حکم قمه زنی در مجالس عزاداری

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
[h=2]حکم قمه زنی در مجالس عزاداری[/h]
بسم الله الرحمان الرحیم

حکم قمه زدن از منظر مراجع تقلید
بسیاری از مراجع بزرگوار تقلید، قمه زنی را جایز نمیدانند و مؤمنین و عزاداران اباعبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ را از این كار نهی میفرمایند.


حضرت آیت الله امام خمینی (ره):

در وضع کنونی قمه نزنند.


حضرت آیت الله خامنه ای :

قمه زنى علاوه براینكه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمى‏شود و در زمان ائمه (:S (31):) و پس از آن نیز سابقه ندارد و تأییدى از ائمه معصومین (:S (31):) نیز در مورد آن - نه به شكل عام و نه به شكل خاص - نشده است، در حال حاضر وهن مذهب شمرده مى‏شود و جایز نیست.


حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

توجه به گرایشی كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در اكثر نقاط جهان پیدا شده است و ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام، شناخته میشود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است، لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان، حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ به گونهای عمل شود، كه موجب گرایش بیشتر و علاقهمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط، مسئله قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلكه به علت عدم قابلیت پذیرش، و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است، شیعیان علاقهمند به مكتب امام حسین ـ علیه السلام ـ از آن خودداری نمایند؛ و چنان چه در این مورد، نذری وجود داشته باشد؛ نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.


حضرت آیت الله بهجت:

ازهرعملی كه باعث وهن به تشیع می شود باید پرهیز نمود.


حضرت آیت الله مکارم :

قمه زدن اشکال دارد


حضرت آیت الله نوری :

قمه زدن اشکال دارد.

منبع:
تبیان
 
بالا