چشم هم سکته میکند!

زینب

کاربر حرفه ای
"بازنشسته"
دکتر حسن هاشمی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه بیماری دیابت یا مرض قند میتواند باعث نابینایی شود، عنوان کرد: لازم است بیماران مراجعه دورهای به چشمپزشک را در برنامههای خود بگنجانند و مراقبتهای پیشگیرانه را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: هر بیمار دیابتی که قند خونش تحت کنترل است، باید هر شش ماه یکبار به متخصص چشم مراجعه کند، زیرا عوارض چشمی ناشی از دیابت حتی در صورت تحت کنترل بودن قند هم ممکن است به سراغ فرد بیاید.

این فوق تخصص قرنیه تاکید کرد: احتمال ابتلا به رتینوپاتی دیابتی یا همان عوارض چشمی ناشی از دیابت پس ازگذشت هفت تا 10 سال از عمربیماری و بسته به نوع دیابت افزایش مییابد.

هاشمی، تجویز برخی داروهای خوراکی، لیزردرمانی و تزریق داروهای جدید داخل چشمی را از جمله راهکارهای درمانی رتینوپاتی دیابتی دانست.

وی در ادامه پرفشاری خون را نیز به عنوان یکی از عوامل عمده تهدیدکننده سلامت چشم معرفی کرد و گفت: ممکن است فشارخون بالا باعث خونریزی ناگهانی و انسداد رگهای داخل چشمی بشود. در واقع همانگونه که با انسداد رگهای قلب فرد دچار سکته میشود، این اتفاق در چشم هم میافتد و سکتههای چشمی را رقم میزند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برخلاف دیابت، مراجعه به چشم پزشک در صورت ابتلا به پرفشاری خون از اهمیت کمتری برخوردار است، عنوان کرد: فشارخون بالا از جمله بیماریهای کلی و فراگیر بدن است. بنابراین لازم است تمام افراد جامعه مراقبتهای پیشگیرانهای نظیر اجتناب از مصرف نمک، استعمال دخانیات و دوری از استرس را سرلوحه رفتارهای خود قرار دهند.

وی هشدار داد: خطر کوری ناگهانی، فرد مبتلا به پرفشاری خون را تهدید میکند.
 
بالا