رونق قاچاق گندم در نان خورترین کشور دنیا

مجنون الحسین

کاربر فعال
"بازنشسته"
[h=2] رونق قاچاق گندم در نان خورترین کشور دنیا
[/h]

بحث داغ واردات گندم غیر بهداشتی از یک سو وبدتر از آن قاچاق محصول با کیفیت ایرانی که عربها عاشق آن هستند. دراین فضا، اما خبرهایی از آن حکایت دارد که ایران در برابر صادرات برخی محصولات قراراست گندم غیر بهداشتی وارد کند ! این واردات و قاچاق گندم چه معنا دارد؟ آیا تجربه تلخ سال گذشته یعنی واردات هنگفت گندم از برخی کشورها که نسبت به سالم بودن آنها حرف وحدیثهای فراوانی است قرار است تکرارشود ؟آیا قاچاق گندم به خارج از کشور درحال شکل گیری است ویا قراراست دسترنج کشاورزان خوراک دام شود؟ هر کدام از این اتفاقات روی دهد پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال دارد آن هم برای کشوری که می تواند گندم مورد نیاز خود را تولید کند، اما به دلیل ضعف مدیریت مجبور است به خارج از کشور وابسته باشد.

حکایت گندمهای آلوده
گذشته از آن معلوم نیست چرا گندم بی کیفیت خارجی با قیمت بالا باید وارد، اما گندم داخلی با قیمت غیر اقتصادی از کشاورز خریداری شود، درحالی که سیاستگذاری نادرست درقیمت این محصول، بازار دلالی داخلی وخارجی آن را داغ کرده است .طبق بررسی ها در فروردین ماه امسال 440 هزار تن گندم وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 87/81 درصد رشد داشته است.
بااین حال خبرهایی از واردات گندمهای آلوده هم به گوش می رسد. برای مثال درحالی که وزارت بازرگانی پاکستان از صادرات 100 هزار تن گندم به ایران به عنوان پول برق خریداری شده از این کشور خبر داده است، که سازمان حفظ نباتات ایران اعلام کرد، تاکنون شرایط قرنطینهای برای واردات گندم از هند و پاکستان اعلام نشده و گندم این کشورها مورد تایید این سازمان نیست.
گرچه مدتهاست مسؤولان هندی و پاکستانی برای صادرات گندمی که حتی خود به آلوده بودن آن اذعان دارند، تلاش میکنند تا شاید بازاری برای محصولشان بیابند و بهای دیگر محصولات خریداری شده از ایران را با صادرات گندم بپردازند، اما دیگر کشورها مانند کره جنوبی حتی برای تولید خوراک دام خود هم حاضر به دریافت گندم از این کشورها نشدهاند.
درکنار آن موج جدید قاچاق گندم نیز برای کشوری که نان خورترین کشور دنیا لقب گرفته است قابل تامل است، البته عامل تسریع کنند ه این قاچاق ابزار قیمتی است، به طوریکه دلالان عراقی محصول استراتژیک ایران را500 تومان گرانتر خریداری می کنند.

مأموریت جدید پلیس
البته گویا نیروهای انتظامی موظف به جلوگیری از قاچاق این محصول راهبردی به خارج از مرزها شدهاند.
این دستور برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ سال گذشته است که مجبور شدیم 7 میلیون تن گندم از خارج خریداری کنیم.
درهمین حال سخنگوی خرید تضمینی بانک سپه گفته است: در استانهای خوزستان و کرمانشاه به نیروهای انتظامی دستور جلوگیری از خروج گندم از مرزها ابلاغ شده است.
با این حال گزارشهایی مبنی بر وجود دلالان عراقی در استانهای کرمانشاه و خوزستان وجود دارد که گندم کشاورزان را 500 تومان بالاتر از آنچه دولت خریداری میکند، خریداری میکنند.معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم نسبت به خرید به موقع گندم از کشاورزان مناطق مرزی کشور توسط دولت هشدار داده و گفته است: با توجه به اختلاف قیمت گندم داخلی و بیرون از مرزها، گندم به خارج از کشور قاچاق میشود.

7 میلیون تن واردات
سال گذشته باوجود تولید حدود 13 میلیون تن گندم در کشور که انتظار میرفت افزون بر تامین نیاز داخل حدود 3 میلیون تن هم ذخیرهسازی برای سالهای آینده انجام شود،7 میلیون تن وارد کشور شد که کارشناسان در تحلیل آن خروج گندم به صورت قاچاق از کشور را دلیل اصلی آن عنوان کردند.
امسال نیز با حضور مجدد دلالان در استانهای مرزی، مسؤولان برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ سال گذشته هشدار دادهاند، در این راستا به نیروهای انتظامی برای جلوگیری از قاچاق ابلاغ شده، اما سؤال این است که آیا نیروی انتظامی خواهد توانست جلوی پدیده شوم قاچاق را که این بار به محصولات کشاورزی روی آورده است، بگیرد؟
فارس در این باره مینویسد کارشناسان معتقدند تدبیرهای اقتصادی که مهمترین آن توازن قیمت داخل و خارج از مرزهاست میتواند کارساز باشد نه اجراهای دستوری.
در این زمینه کمیسیون تلفیق پیشنهاد یکسان بودن قیمت گندم داخل با قیمت جهانی را داده که هنوز به تصویب نرسیده است. پیشنهاد دهندگان این طرح معتقدند اگر قیمت گندم داخل با قیمت جهانی یکسان باشد دیگر قاچاق انجام نمیشود و از دیگر سو انگیزه تولید کشاورزان داخل هم بیشتر میشود؛ اما این موضوع به گرانی نان و انتقادات مردم دامن میزند.
میزان خرید تضمینی گندم سال گذشته 420 تومان بود و ابتدای سال جاری 550 تومان شد و با اعتراضهای گسترده کشاورزان و کارشناسان در نهایت به 720 تومان رسید که هنوز با قیمتهای جهانی 500 تومان فاصله دارد.


 
بالا