودم رو بفروشم ؟
جواب:
در یافت پول در ازای بعضی از اعضا مانند کلیه مانعی ندارد.

 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
آیا درآمد مسافر کشی برای کسی که تاکسی دار نیست، شبهه دارد یا حلال است؟
جواب:
در صورتیکه تخلف از قوانین نباشد اشکال ندارد.



 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
ایا کسی که تا سن 28 سالگی به دلیل نداشتن دین نماز نمیخوانده بعد به اسلام روی اورد واجب است نمازش را قضا کند؟
جواب:
در صورتیکه کافر اصلی بوده و در سن مذکور مسلمان شده، قضای نمازهایش واجب نیست.



 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
باسلام در بعضی از کشورها یکسری از قرصها و داروها از ژلاتین حیواناتی مانند خوک استفاده می شود اما شکل نهایی قرصها مانند قرصهای گچی هست از آنجایی که نمیدانم استحاله شامل این موارد می شود یا نه حکم شرعی استفاده ازان چیست؟.2) در خیلی از کرمهای دست و مواد خوراکی، از گلیسرین یا گلیسرول استفاده می شود از آنجا که این ماده می تواند از گیاه، حیوان و مواد مصنوعی درست شود و روی قوطی این گونه محصولات چیزی ذکر نشده است، حکم استفاده از این مواد که شامل خیلی موارد است چیست؟
جواب:
در فرض یقین به موارد مذکور در سوال خوردن قرص مزبور جائز نیست مگر در مواردی که ضرورت باشد.
در فرض سوال مادۀ مذکور محکوم به طهارت است.




 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
اینجانب یک زن مبتلا به رماتیسم مفصلی هستم. شوهرم برایم ماشین ظرف شوئی خریده.اگر ظروف نجس ومتنجس با این ماشین ها شسته شود حکمش چیست؟ چون درست است که به شیر آب وصل میشود ولی مخزن خود را پر کرده و قطع میشود و معمولا آب آن از یک مواد جرم گیر آب رد میشود در این صورت شستشو ظروف نجس و متنجس با آن چه حکمی دارد؟
جواب:
در صورتیکه اب موجود در مخزن مضاف نشود و در حال اتصال به کر عین نجاست موجود مرتفع شود، ظروف پاک می شود و در صورت شک در تطهیر، محکوم به نجاست است.



 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
سلام علیکم باتوجه به اینکه دربعضی از شهرها بهائیان در فعالیت های اقتصادی گسترده ای از قبیل عکاسی ، فروش و تعمیر عینک ، سیم پیچی و دکتر زنان و زایمان (مرد) و... مشغولند. از شما مرجع عالیقدر تقاضا داریم ضمن بیان حکم معامله با این فرقه ضاله توصیه خود را به عموم مسلمانان در این رابطه بفرمائید.
جواب:
هر نوع معامله و ارتباط با فرقۀ ضالۀ بهائیت حرام است.



 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
خانمی دارای همسرو4فرزنددخترو 3 فرزندپسرکه یکی ارآنها قبلاً فوت شده ولی دارای فرزند وعیال است ازدنیا رفته است مالی به ارزش 100 میلیون تومان ازایشان باقی مانده لطفا" روش تقسیم رابفرمایید
جواب:
در فرض سوال یک چهارم ماترک (25 میلیون) به همسر میت می رسد و مابقی (75 میلیون) به هشت قسمت تقسیم می شود و به هریک از فرزندان دختر یک سهم ( 9375000 تومان ) و به هریک از پسران دو سهم ( 1875000 تومان) می رسد و با وجود فرزندان میت نوبت به نوه های میت نمی رسد.



 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
با سلام: جدیدا در بین خانمها اصطلاحی بزای آرایش مطرح شده به نام هاشور که کاری مشابه تاتوی ابرو میباشد، آیا از نظر شما این عمل صحیح میباشد؟ باتشکر.
جواب:
در صورتیکه در معرض دید نا محرم نباشد و همچنین مانع رسیدن اب به مواضع وضو و غسل نباشد،مانعی ندارد.



 

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
سلام علیکم:آیا به مبلغی که برای ثبت نام عمره مفرده چند سال نزد بانک میماند وسود مربوطه خمس تعلق میگیرد؟
جواب:
اگر مبلغ مذکور از درامد کسب و حقوق همان سال باشد، که به حساب ریخته است، خمس ندارد و سود ان نیز از ارباح ان سالی است که ان را تحویل میگیرد و اگر تا اخر سال خمسی خود ان را در مخارج لازم مصرف کرد، خمس ندارد ولی اگر بعد از تحویل، به ان سال بگذرد باید خمس ان را بدهد.



 
بالا