ایران سومین تولید کننده گیلاس در جهان

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
[h=2] ایران سومین تولید کننده گیلاس در جهان
[/h]
سال گذشته ایران با تولید حدود ۲۰۰ هزار تن گیلاس سومین تولیدکننده این محصول در جهان بود که به گفته باغداران امسال با توجه به شرایط جوى مناسب افزایش حدود ۲۰ درصدى خواهد داشت. به گزارش ایسنا، سالانه حدود ۱۸ میلیون تن گیلاس در جهان تولید مى شود که ایران پس از کشورهاى ترکیه و آمریکا به عنوان سومین تولیدکننده این محصول باغى به شمار مى رود و پس از ایران ایتالیا و اسپانیا در رتبه هاى چهارم و پنجم قرار دارند. مجتبى شادلو در این باره گفت: امسال با توجه به این که از ابتداى فصل تولید تاکنون هیچ گونه تهدیدى از نظر شرایط جوى براى گیلاس وجود نداشت پیش بینى مى شود تولید این محصول نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.
وى افزود: در حال حاضر گیلاس در تمامى مناطق سردسیرى و نیمه گرمسیرى مانند نوار شمالى استان تهران، قزوین، سمنان و ... تولید شده است و تا هفته آینده به بازار مى آید. به گفته رییس اتحادیه باغداران، در سال گذشته میانگین برداشت گیلاس در واحد سطح حدود ۱۲ تن در هکتار بود که امسال با توجه به شرایط آب و هوایى و تولید، به حدود ۱۴ تن در کشور رسیده است.
شادلو ادامه داد: با توجه به این که دیگر ارز مرجع به عنوان ارز حمایتى براى واردات محصولات کشاورزى مانند میوه وجود ندارد امسال بازار محصولات کشاورزى به نفع تولیدکنندگان خواهد بود و حاشیه سود باغداران به مراتب بهتر از سال گذشته است. وى گفت: در صورت فراهم بودن شرایط خاص صادراتى مانند حمل و نقل، صادرات گیلاس ایرانى با توجه به افزایش کمى و کیفى تولید در سال ۹۲ مى تواند به صورت قابل توجهى افزایش یابد چرا که تولید گیلاس در منطقه با توجه به شرایط اقلیمى در انحصار ایران است


 
بالا